10 بهمن 1399 - 09:03
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

بازگشت و حفظ ارزش ریال فقط بر عهده بانک مرکزی نیست

یک کارشناس اقتصادی معتقد است بانک مرکزی فقط سیاستگذار پولی کشور است، بنابراین نباید انتظار داشت به تنهایی بتواند برخی اهداف کلان اقتصاد را محقق سازد چرا که به هماهنگی واحد در دولت و حاکمیت نیاز است.
کد خبر : ۱۲۱۵۹۶
شقاقی شهری

وحید شقاقی شهری در گفت وگو با ایبِنا با بیان اینکه بازگشت و حفظ ارزش پولی ملی فقط برعهده بانک مرکزی نیست بلکه نیازمند هماهنگی بین دستگاه های سیاستگذار مالی و تجاری و تولیدی است؛ اظهار کرد: ارزش پول ملی با قیمت کالاها و خدمات، تورم و قدرت خرید مردم گره خورده است و هر زمان که تضعیف می‌شود براین بخش ها تاثیر بسزایی می گذارد.


شقاقی شهری با تاکید براینکه حفظ ارزش پولی ملی باید به عنوان راهبرد ملی در دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد، تصریح کرد: اقتصاد ایران دلاریزه شده و به شدت وابسته به دلار است چرا که عمده مواد اولیه و قطعات تولیدی وارداتی است. بنابراین به عنوان راهکار نخست چگونگی رسیدن به تقویت ارزش ریال باید وابستگی کالاها و خدمات راهبردی به دلار را کاهش دهیم.


وی ادامه داد: در گام بعدی باید شکاف تورم داخل و خارج را کاهش دهیم چراکه در غیراینصورت باعث می شود نرخ ارز روند افزایشی به خود بگیرد و از تقویت و حفظ ارزش پولی ملی دور شویم. راهکار بعدی انضباط مالی دولت و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و همچنین اصلاح کسری بودجه است چرا که در این شرایط استقراض از بانک مرکزی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مطرح می شود که باعث ایجاد تورم بالا و از دست رفتن ارزش ریال خواهد شد.


این اقتصاددان، مقابله با قاچاق و کاهش چشمگیر آن را راهکار بعدی برای بازگشت و حفظ ارزش پولی ملی عنوان کرد و گفت: ورود و خروج غیرقانونی کالا، باعث هدایت منابع ارزی به خارج از کشور خواهد شد که به ضرر اقتصاد است. 
شقاقی شهری تاکید کرد: کسری تجاری نیز به منابع ارزی کشور فشار وارد می کند و در نتیجه در گام بعدی باید مدیریت واردات و استفاده از برنامه های راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد.


وی معتقد است عوامل مختلفی در بازگشت و حفظ ارزش پولی ملی دخیل هستند که این مهم فقط برعهده بانک مرکزی نیست بلکه نیاز به اصلاح ساختار نهادی در بخش های مالی و تجاری و تولیدی و مقابله با قاچاق است. بانک مرکزی فقط سیاستگذار پولی کشور است بنابراین نباید انتظار داشت به تنهایی بتواند برخی اهداف کلان اقتصاد را محقق سازد چرا که باید هماهنگی واحدی در بخش های مرتبط در دولت و حاکمیت وجود داشته باشد. 


/////////


زهرا طهرانی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر