28 بهمن 1399 - 09:21
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کنترل تورم و ثبات نرخ ارز در گرو رونق تولید

یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم باید کنترل شود تا نرخ ارز را هم بتوانیم مدیریت کنیم و نگران آسیب‌های ناشی از نوسانات درآمدهای ارزی هم نباشیم اما آنچه اقتصاد کشورها را نجات می‌دهد، تولید است.
کد خبر : ۱۲۲۰۶۵
رادپور

میثم رادپور در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید بر لزوم کاهش آسیب دیدگی اقتصاد از نوسانات درآمدهای ارزی اظهار کرد: این امر مستلزم تغییر ساختار اقتصاد ایران است چرا که اقتصاد ما به دلیل نوسانات درآمدهای ارزی آسیب پذیر است و باید این رویه اصلاح شود.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این فرآیند یک دلیل تاریخی دارد و آن اینکه بخش مهمی از بودجه دولت نیازمند درآمدهای نفتی است که به مرور کم و کمتر شد اما آنچه باعث آسیب دیدگی اقتصاد می شود نه لزوما درامد های ارزی بلکه تورم است که به این شکل خودش را در اقتصاد نشان می دهد.


وی ادامه داد: در واقع تورم در هر دوره ای خود را به شکلی نشان می دهد؛ در بخش کالا و خدمات باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود، در بخش ارز باعث افزایش قیمت ارز و در بازار اوراق قرضه باعث افزایش نرخ اوراق خواهد شد. اینها پیامدهای تورم است. 


این کارشناس اقتصادی گفت: البته نمی توانیم انکار کنیم که اولین جنبش های تورم از بازار ارز شروع می شود و آن چیزی که این پتانسیل را فراهم می کند در نهایت مجموع نقدینگی است که با سرعت زیاد در کشورما رشد می کند. ضمن اینکه اصلاح آن کار ساده ای نیست. 


رادپور افزود: در واقع باید تورم کنترل شود تا نرخ ارز را هم بتوانیم مدیریت کنیم و نگران آسیب های ناشی از نوسانات درامدهای ارزی هم نباشیم. برای کنترل تورم نیز باید نقدینگی را کنترل کنیم که کار ساده ای نیست. بخش مهمی از مخارج دولت که کسری بودجه ایجاد می کند حقوق پرسنل است که نمی‌توان به راحتی آن را کم کرد بنابراین حتما بخش های دیگری وجود دارد که دولت آن را می‌تواند کم کند تا کسری بودجه کمتری به دنبال داشته باشد و در نهایت خلق پول و تورم کمتری هم به وجود آید. در این صورت اقتصاد ایران با حساسیت کمتری در مقابل نوسانات ارزی قرار خواهد گرفت.  


وی تاکید کرد: اما واقعیت این است که هرچقد هم درباره این مباحث صحبت شود انتهای داستان آنچه اقتصاد کشورها را نجات می دهد، تولید است و آنچیزی که خلق ارزش نهایی را به دنبال دارد از این مسیر می گذرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر