06 بهمن 1399 - 09:03
یک کارشناس با ایبِنا مطرح کرد؛

دو ابزار بانک مرکزی برای ثبات نرخ ارز و تقویت ریال

کارشناس ارشد پولی و بانکی می‌گوید بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای سیاست پولی و ارزی می‌تواند به ثبات نرخ ارز و تقویت ارزش پولی ملی کمک کند.
کد خبر : ۱۲۱۴۰۲
اسکناس

حسن حیدری، کارشناس ارشد پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای ثبات نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی، اظهار کرد:‌ کاهش کنونی نرخ ارز و ورود آن به کانال های پایین ناشی از کاهش انتظارات تورمی است. انتظار این است که با رفتن دولت ترامپ و روی کارآمدن دولت جدید آمریکا، رویکرد متفاوتی با ایران در پیش گرفته شود.


وی افزود:‌ مردم با استناد به تجربه ابتدای سال ۹۲ و تغییر دولت انتظار این را دارند که بهبودی حاصل شود و ذخایر ارزی بانک مرکزی در بسیاری از کشورها آزاد شده و با رفع احتمالی تحریم‌های بانکی و نفتی شرایط بهتری حاصل شود. به همین دلیل عده‌ای در بازار فروشنده ارز شده‌اند و عرضه ارز موجب کاهش نرخ آن شده است.


حیدری تصریح کرد:‌ به صورت بنیادی و فاندامنتال تغییر خاصی در بازار ارز به وجود نیامده و مهم ترین عامل نوسان‌های نرخ ارز از اواسط تابستان و کاهش چند هفته‌ای اخیر تنها به دلیل انتظارات بازار است و اتفاق خاصی در عرضه و تقاضا به وجود نیامده است.


وی خاطرنشان کرد:‌ رئیس کل بانک مرکزی بر تلاش برای کنترل بازار ارز تاکید دارد. بانک مرکزی در این مسیر دو ابزار دارد یکی سیاست پولی و مالی و دیگری سیاست‌های ارزی. سیاست پولی بانک مرکزی اکنون پیرو سیاست پولی دولت است و به دلیل کسری بودجه دولت ناچار است که در مواردی با دولت همراهی داشته باشد.


حیدری اظهار کرد:  همچنین بانک‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند و بانک مرکزی ناچار است که در تامین منابع به آنها کمک کند و طبیعی است که این روش ها می‌تواند پایه پولی را افزایش دهد.


وی گفت:‌ در بخش سیاست‌های ارزی نیز بانک مرکزی این امکان را ندارد که بتواند مانور زیادی با ذخایر خود داشته باشد. اگر بخواهد با نرخ سود بازی کند و آن را افزایش دهد تعهدات بانک‌ها بالا می‌رود و تولیدکننده نیز توان پرداخت آن را ندارد؛ بنابراین بانک مرکزی امکان مانور چندانی با ابزار نرخ سود ندارد.


کارشناس ارشد پولی و بانکی با اشاره به ذخایر بلوکه شده ارزی کشور خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در وضع کنونی اقدام معناداری نمی‌تواند انجام دهد و در مقایسه با حجم اقتصاد ایران و ارزی که ایران تبادل می‌کند، نمی‌تواند نقش داشته باشد. بانک مرکزی تنها می‌تواند در صورت ادامه ریزش ارز در بازار ذخایر ارزی خود را افزایش دهد و ارزی که اکنون به بازار عرضه می‌شود را خریداری کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر