رشد اقتصادی خاورمیانه را میزان توزیع واکسن کرونا تعیین می‌کند

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: رشد اقتصادی خاورمیانه را میزان دسترسی به واکسن کرونا تعیین می‌کند سازمان بهداشت جهانی هم از توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۲۲۳۹۴
واکسن کرونا

به گزارش ایبِنا، صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد: بهبود اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی ارتباط زیادی با میزان توزیع واکسن کووید ۱۹ در این منطقه خواهد داشت.


این صندوق بین المللی بهبود اقتصادی سایر کشورها را هم از این قاعده مستثنی نکرده و معتقد است به هر میزانی کشورها بتوانند دسترسی بیشتری به واکسن داشته باشند اقتصاد ضعیف آنها سریعتر خود را پیدا می کند.


این صندوق تاکید می کند به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی باید تلاش کند تا توزیع واکسن کووید ۱۹ در کشورها به طور عادلانه توزیع شود. رییس سازمان جهانی بهداشت در اظهار نظر جدید از این که کشورهای ثروتمند می‌کوشند واکسن کرونا را به انحصار خود در آورند انتقاد کرده و گفت: "انحصارگری و ملی‌گرایی" در توزیع واکسن مانعی در چیرگی جهانی بر پاندمی کرونا است.  


به گفته تدروس ادهانوم قبریسوس، رییس سازمان جهانی بهداشت، پاندمی کرونا شدت نابرابری‌ها را در جهان آشکار کرده و به آن دامن زده است. رییس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس ویدیویی بار دیگر در مورد پخش ناعادلانه واکسن کرونا در جهان هشدار داد.


وی انتقاد کرد که کشورهای ثروتمند می‌کوشند بر انواع واکسن دست یابند، بدون آن که به فکر کشورهای فقیر باشند. بر اساس برخی گزارش ها ۷۰ درصد توزیع واکسن کووید ۱۹ در کشورهای پیشرفته است. سازمان بهداشت جهانی هم پروژه کواکس را برای توزیع عادلانه این واکسن کلید زده اما موفقیت چندانی نداشته است.


به طوری که مایکل رایان، مدیر بخش امدادرسانی پزشکی در سازمان جهانی بهداشت رقابتی را که میان کشورهای ثروتمند برای تصاحب واکسن به راه افتاده، نگران‌کننده خوانده و گفته است: «ضرورت دارد که حداقل کادرهای درمانی کشورهای فقیر هرچه زودتر واکسن دریافت کنند. » 


صندوق بین المللی بار دیگر به اهمیت توزیع مناسب واکسن کرونا تاکید کرده و گفته است: در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی میزان دسترسی به واکسن، نوع حمایت های مالی برای پیشگیری از توزیع ویروس کرونا و نیز اقدامات بهداشتی که صورت میگیرد در تسریع بهبود اقتصادی این منطقه موثر است.


این صندوق بیان می کند کشورهای GCC یا همان شورای همکاری خلیج فارس، دسترسی بیشتری به منابع واکسن دارند و نیز وضعیت کشورهایی مانند مصر و مراکش و پاکستان هم مطلوب است. اما برخی کشورها در منطقه آسیا در تامین واکسن کووید ۱۹ دسترسی به یکی دو تا منابع دارند که وضعیت تامین را سخت تر کرده است.


صندوق بین المللی پول تاکید می کند که افزایش بدهی کشورهای آسیایی که در سال ۲۰۲۰ میانگین به ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها رسید تامین واکسن را برای آنها سخت کرده اما کشورها باید این ریسک را بپذیرند.


این صندوق تاکید می کند که کشورها باید برای بهبود اقتصادی سریع، روی جوانان سرمایه گذاری بیشتری کنند، مهارتهای کارگران را افزایش دهند و حمایت های مالی خود را ارتقا دهند که در این صورت فرایند رسیدن به توسعه پایدار تسریع می یابد.


صندوق بین المللی پول به کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری به ۱۹۰ کشورعضو خود اشاره می کند اما با این حال اقتصاد کشور را در سال پیش رو پر از ابهام توصیف می کند. از نظر این نهاد بین المللی سال جاری بسیار متفاوت از سالهای دیگر است که هم مقاومت در برابر مشکلات اقتصادی و  هم رشد اقتصادی با آن همراه خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر