19 بهمن 1399 - 11:15

آخرین آمار ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور

رییس کل گمرک از ترخیص ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات کشور خبر داد. 
کد خبر : ۱۲۱۹۱۶
گزارش تصویری نشست خبری رئیس کل گمرک

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی در یک نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به میزان کالاهای تخلیه شده، در حال تخلیه و در انتظار تخلیه اظهار کرد: برای ۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی قبض انبار صادر شده و این کالاها تخلیه شده اند. 


وی ادامه داد: هم اکنون ۱۶ فروند شناور نیز در اسکله ، در حال تخلیه ۵۰۰ هزار تن کالا هستند و ۱۴ فروند شناور نیز در لنگرگاه وجود دارند که ۶۰۷ هزار تن کالا را به زودی تخلیه خواهد کرد. به گفته رئیس کل گمرک، در مجموع آمار کالاهای تخلیه شده و در حال تخلیه و همچنین شناورهای موجود در لنگرگاه برای تخلیه کالا ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار تن است. 


میراشرفی ادامه داد: سعی شده در ترخیص کالاهای اساسی به ویژه کالاهایی که مربوط به مقابله با کرونا می شوند در کمترین زمان ممکن تشریفات ترخیص انجام شود مثلاً تشریفات ترخیص واکسن «اسپوتنیک وی» ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شد. همچنین یک سری از اقلام مرتبط با کرونا ظرف کمتر از ۴۸ ساعت تشریفاتی مانند تامین ارز، مجوزها و سایر مباحث انجام شده و ترخیص شدند.


واردات ۳۶ و صادرات ۳۴ میلیارد دلار خواهد بود


رییس کل گمرک پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.


معاون وزیر اقتصاد در مورد شرکت‌های خوشنام نیز گفت: در حال حاضر ۲۳۰ شرکت و سازمان خوشنام در امر تجارت از زمان اظهارنامه کالا تا مدت یکسال می توانند اظهارنامه خود را ارائه داده و حقوق عوارض خود را تا یک سال پرداخت کنند.


وی ادامه داد: همچنین در مورد استرداد حقوق ورودی کالا، مواد اولیه که وارد می شود و در فرآیند تولید کالا قرار می گیرد. تضمین از آنها گرفته می‌شود تا در فرایند ساخت پس از صادرات مضامین آنها مسترد شود


رییس کل گمرک همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از صرفه جویی۷۰ میلیون یورویی معادل ۲ هزار میلیارد تومان در واردات ایکس‌ری خبر داد. وی افزود: در ترانزیت، سرعت و دقت باید توامان با هم باشد که البته هرکدام از این مولفه ها متضاد هم هستند بنابراین اگر سرعت بالا برود دقت کاهش می‌یابد و اگر دقت بالا برود سرعت کاهش می‌یابد در نتیجه باید این دو مورد را با استفاده از تجهیزات لازم هماهنگ و رصد کنیم.


میراشرفی تصریح کرد: یکی از کشورهایی هستیم که پیچیدگی در تجارت خارجی داریم و بیش از ۳۰ سازمان در کنار تعدد قوانین و سایر مباحث به این پیچیدگی دامن زده است و کرونا را نیز باید به آن اضافه کرد.


معاون وزیر اقتصاد افزود: یکی از برنامه‌ها اجرای نظارت های غیر ملموس و غیر مزاحم است که لازمه آن استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری است که در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی داریم که حداقل باید به ۵۰ دستگاه برسد که هر کدام چند ده میلیارد تومان هزینه دارد.


میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی برای تجهیز ۱۴ دستگاه ایک‌سری تا سال آینده هستیم و پنج دستگاه ایکس‌ری خودرویی نیز اضافه می‌شود. وی گفت: با توجه به قراردادهایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات ایکس‌ری داریم که این ایکس‌ری‌ها با مشارکت بخش خصوصی منعقد شده و ساخت داخل است.


صمت هنوز اولویت ها را به ما اعلام نکرده است


رییس کل گمرک درباره واردات موز گفت: در این بخش اگر ثبت سفارش معتبر و کد ساتنای بانکی وجود داشته باشد و اختصاص داده شده باشد کالا ترخیص می‌شود. وی ادامه داد: ۱۰۰ کانتینر شامل ۲ هزار تن موز هفته گذشته وجود داشت که منتظر کد ساتا بود و کار آن انجام و ترخیص شد اما به هر حال واردات میوه های گرمسیری مانند موز، نارگیل و آناناس با توجه به محدودیت ارزی محدود شده است.


میراشرفی درباره رسوب ۴۰ میلیون دلار کالا در گمرکات اظهارکرد: بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، کالاهایی که تا ۱۱ آبان ماه به مبادی ورودی کشور رسیده باشد احصا و آمار آن به وزارت صمت داده شد که در نهایت کالاهایی که استعداد تخصیص ارز و کد ساتای بانکی با ارز متقاضی داشته باشند وارد خواهد شد و بر اساس همین مصوبه حجم زیادی کالا با همین مصوبه ترخیص شد. عمده این کالاها ماشین آلات راهسازی خطوط تولید آرایشی و بهداشتی هستند که با توجه به اولویت ها برای ترخیص، هنوز توسط وزارت صمت، موردی به ما اعلام نشده است.


معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت درآمدهای گمرک نیز گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه سال جاری است که تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان آن وصول شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۰ درصد آن محقق شود. همچنین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده وصول خواهد شد و در مجموع درآمد حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر