15 اسفند 1399 - 10:48

تداوم مذاکرات بانک مرکزی برای وصول مطالبات ارزی ایران

بهمن و اسفند امسال دور جدیدی از مذاکرات و پیگیری‌ها برای وصول مطالبات ارزی ایران از کشورهایی مانند عراق، کره جنوبی و ژاپن توسط بانک مرکزی صورت گرفت و بازگشت منابع ارزی کشور جدی‌تر شد.
کد خبر : ۱۲۲۶۱۶
ارز و بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دکتر همتی در ادامه مذاکرات بین المللی با مقامات عراقی و کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن، توانست مسیر آزادسازی منابع ارزی کشورمان که به ناحق در بانک های این کشورها، بلوکه شده را تا حدودی هموار کند. هرچند در این مسیر، همواره شاهد سنگ اندازی و رفتار خصمانه مقامات و دولت آمریکا هستیم و با این وجود همچنان مذاکرات رییس کل بانک مرکزی کشورمان در جهت بازگشت میلیاردها دلار منابع ارزی به چرخه اقتصادی ایران ادامه دارد.


بر این اساس در تازه ترین دور از دیپلماسی اقتصادی بانک مرکزی، دکتر همتی بهمن ماه امسال به عمان سفر کرد. در ادامه این مذاکرات، چهارم اسفندماه سال جاری، رییس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.


دکتر همتی در این دیدار، ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.


در ادامه این روز، رییس کل بانک مرکزی کشورمان با سفیر ژاپن دیدار داشت و نحوه استفاده از منابع بانکی ایران در ژاپن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.


در این دیدار که به درخواست سفارت ژاپن در ایران برگزار شد، همتی با اشاره به ملاقات پیشین با مقامات ارشد کشور ژاپن و یادآوری تاکیدات خود مبنی بر پایان دوران فشار حداکثری دولت پیشین آمریکا، گفت: کشورهای دوست می‌بایست فارغ از فشارهای سیاسی  به همکاری با یکدیگر اهتمام ورزند.


دکتر همتی در ادامه بر لزوم استفاده از منابع ارزی ایران در ژاپن تاکید کرد و افزود: طرف ژاپنی باید در خصوص استفاده ایران از منابع مذکور و انتقال آنها به سایر مبادی موردنیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد.


رییس کل بانک مرکزی کشورمان پس از این دیدارها، از بازگشت یک میلیارد دلار منابع ارزی کشورمان در کره جنوبی خبر داد، پیامی امیدبخش که نشان از نتیجه بخش بودن مذاکرات و جلسات متعدد با طرف خارجی دارد. روندی که همچنان ادامه دارد و آنگونه که دکتر همتی گفته است: «۷ میلیارد دلار ارز متعلق به بانک مرکزی در کره جنوبی است و قرار شده است با پرداخت حداقل یک میلیارد دلار  مرحله اول پرداخت آغاز شود.» 


همچنین نهم اسفندماه، رییس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای که به درخواست مدیر عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، در خصوص منابع جمهوری اسلامی ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آنها گفت‌وگو کرد. در این دیدار، دکتر همتی بر لزوم استفاده هر چه سریع تر از این منابع تاکید کرد. همچنین در این جلسه اقدامات لازم برای انتقال و استفاده از منابع یاد شده مورد بررسی قرار گرفت.


مسلما تلاش های بی وقفه عالی ترین مقام بانکی کشورمان برای رفع موانع در مسیر بازگشت منابع ارزی به کشورمان، باید با حمایت و دیپلماسی سیاسی وزارت امور خارجه همراه شود تا در نهایت شاید آزادسازی میلیاردها دلار منابع ارزی باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر