05 فروردين 1400 - 16:02

ضرورت ثبت چک‌های بنفش جدید در سامانه صیاد

سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: از ۵ فروردین امسال، چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند باید در سامانه صیاد ثبت شوند. بنابراین چک بنفش جدیدی که در سامانه صیاد ثبت نشده است را نباید از صادر کننده دریافت کرد.
کد خبر : ۱۲۳۰۴۸
چک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، «آمنه نادعلی‌زاده»، معاون اداره نظام‌های پرداخت و سخنگوی اجرای قانون جدید چک درخصوص صدور دسته چک‌های جدید و تعیین تکلیف چک‌های قدیمی به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: از ۵ فروردین امسال، فقط چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند، باید در سامانه صیاد ثبت شوند. چک‌های قدیمی به رویه قبلی خود بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد، کارسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ثبت چک‌های جدید در سامانه، قسمتی به نام «بابت» وجود دارد که علت صدور چک از طرف صاحب حساب در آن ثبت می‌شود، افزود: برای ثبت «صدور» و یا «تایید» چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و همچنین دریافت کننده، افراد می‌توانند از درگاه‌های بانک‌ها یا برنامک‌های موبایلی که در وبسایت شاپرک معرفی شده‌اند، استفاده کنند.

نادعلی‌زاده ادامه داد: صادر کننده چک می‌تواند چک خود را از طریق برنامک‌های موبایلی معرفی شده توسط شاپرک که برای مشتریان بیشتر بانک‌ها قابل استفاده هستند و یا درگاه‌هایی که بانک وی در اختیارش قرار می‌دهد، ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

وی افزود: گیرنده چک هم می‌تواند از بانک خود راه‌های دسترسی به سامانه صیاد را دریافت کند و یا این که می‌تواند به برنامک‌های عمومی پرداخت مراجعه کند و استعلام ثبت بگیرد. لازم است صادرکننده حتماً اطلاعات برگه چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود، مراتب تأیید خود را به سامانه صیاد اعلام کند.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک ادامه داد: بنابراین چنانچه چک‌های بنفش (چک‌های جدید) را از کسی گرفتید، بلافاصله از طریق برنامک‌های موبایلی، وب سایت بانک مرکزی و یا سامانه استعلام پیامکی ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک به لحاظ سابقه چک برگشتی مطلع شوید. همچنین در همان لحظه، کنترل ثبت چک در سامانه صیاد را نیز انجام دهید. دقت شود چک جدید ثبت نشده در سامانه صیاد را از صادر کننده آن دریافت نکنید.

وی تصریح کرد: در زمان ظهر نویسی نیز، همین شرایط تایید صلاحیت صادر کننده چک در سامانه صیاد، باید برای نفرات بعدی که چک را می پذیرند نیز اعمال شود.

نادعلی زاده یادآور شد: علاوه بر این، مقرر شده است تمام شعب بانک‌ها، برای افرادی که امکان استفاده از این سامانه‌ها و برنامک‌ها را به صورت الکترونیکی ندارند، ثبت صیاد انجام دهند. در فازهای بعدی اجرای قانون، برای کسانی که دسترسی به برنامک‌ها و یا درگاه‌های بانکی ندارند، سامانه پیامکی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه از تاریخ اشاره شده به بعد برای ضمانت و یا هر دلیل دیگری، نمی‌توان چک «سفید امضا» و بدون تاریخ صادر کرد، گفت: در قانون جدید چک، کسی که چک برگشتی داشته باشد، از دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و کارت‌های بانکی محروم می‌شود.

برچسب ها: چک سامانه صیاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر