16 اسفند 1399 - 08:59
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

اقتصاد نیازمند مقاوم سازی/ ارز باید تک نرخی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم تک نرخی شدن ارز، راه مقاوم سازی اقتصاد ایران را جدا شدن بودجه از نفت دانست.
کد خبر : ۱۲۲۴۸۰
باقری بنایی

محمد باقری بنابی، نماینده مجلس در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: ابتدا باید گفت که تمام اقتصادهای دنیا با هم مرتبط هستند، یعنی به طور خلاصه در یک کاسه قرار دارند.


وی ادامه داد: اینطور نیست که بگوییم اقتصاد ایران با اقتصاد ترکیه یا سایر کشورها مرتبط نیست، از اینرو اقتصادها و ارزهای هر کشور در اقتصاد کشورهای دیگر تاثیر گذار هستند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این صورت سیاست‌های کشورمان به اقتصادهای دنیا وابسته است و نمی‌توان گفت که ایران در یک جایی قرار گیرد و جدا از همه عمل کند اگر بخواهیم حرفی در اقتصاد جهان داشته باشیم باید خود را با آن وفق دهیم.


باقری تصریح کرد: اما اگر بخواهیم نقش ارزها را در اقتصاد کنترل کنیم باید بودجه را از نفت جدا کنیم، در این صورت تاثیرات بسزایی در اقتصاد به وجود می‌آید، اما اگر این جداسازی رخ ندهد درگیری کشور با بیماری هلندی باقی خواهد ماند.


وی گفت: نفت اگر از بودجه کشور خارج شود آن زمان می‌توان گفت اقتصاد کشور مقاوم شده، از اینرو تاثیرات ارزهای خارجی از جمله دلار در اقتصاد کشور کنترل خواهد شد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سیاست پاشیدن ارز در جامعه موفق نخواهد بود؟ بیان کرد: به این دلیل که در این ۴۰ سال یا در ۷۰ و ۸۰ سال از پیدایش نفت در کشور، دولت‌ها به تامین منابع خود بر نفت تکیه داشتند، از اینرو هیچ سیاستی بر کنترل و مدیریت ارز نداشتند و با کسب ارز حاصل از فروش نفت آن را به راحتی در جامعه تزریق می‌کردند که نتیجه خاصی نداشت. یعنی پول باد آورده را باد می‌برد.


باقری در پایان تصریح کرد: برای اینکه بتوان نقش و تاثیر دلار در اقتصاد ایران را منطقی کنیم، باید ارز را تک نرخی کنیم از اینرو این رویه می‌تواند تا حدودی برای شرایط فعلی میسر باشد.

برچسب ها: نرخ ارز اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر