29 بهمن 1399 - 09:20

حدود ۷ درصد درآمد خالص سالانه دولت از مالیات است

رییس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:‌ در حال حاضر، ۶ تا ۷ درصد از درآمدهای خالص سالانه در قالب مالیات در اختیار دولت قرار می‎گیرد.
کد خبر : ۱۲۲۱۸۴
امید علی پارسا

به گزارش ایبِنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، امید علی پارسا و هیات همراه که به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و افتتاح برخی طرح‎های عمرانی به استان خوزستان سفر کرده بود، با حضور در شهرستان بهبهان، در مراسم افتتاح پروژه ساخت ساختمان اداره‎کل امور مالیاتی بهبهان که با حضور نماینده مردم شهرهای بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه‎های اجرائی شهرستان بهبهان برگزار شد، شرکت کرد.


وی در این مراسم عنوان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان دستگاه تامین کننده بخشی از درآمدهای دولت محسوب می‎ شود که در آن سوی دیگر، همه دستگاه‎های اجرایی به عنوان دستگاه‎های خرج قرار می‎گیرند و اگر سازمان امور مالیاتی کشور ماموریت اساسی خود یعنی وصول درآمدهای مالیاتی را به شکل صحیح و اصولی انجام ندهد، بودجه دستگاه های اجرایی و هزینه طرح‎های عمرانی با مشکل رو به رو خواهد شد.


رییس کل سازمان خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی به دنبال تحقق دو مولفه کلیدی یعنی عدالت و کارایی است. عدالت به معنای وصول عادلانه مالیات و ایجاد فضایی امن و آرام از سوی حاکمیت برای فعالان اقتصادی است که براساس آن، افراد با توانایی‎ ها و ظرفیت‎ های مختلف به فعالیت و امرار معاش بپردازند و کارآیی نیز به معنای وصول مالیات حقه با کمترین میزان تنش و هزینه و بعبارتی افزایش بهره وری سازمان است.


پارسا با بیان اینکه در دنیا، بیش از ۸۵ درصد درآمدهای کشورها از محل مالیات‎ها تامین می‎ شود که آنهم از ۱۵ درصد اقشار بالا و پردرآمد جامعه اخذ می‎ شود، تصریح کرد: امروز بخش مهمی از هزینه‎ های عمومی کشور اعم از هزینه‎ های مربوط به آبادانی و توسعه شهرها و روستاها، دفاع، برقراری نظم و امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و پروزش، راه و شهرسازی و خدماتی همچون ورزش و سایر خدمات عمومی، از محل مالیات ها تامین می‎ شود.


رییس کل سازمان اضافه کرد: بدیهی است عدالت مالیاتی به معنای وصول مالیات متناسب با میزان ثروت، دارایی، درآمد و مصرف است و اگر اقشار پردرآمد جامعه به نسبت سود و درآمد خود مالیات نپردازند، رانت و ثروت‎اندوزی، شکاف‎های طبقاتی، تبعیض و نابرابری‎ های اجتماعی در کشور شکل می‎ گیرد.


وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، حدود ۳۰ درصد درآمدهای خالص سالانه در قالب مالیات در اختیار دولت قرار می‎ گیرد، عنوان داشت: این در حالی است که این رقم در کشور ما حدود شش تا هفت درصد است و با این رقم پایین نمی‎ توان از پس این همه هزینه ‎های اجتماعی کشور بر‎آمد و سایر شیوه ‎های تامین مالی از قبیل فروش نفت، استقراض از شبکه بانکی و چاپ پول نیز، نادرست، غیر اصولی و با آثار تورمی بسیار بالا هستند.


معاون وزیر اقتصاد تنها راه پایان دادن به این وضعیت نابرابری اجتماعی را اجرای نظام مالیاتی هوشمند در کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت فعلی، این نظام مالیاتی را مطابق با استاندارهای تعریف شده در کشور پیاده‎ سازی کنیم.


پارسا بیان داشت: هوشمند‎سازی نظام مالیاتی به معنای وصول مالیات براساس ریزداده ‎های اقتصادی مودیان است و بر اساس آن، تمامی اطلاعات و دیتاهای مربوط به فعالیت اقتصادی مودیان از دستگاه‎های ذیربط اخذ و در سازمان امور مالیاتی کشور مورد استفاده و پردازش قرار می‎ گیرد.


وی ادامه داد: در حقیقت اطلاعاتی که توسط دستگاه‎های ذیربط در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‎ گیرد، اطلاعاتی غیرقابل کتمان و غیرقابل انکار هستند که براساس آن، مالیات به صورت عادلانه و منصفانه تعیین می‎ شود.


رییس‎ کل سازمان در ادامه گفت: در شکل ایده ‎آل، سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر این اطلاعات، به شکل عالمانه، عادلانه و منطقی و بر اساس قوانین، اظهارنامه پیش‎ فرض مودیان را تولید و به آنان ارایه می‎ دهد و به دلیل واقعی بودن اطلاعات و وجود اسناد و مدارک معتبر، امکان اعتراض و اختلاف میان مودی و سازمان به کمترین میزان کاهش می‎ یابد.


پارسا همچنین اظهار داشت: در چارچوب نظام مالیاتی هوشمند، تمام فعالیت‎های اقتصادی و معاملات کشور اعم از واردات و صادرات، شهرداری‎ها، سیستم ‎های بانکی و شبکه‎ های بیمه، نیروی انتظامی و تمامی دستگاه‎ های اجرایی ذیربط به سامانه‎ های نظام مالیاتی کشور متصل می‎ باشند.


وی همچنین از نظام مالیاتی هوشمند به عنوان بهترین راهکار برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور یاد کرد و گفت: نظام مالیاتی هوشمند، فاصله مودی و ممیز مالیاتی را به کمترین میزان کاهش داده و همچنین اشراف سازمان به عملکرد و فعالیت واقعی مودیان را تقویت می ‎نماید.


گفتنی است در این مراسم، رییس‎ کل سازمان ضمن افتتاح پروژه ساخت ساختمان اداره‎ کل امور مالیاتی شهرستان بهبهان، خاطرنشان کرد: شهرستان بهبهان دارای ظرفیت‎های فرهنگی و اقتصادی زیادی است و همچنین دارای پیشینه غنی علمی، فرهنگی و اقتصادی و از جمله ظرفیت عظیم ذخایر نفتی است.


وی تاکید کرد: البته درآمدهای نفتی نباید باعث شود از ظرفیت درآمدهای مالیاتی غافل بمانیم. در حقیقت نفت باید صرف توسعه اقتصادی و عمرانی کشور شود و تنها راه تامین هزینه‎ های عمومی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، پرداخت مالیات است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر