25 بهمن 1399 - 12:19

دولت دیگر در برخی طرح‌ها هزینه نکند 

کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس معتقد است: کاهش هزینه‌ها در بودجه یعنی انجام ندادن برخی طرح‌ها و اقدامات که دیگر برای دولت صرف ندارد.
کد خبر : ۱۲۲۰۴۷
جعفرزاده

یک کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس نگاه به بودجه را از دو منظر درآمد و هزینه دانست و گفت: در بخش درآمد باید بازنگری جدی در حوزه قوانین مالیاتی، گمرکی، بانکی و اداری به طور زنجیروار انجام شود. در این باره مالیات نیز بخش مهمی است.


غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: برخی تصور می کنند زمانی که از مالیات صحبت می شود یعنی پایه های مالیاتی افزایش می یابد و قرار است به مردم فشار وارد شود؛ در حالی که اینطور نیست. ضمن اینکه هیچ اقدامی درباره اخذ مطالبات مالیاتی ، بازنگری در معافیت ها و فرار های مالیاتی در این سال ها نشده است که البته بخش قابل توجهی از درآمدزایی در حوزه مالیات است. 


وی با اشاره به هزینه های دولت، افزود: در بخش هزینه های بودجه باید کاهش هزینه های دولت را شاهد باشیم. کاهش هزینه ها یعنی انجام ندادن برخی طرح ها و اقدامات که برای دولت صرف ندارد. به عنوان نمونه دیگر برای دولت صرف نمی کند که پروژه ای که ۲۷سال روی زمین مانده است را ادامه دهد چرا که کاربری اقتصادی خود را از دست داده است.


به گفته این کارشناس اقتصادی، چنین طرح هایی در قالب مشارکت عمومی و خصوصی باید به بخش خصوصی واگذارشود. اینکه می گوییم کاهش هزینه، به معنای از سفره مردم کم کردن نیست بلکه منظور هزینه هایی است که دولت باید انجام دهد و در حال حاضر به دلیل طولانی شدن آن، دیگر  توجیه اقتصادی ندارد.


جعفرزاده ادامه داد: در نتیجه این بخش خصوصی است که به مردم خدمات ارائه می دهد. به عنوان نمونه ترکیه بیمارستان هایی که نیمه کاره بود را به بخش خصوصی واگذار کرد تا آنها تکمیل کنند  و تا دو سال هم حقوق پرسنل را پرداخت کرد. چرا ما چنین کارهایی نمی توانیم بکنیم؟ 


وی اظهار کرد: تصور می کنم بیشتر نگاه ها سیاسی است و اگر نگاه ها به سمت اقتصاد و سفره مردم هدایت شود بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر