22 بهمن 1399 - 12:35
عضو اتاق ایران در گفتگو با ایبِنا:

ارز تک‌نرخی موجب شفافیت و کاهش رانت می‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: ممکن است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قشر آسیب پذیر جامعه تا حدودی دچار مشکل شوند اما در زمان تخصیص این ارز یارانه‌ای نیز به مردم کمکی نشد و فقط عده‌ای خاص سود کردند.
کد خبر : ۱۲۱۷۸۴
ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: همیشه گفته ایم که ارز تک نرخی در اقتصاد شفافیت و حذف رانت را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را نیز با توجیه همراه می کند. اما متاسفانه برای چندنرخی شدن ارز در کشور هیچ مشورتی با بخش خصوصی و و فعالان اقتصادی انجام نشد که نتیجه آن به هدر رفتن منابع ارزی کشور بود. 


محمو تولایی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: نظام اقتصادی کشور باید یکبار برای همیشه تکلیف خود را با چسبندگی قیمت مشخص کند و با توجه به اینکه اقتصاد سیاسی در ایران پررنگ است بنابراین نباید تصمیم کلی که اخذ می شود معطوف به مقامات و مسئولان دولت و حاکمیت باشد بلکه از دیدگاه صاحب نظران اقتصادی نیز بهره بگیرند. 


وی ادامه داد: ممکن است با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی قشر آسیب پذیر جامعه تا حدودی دچار مشکل شوند؛ اما این در حالی است که در زمان تخصیص این ارز یارانه ای نیز به مردم کمکی نشد و فقط عده ای خاص، رانت نصیبشان شد و سود کردند. در این شرایط بود که حتی شاهد قاچاق خروجی از کشور و از بین رفتن منابع ارزی بودیم. 


رئیس اتاق بازرگانی کاشان تاکید کرد: نباید نگاه مقطعی به اقتصاد و چالش های موجود در ان داشت بلکه باید در سیاست کلان یک تصمیم گیری واحدی انجام شود که کسی هم نتواند از آن سرپیچی کند. 


به گفته وی، تراکم قوانین و مقررات متضاد و موازی و متناقض به طور قطع زمینه ساز رانت و فساد خواهد بود. 


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند حتی اگر از دیدگاه آنها در تصمیمات اقتصادی استفاده نمی شود و در عمل به آن توجهی نمی شود حداقل براساس قانون آنها در جریان این تصمیمات قرار گیرند نه اینکه بی اطلاع شاهد تغییرات باشند. در این شرایط و در حال حاضر نیاز به سیاست جامع و کامل و دائم داریم تا دیگر شاهد رانت و فساد در اقتصاد نباشیم و بازار نیز به آرامش برسد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر