26 دی 1399 - 13:07
در هفته ای که گذشت؛

کاهش معنادار قیمت دلار و یورو در بازار ارز

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با افت قابل توجه نرخ دلار و یورو همراه شد. روندی که باعث کاهش شاخص ارزی به کانال بیست و سه هزار تومانی شد.
کد خبر : ۱۲۱۳۱۸
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی شش روز فعالیت بازار ارز در هفته گذشته، نشان می‌دهد نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با افت ۱۶۰۰ تومانی همراه بوده و در آخرین روز هفته (پنج شنبه بیست و پنجم دی ماه ۹۹)، به رقم ۲۳۹۵۰ تومانی رسیده است. کاهش شاخص ارزی به کانال پایین تر در حالی است که در آخرین روز هفته قبل تر (پنج شنبه هجدهم دی ماه ۹۹)، بهای فروش اسکناس آمریکایی، ۲۵۵۵۰ تومان بوده است.


همچنین دیگر ارز پرطرفدار بازار یعنی یورو، در هفته قبل با کاهش بیشتر نسبت به دلار همراه بود. به گونه‌ای که در پایان هفته، هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، به قیمت ۲۹۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این نرخ نسبت به پنج شنبه هفته قبل تر (هجدهم دی ماه ۹۹)، ۲۳۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. 




حرکت نرخ ارز به سمت تعادل


بر اساس این گزارش، دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز در یادداشتی تاکید کرد: «روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل میگیرد. لذا، براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها، خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار میرود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند. همانگونه که ریاست محترم جمهوری تأکید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت مؤثرتر در بازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی، فراهم می شود. در این میان، حفظ قدرت رقابت پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی، برای بانک مرکزی اهمیت دو چندان دارد.»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر