13 بهمن 1399 - 13:41

مشکل کسری بودجه و تورم در اقتصاد ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: مشکل اصلی کشور در حال حاضر کسری بودجه و تورم است.
کد خبر : ۱۲۱۶۲۳
وثوقی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: موضوع ارز در کشور دامنه دار و به اقتصاد سیاسی گره خورده است. حسین وثوقی ایرانی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: اینکه معتقد باشیم اقتصاد را با دستور می توان جلو برد، از نمایه ها و رویکردهای برخی متفکران اقتصادی است. با برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای نرخ ارز در اقتصاد نمی توان موفق بود کما اینکه تجربه اقتصادهای موفق دنیا نیز این را می گوید.


وی ادامه داد: باید موانع از پیش روی فعالان بخش خصوصی برداشته شود تا خودشان تشخیص دهند چه مواردی برای اقتصاد مفید است و بازار بر چه مداری باید حرکت کند. هیچ ابر یارانه ای هم در دنیا وجود ندارد که بتواند تشخیص دهد قیمت مناسب یک کالا چقدر است و به عنوان نمونه قیمت ارز را دستوری جلو ببرد.  


به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تا زمانی که چنین افکاری تغییر نکند نمی توانیم نگاه درست تری به سیاست های ارزی داشته باشیم و همچنان مانند ۴۰ سال گذشته اشتباه می کنیم.


وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در حال حاضر کسری بودجه و تورم است تاکید کرد: ایران جزو ۹ کشور دنیاست که تورم دو رقمی دارد و این در حالی است که مقصر اصلی تورم کسری بودجه است؛ بنابراین نخستین وظیفه مسئولان امر، جبران کسری بودجه است که در این صورت قیمت ارز هم در بازار کشف می شود، نه اینکه دستوری تعیین شود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر