03 بهمن 1399 - 09:29

آسیب‌های چند نرخی بودن ارز در اقتصاد

کشورهای موفق دنیا در زمینه ارزی با چند نرخی بودن مواجه نیستند و دولت در آنجا فروشنده کالا و تامین کننده ارز نیست.
کد خبر : ۱۲۱۳۹۳
ارز

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به روش های تامین ارز واردات و وابسته نبودن به دولت در این زمینه، تاکید کرد: تا زمانی که کار مردم به دست مردم سپرده نشود و خودشان مستقیما و مستقلا کا را با تعامل و رقابت توام با رفاقت پیش نبرند وضعیت به همین پیچیدگی و سختی خواهد بود.


علیرضا مناقبی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: منافع عده ای خاص در مردمی بودن اقتصاد از بین می رود بنابراین برخی نمی خواهند این اتفاق رخ دهد چرا که منافع خود را از دست می دهند و به همین دلیل هم تاکنون به چنین حرف هایی توجهی نکرده است. چرا باید با قاچاق صادراتی ناشی از تخصیص ارز ۴۲۰۰تومان به برخی کالاها مواجه شویم که سود آن فقط به جیب عده ای می رود؟ 


وی ادامه داد: همه باید بدانند اگر تیک آبی بانک مرکزی نباشد یا ارزی اختصاص ندهند به معنای این است که واردات رسمی نخواهیم داشت و کالاها به شکل قاچاق می شود کما اینکه در حاضر کمبود خاصی در بازار مشاهده نمی شود. 


رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به آسیب های چند نرخی بودن ارز در اقتصاد، گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی در کجای سفره مردم وجود دارد؟ آیا کالاهایی که با این نرخ وارد شدند با همین قیمت به دست مصرف کننده رسید؟ در نتیجه این اتفاقات فقط دور باطل می زنیم و قرار است عده ای پولدارتر شوند و سرمایه مردم را به تاراج ببرند. 


مناقبی ادامه داد: به عنوان نمونه اعلام می شود لبنیات گران شده است؛ اما نمی گویند که تولیدکننده لبنیات برای ظروف بسته بندی خود که باید از پتروشیمی ها تامین شود دچار مشکل است و بنابراین ناچار به افزایش قیمت می شود. 


او با بیان اینکه در کشور ما یک قوه به تنهایی تصمیم نمی گیرد و مجموعه حاکمیت و نظام در تصمیم های اقتصادی کشور نقش دارند، اظهار کرد: باید اعلام شود که نرخ ارز براساس بازار آزاد خواهد بود و دولت فقط بر عرضه آن نظارت داشته باشد نه قیمت. قیمت ارز را بازار و قدرت خرید مردم مشخص می کند چرا که اگر قدرت خرید مردم روی کالایی وجود نداشته باشد، فروشنده قطعا قیمت را کاهش می دهد. به عبارت دیگر عرضه و تقاضا تعیین کننده نیاز و قیمت و گردش عملیاتی بازار کشور خواهد بود.


رئیس مجمع عالی واردات به تجربه کشورهای دیگر در تامین ارز واردات اشاره کرد و افزود: در کشورهای مطرح و موفق دنیا چنین روندی وجود ندارد چرا که آنها با چند نرخی بودن ارز مواجه نیستند و در آنجا دولت فروشنده کالا و تامین کننده ارز نیست، بلکه اختیار امور در دستان مردم است و منتظر تامین ارز از سوی دولت نیستند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر