29 بهمن 1399 - 10:20

بهبود جایگاه اندونزی در تامین مالی اسلامی

شاخص توسعه تامین مالی اسلامی (IFDI) برای سال ۲۰۲۰ نشان از رشد رتبه اندونزی در توسعه تامین مالی اسلامی از جایگاه چهارم به دوم و در دارایی‌های مالی اسلامی از جایگاه هشتم به هفتم، دارد.
کد خبر : ۱۲۲۱۸۹
اندونزی







به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، اندونزی در گزارش وضعیت جهانی اقتصاد اسلامی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رتبه‌ خود در صنعت تأمین مالی اسلامی را از جایگاه پنجم به چهارم ارتقا داد. اندونزی پس از کشورهای مالزی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این جایگاه قرار گرفت و سال ۲۰۲۰ را با بالاترین رکورد در توسعه تأمین مالی اسلامی به پایان رساند.


شاخص توسعه تأمین مالی اسلامی (IFDI) برای سال ۲۰۲۰ نشان داد که رتبه اندونزی در توسعه تامین مالی اسلامی از جایگاه چهارم به دوم و در دارایی‌های مالی اسلامی از جایگاه هشتم به هفتم، همراه با این رشد ۱۵ درصدی به ۹۹ میلیارد دلار ارتقا یافت.


کمیته ملی اقتصاد و تأمین اسلامی (KNEKS)، که به عنوان رهبر یک ارکستر غول‌پیکر تشکیل‌دهنده معماری اقتصاد اسلامی اندونزی عمل می‌کند، نقشه‌ای یکپارچه از اکوسیستم اقتصاد و تأمین مالی اسلامی این کشور را توسعه داده و همچون عقابی تیزبین، نظاره‌گرِ نقش‌ها و جایگاه‌های ذینفعان، بازیگران، ناظران، زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات، منابع انسانی و عموم مردم است. این کمیته کار عظیمی در تشویق هر جنبه از این اکوسیستم برای ایجاد پیشرفت‌های قابل ملاحظه، علیرغم قدرت سیاسی معتدل آن، انجام داده است.


اندونزی در زمینه تأمین مالی تجاری اسلامی، با یک برنامه حساب‌شده برای ایجاد تحول عظیم به سال ۲۰۲۱ وارد شد: ادغام بزرگ سه بانک بزرگ اسلامی این کشور یعنی بانک مندیری سیاریا (BSM)، سیاریا BNI و سیاریا BRI به منظور تأسیس بانک اسلامی دولتی سیاریا اندونزی (BSI) در فوریه ۲۰۲۱ با حجم دارایی بالغ بر ۲۱.۵ تریلیون روپیه (۱.۵ میلیارد دلار) (از نوامبر ۲۰۲۰) صورت خواهد گرفت. بانک سیاریا در گروه BUKU III از سرمایه‌ای قوی برای رقابت در بخش بانکداری اسلامی اندونزی برخوردار خواهد بود.


این ادغام قابلیت و ظرفیت این بانک برای رقابت در دو سطح کشوری و بین‌المللی را افزایش داده و فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز می کند اگر چه، ظاهرا مدت زمان زیادی رشد اندکی داشته است. در حالی که بانک سیاریا اندونزی تنها بانک اسلامی اندونزی در گروه BUKU III خواهد بود (بقیه هنوز در گروه BUKU II یا BUKU I قرار دارند)، این بانک یک هدف و برنامه‌ریزی جدی دارد تا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، به بالاترین رتبه در گروه BUKU IV برسد.


 این بانک با برخورداری از دارایی به ارزش ۲۳۲.۵ تریلیون روپیه (تقریبا نیمی از کل دارایی‌های بانکداری اسلامی اندونزی)، در میان ۱۰ بانک برتر اندونزی و همچنین ۱۰ بانکِ اسلامی برتر جهان قرار خواهد گرفت. سرمایه قوی‌تر، تحولات گسترده و اساسی در زیرساخت فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی محصولات و خدمات و نیز مهارت‌های قابل توجه کارمندان، از جمله نکات حیاتی هستند که بانک سیاریا اندونزی باید از آنها برای پیروزی در این رقابت، آگاه باشد.


اندونزی در تأمین مالی اجتماعی- اسلامی از پتانسیل فراوانی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی مبتنی بر زکات (صدقات اجباری) و کمک‌های خیریه داوطلبانه مانند وقف، انفاق و صدقه برخوردار است. در حالی که اندونزی در تلاش است تا زکات را جمع‌آوری کند (با تحقق تنها ۴.۴ درصد زکات بالقوه در سال ۲۰۱۹)، اما درصدد است توجه بیشتری به وقف معطوف داشته باشد. در صورت توسعه وقف، اندونزی ۱۸۰ تریلیون روپیه وقف نقدی بالقوه و ۱۱۰۰۰ هکتار زمین وقفی خواهد داشت.


به تازگی، در این کشور صکوک وقف یا صکوک مرتبط با وقف نقدی (CWLS) و اوراق قرضه اسلامی تأمین‌ مالی شده به‌وسیله وقف، معرفی شده است. این در حالی است که دولت در مارس ۲۰۲۰ اقدام به صدور CWLS SW۰۰۱، اولین CWLS خود از طریق طرح جایگزینی خصوصی با هیئت وقف اندونزی (BWI) نموده بود.


 بانک وقف خرد (BWM) در زمینه تأمین مالی خرد اسلامی مبتنی بر وقف فعالیت می‌کند و سعی دارد از گرامین بانک به عنوان بانک پیشگام تأمین مالی خرد بنگلادش الگوبرداری کند و از مدل پایه تأمین مالی خرد برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک مستثنی از موسسات مالی رسمی استفاده کند. این مدل، فاقد وثیقه فیزیکی است. این در حالی است که مدل وام‌دهی گروهی بر مبنای فشار همتایان (درصورت قصور یکی از اعضا، سایر اعضای گروه وام‌شان را دریافت نمی‌کنند) به عنوان وثیقه اجتماعی عمل می‌کند و جایگزین وثیقه فیزیکی می‌شود.


 به نظر می‌رسد موسسات تأمین مالی خرد اسلامی (IMFI) اندونزی به دلیل سوءمدیریت ناشی از عدم کنترل و نظارت، از شهرت کمتری برخوردارند. علیرغم حمایت رئیس جمهور جوکو ویدودو از این نظام اقتصادی جایگزین از طریق تاسیس KNEKS، همچنان حمایت قانونی همچون تأیید لایحه اقتصاد اسلامی برای توسعه این صنعت، امری حیاتی است.


این لایحه به عنوان یک قانون فراگیر، یک نیاز مبرم محسوب می‌شود؛ زیرا کلیه فعالیت‌ها در اقتصاد اسلامی را سامان‌دهی می‌کند، مشوق‌های مهم مالی و غیرمالی برای ارائه شرایط برابر را یکپارچه نموده و سهامداران را تشویق می‌کند تا فعالانه در این اکوسیستم اقتصاد و تامین مالی اسلامی شرکت کنند.


 اندونزی تعدادی مقررات اندک در بخش‌های تأمین مالی اسلامی شامل بانکداری اسلامی، اوراق بهادار اسلامی، کمک‌های اسلامی و تضمین محصول حلال دارد. همچنین برای اداره سایر بخش‌ها، همچون بازار سرمایه اسلامی، بیمه اسلامی، صندوق‌های بازنشستگی اسلامی، تأمین مالی صادرات اسلامی، بیمه سپرده اسلامی، رهن اسلامی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسلامی، تأمین مالی خرد اسلامی، فناوری مالی اسلامی، گردشگری حلال، مد اسلامی و رسانه‌ها و تفریح حلال رسانه‌های حلال نیازمند مقررات بیشتری است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند








ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر