28 دی 1399 - 09:19
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

انتقال پول‌های بلوکه شده ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی فعال

یک نماینده مجلس گفت: انتقال پول‌های ایران به داخل کشور از طریق پیگیری مکرر و دیپلماسی فعال، کار غیر قابل حلی نیست.
کد خبر : ۱۲۱۲۶۲
آوایی

سید احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره انتقال پول‌های بلوکه شده به ایران گفت: حل این موضوع به وجود یک دیپلماسی فعال که مذاکرات مکرری را در برنامه خود قرار دهد، نیاز دارد زیرا انتقال پول‌های ایران به داخل کشور مسائل غیر قابل حلی نیست. در واقع هدف از دیپلماسی همین است که  گره‌های به وجود آمده بین کشورهای مختلف را باز کند.


وی در ادامه اضافه کرد: بدون شک تحریم‌ها بر ایران اثرگذار است، ولی با توجه به تجاربی که در کارهای اجرایی به دست آوردم، معتقدم بیش از تحریم با خود تحریمی روبرو هستیم. بنابراین چنانچه این کارها با غیرت و همیت بیشتر و دلسوزی جهت حفظ منافع ملی پیگیری شود، اولا بسیاری از این اتفاقات که اکنون تحقق پیدا کرده، به وجود نمی‌آمد در ثانی حالا که اتفاق افتاده جهت رفع آن تلاش بیشتری  صورت می‌گرفت.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این‎باره توضیح داد: قصد ندارم به هیچ وجه نهاد یا فردی را مورد سوال قرار دهم، ولی طی این سال‌ها نشان داده شد، هر جا مسئولان برای حل مشکلات دست به دست هم دادند، کار پیش رفته است. مسئله پول‌های بلوکه شده به وضوح نشان از کم کاری دارد. همراه شدن کشورهایی مانند عراق که به معنای واقعی مدیون جمهوری اسلامی است، نشان دهنده همین امر است.


آوایی در ادامه  اضافه کرد: گذشته از ضعف ایران، این کار کشورهای دوست و همسایه نوعی  شیطنت را نشان می‌دهد و فشار آمریکا بهانه است. به این معنا از تحت اختیار داشتن  پول جمهوری اسلامی کاملا راضی هستند زیرا با این پول کار می‌کنند، دستاویز آنان هم تحریم شده است.


نماینده دزفول در مجلس یازدهم درباره پیوستن به FATF  برای حل این مشکل اظهار داشت: بحث FATF یک بخش آن است، ایران نیاز به دیپلماسی فعال‌تری در تمام زمینه‌ها دارد. یکی از این موارد همان بحث حقوق بشر است.


آوایی در ادامه ضمن اشاره به برخورد رییس کل بانک مرکزی در دیدار با تیم کره‌ای اضافه کرد: رفتار آقای همتی در این زمینه بسیار خوب بود و بسیاری از مسئولان چنانچه اینگونه عمل می‌کردند، شاید مشکلات امروزمان کمتر بود. به این معنا باید جایی که لازم است قاطع و در بخشی دیگری در صورت صلاحدید نرمش به خرج داد، اما منفعل نبود زیرا دست روی دست گذاشتن برای ایران هیچ نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر