23 اسفند 1399 - 10:49
یک اقتصاددان با ایبِنا مطرح کرد:

قدرت بانک مرکزی باید افزایش یابد/ یک اولویت پولی در سال ۱۴۰۰

یک اقتصاددان گفت: قدرت بانک مرکزی باید افزایش یابد تا در کنار آن بتواند ارزش پول ملی را واقعی کند و در سال ۱۴۰۰ باید ماموریت تقویت ارزش پول ملی دنبال شود.
کد خبر : ۱۲۲۶۷۶
ساختمان بانک مرکزی

محمد باقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید تمام بخش های اقتصادی کشور در کنار بانک مرکزی تلاش کنند، اظهار کرد: رییس کل فعلی بانک مرکزی یکی از مدیران خوب کشور ماست، اما کار بسیار سختی بر عهده دارد و در این شرایط به نظر می رسد که باید تلاش بیشتری بر احیا و حفظ ارزش پول ملی داشته باشد، چرا که نوسانات ارزش پول ملی بر قیمت کالاها و اقتصاد ملی اثر می گذارد. 


وی به خبرنگار ایبِنا گفت: این اتفاق موجب افزایش قیمت ها می شود و اثر آن بر کم درآمدها بسیار محسوس خواهد بود که عرصه را برای آنها تنگ می کند. صدری ادامه داد: بانک مرکزی می تواند با تقویت ارزش پول ملی و استفاده از نظرات کلی در نهادهای اقتصادی به یاری مردم بیاید و بنابراین تلاش بانک مرکزی برای تقویت ارزش پولی ملی یکی از اولویت ها و ماموریت های اصلی برای سال آینده باید باشد. 


به گفته این اقتصاددان، بانک مرکزی وظایف مهمی دارد اما در کشور ما نهادهای دیگر یا نمی گذارند یا نمی توانند کمک کنند تا این وظایف عملیاتی شوند، اما به هر حال بر کنترل ارزش پول ملی باید تلاش زیادی کرد چرا که رها کردن ارزش پول ملی یعنی رها کردن تورم و در اقتصادهایی مانند اقتصاد کشور ما بازی با ارزش پول ملی به کسانی که پول های بادآورده دارند کمک خواهد کرد. 


وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید قدرت اجرایی خود را افزایش دهد. بانک مرکزی در قانون قدرت فراوانی دارد اما در عمل حتی ۵۰ درصد آن قدرت را نمی تواند عملیاتی کند، چرا که هر فرد و گروهی در هر گوشه ای یک سازی می زند؛ بنابراین اختیاراتی که دارد را نمی تواند عملیاتی کند. 


صدری در پایان تاکید کرد: کار آقای همتی که سابقه خوبی هم در بانکداری دارد این باید باشد که قدرت بانک مرکزی را افزایش دهد و در کنار آن ارزش پول ملی را را به ارزش واقعی خود برساند. البته در این مسیر تنها بانک مرکزی نقش ندارد، بلکه اصلاحات اقتصادی کشور، جلوگیری از پول های بادآورده و فساد گسترده و همچنین وظایف دیگر دستگاه ها نیز حائز اهمیت است.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر