15 فروردين 1400 - 10:43
جهانگیری تاکید کرد:

رشد سینوسی اقتصاد به دلیل اتکا به درآمد نفت

معاون اول رییس‌جمهور گفت:‌ اقتصاد ایران به خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ‌گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نبوده و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده‌ایم.
کد خبر : ۱۲۳۱۹۳
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری بعدازظهر (شنبه) در دیدار با نخبگان جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: جامعه ای کارآمد است که بتواند در سرنوشت خود دخالت داشته باشد، انتخاباتی مشارکت جویانه برگزار کند و از مسئولان خود مطالبه و پرسشگری داشته باشد. از دل چنین جامعه ای دولتی توانمند و ایرانی قدرتمند بیرون خواهد آمد.


 معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اداره کشور نظیر اشکالات ناشی از تصمیم های مدیریتی، چالش های مزمن ریشه دار و حتی اشکالات موجود در قانون اساسی که پس از سال ها مشخص شده است، گفت: اقتصاد ایران به خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نبوده و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده ایم که نتیجه آن در درآمد و زندگی مردم هم مشاهده می شود.


جهانگیری با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختارها در اقتصاد کشور، گفت: در دهه اول پس از انقلاب، ایران مواجه با جنگی ناخواسته و تحمیلی بود. در دهه دوم و در دولت آقای هاشمی رفسنجانی به تنگناها و خرابی های ناشی از جنگ پرداخته شد به طوری که در این برهه ایران واردکننده فولاد، لاستیک و حتی لبنیات بود. با تمرکز دولت آقای هاشمی بر تولید به منظور جلوگیری از واردات، اقتصاد کشور بیش از پیش دولتی شد به طوری که هیچ تولیدکننده قدرتمندی در بخش خصوصی وجود نداشت و تنها دولت به عنوان مجموعه حاکمیت ظرفیت تولیدش چند برابر شد به طوری که در بخش فولاد از دو میلیون تن به شش میلیون تن رسید.


 معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در برنامه سوم توسعه کشور مسئولان شرایط اقتصادی را تغییر دادند و به جای توجه به کمبودها به دنبال اصلاح ساختارها رفتند. برنامه سوم اگرچه پیشنهاد دولت آقای خاتمی بود اما در مجلس پنجم که مدیریت آن با آقای ناطق نوری بود و در کمیسیون تلفیق آقای باهنر حضور داشت به تصویب رسید. معنای این اتفاق این بود که همه جریانات کشور روی جهت گیری اصلاح ساختار اقتصاد مبنی بر کوچک سازی دولت و فعال سازی بخش خصوصی اتفاق نظر داشتند.


جهانگیری با ذکر خاطره ای از دوران وزارت خود گفت: در آن مقطع و در موضوع نوسازی صنایع در حضور رهبر معظم انقلاب عنوان کردم که فعالان بخش خصوصی و صاحبان کارخانه ها پیشنهاد دولت برای نوسازی را شوخی می گیرند و به ما می گویند که چرا در کار ما دخالت می کنید. مقام معظم رهبری پرسیدند چرا آنها این رویکرد را دارند؟ گفتم بخش خصوصی درباره میزان رشد و سقف پروازش پرسش های جدی دارد. آنها می خواهند بدانند که می توانند میزان صادرات خود را از ۲۰ میلیون دلار به ۱۰۰ میلیون دلار برسانند یا پس از این اتفاق با آنها به عنوان انسان هایی مفسد برخورد می شود؟ که ایشان فرمودند برای فعالیت و کسب سرمایه بخش خصوصی هیچ سقفی وجود ندارد و بعداً منجر به ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط ایشان شد.


معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: حکومت باید برای اداره کشور نظریه و برنامه داشته باشد و متناسب با آن نظرات اصلاح ساختار انجام دهد. بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب می گذرد اما هنوز پرونده های خصوصی سازی در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی بسته نشده است. اجرای سیاست های متناقض در طول سال های گذشته نتیجه مناسبی نداشته است، به عنوان حکومت باید هزینه های سیاست گذاری های صحیح را بپذیریم.


جهانگیری افزود: اگر می خواهیم بخش خصوصی در صحنه تولید حضور داشته باشد و علاوه بر ایجاد سرمایه، اشتغال درست کند باید آنها را محترم بدانیم به طوری که احساس کنند سرمایه، جان و آبرویشان امنیت دارد.


 معاون اول رییس جمهور گفت: اگر ما گفته ایم که اداره سیاسی جامعه نیاز به حزب و سمن های فعال در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد باید عوارض آن را نیز بپذیریم. این یک واقعیت است که احزاب به دنبال کسب قدرت و در اختیار گرفتن مناصب سیاسی نظیر ریاست جمهوری و مجلس هستند. احزاب کار خیریه انجام نمی دهند نمی شود که هم بگوییم چیزهای خوب دنیا را می خواهیم و هم از پیامدهای آن اجتناب کنیم.


جهانگیری با طرح این سوال که آیا حکومتی که ما به دنبال آن هستیم به دنبال آزادی و استقلال برای ملت و ایجاد ایرانی مقتدر است، اظهار داشت: آیا ما برای چنین شرایطی ابزارهای آن را نیز قبول داریم؟ مشکل اینجاست که هر گروهی می اندیشد برای ایجاد ایرانی مقتدر باید روشی که صحیح می داند اجرا شود و هیچ گاه نخواسته ایم به یک روش اجماعی دست پیدا کنیم.


 معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت، سازمان ملل در دولت گذشته گفت: برخی در کشور نمی خواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفته اند چه سرنوشتی پیدا کردند.


 معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه زمانی که ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت قرار گرفت، دلسوزان ایران دولتی می خواستند که قادر باشد با گفتگو، جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید موفق شد این خطر را از ایران دور کند و توجه جهانی را به ایران جلب کند و فرصت توسعه را برای کشور فراهم نماید.


جهانگیری با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عده ای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و ترامپ نیز به عنوان یک فرد قلدر و نژاد پرست بدون این که ایران از این تفاهم کوتاهی کرده باشد یکطرفه از برجام خارج شد و عده ای نیز در مجلس زیر برجام را آتش با فندک روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود.


 معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اما دولت و وزیر خارجه این فشارها را تحمل کردند و اعلام کردند که از برجام خارج نمی شویم چرا که مانع اقدامات بعدی دشمنان ملت ایران خواهد شد.


جهانگیری با اشاره به اینکه چین و روسیه و اتحادیه اروپا بارها اعلام کردند طرفدار برجام هستند اما یک قدم برخلاف جهت اقدامات ترامپ برنداشتند، تاکید کرد: آنها بارها در مجامع بین المللی به ما اعلام کردند که از برجام خارج نشوید البته باید در نظر داشت که در زمینه سیاسی و جلسات شورای امنیت با جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام همراهی کردند.


 معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه الان همه کشورهای دنیا و حتی جریان های سیاسی داخلی نیز اعلام می کنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز می شد، تصریح کرد: فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور سنگین بود اما دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد اقتصاد کشور متلاشی شود.


 جهانگیری با اشاره به اقدامات دشمنان در تیرماه ۹۷ و آماده کردن فضا برای فروپاشی اقتصاد کشور، اظهار داشت: در آن مقطع شاهد کمبود برخی کالاها نظیر پوشک بودیم. برخی دولت را مسخره کردند اما همان فضاسازی باید تبدیل به این می شد که در طی یک فرایند چهارماهه کالاهای اساسی در کشور یافت نشود و مردم احساس کنند که کشور دچار قحطی شده است.


 معاون اول رییس جمهور با اشاره به درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری از نفت در سال ۹۰ و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال ۹۹ تاکید کرد: از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخص های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ در نظر داشت که این شاخص ها به چه میزان بدتر شده است.


 معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عده ای به گونه ای به دولت اتهام ناکارآمدی می زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.


جهانگیری ادامه داد: عده ای می گویند دولت خسته و تنبل است، اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟


 معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت انتخابات با توجه به موقعیت کنونی کشور، ادامه داد: جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بین المللی قدرت نمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم. نباید در انتخابات خرداد ماه سال جاری فرصت سوزی کنیم تا فضا به گونه ای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تاسف بخوریم.


جهانگیری  ادامه داد: در کشور خانواده هایی وجود دارند که هیچ منبع درآمدی ندارند و متاسفانه در برخی از استان ها این جمعیت زیاد است و دولت به دنبال حل مشکلات این بخش جامعه است.


وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا ابتدایی ترین مسایل زندگی در حاشیه شهرها فراهم شود، به سفر اخیر خود به یکی از شهرستانهای تهران اشاره کرد و افزود: در حالی که تلاش کرده‌ایم تا خدمات بهداشتی و درمانی در دورترین روستاهای کشور ارایه شود، شاهد هستیم که یک جمعیت ۶۰۰ هزار نفری در حاشیه شهر تهران فاقد بیمارستان است. مقام معظم رهبری با حضور سران قوا و برخی مسولان کشور چندین جلسه پیاپی در خصوص آسیب های اجتماعی برگزار کردند که از نتایج این نشست ها ساماندهی و رفع مشکلات حاشیه شهرها بود که تبدیل به مسایل اساسی کشور شده است.


 معاون اول رییس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا و اقدامات جوانان ایرانی در تولید ماسک و ونتیلاتور در کشور، تاکید کرد: اقدامات جوانان در آن زمان یک معجزه بود تا جایی که به تولید روزانه ۲۷ میلیون ماسک رسیده ایم و توانستیم ونتیلاتور نیز به خارج صادر کنیم.


وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت و توانمندی های زنان در مدیریت کشور و اینکه زنان در برخی بخش ها از مردان عملکرد بهتری داشته اند، تاکید کرد: طبق مصوبه دولت باید با پایان دولت تعداد مدیران زن به ۳۰ درصد برسد که طبق آخرین گزارش ها امروز ۲۶ درصد از زنان در سمت های مدیریتی هستند و استانداران و مدیران کشور باید از ظرفیت زنان به خوبی استفاده کنند.


جهانگیری با اشاره به هجمه ها علیه دولت و اینکه دولت عقبه مطمئن و سازماندهی برای دفاع از خود نداشت، تاکید کرد: همه فشارها به دولت و رئیس جمهور وارد آمد و هر فردی از جایی عصبانی بود، ضربه ای به دولت می زد اما دولت تلاش کرد روحیه خود را برای توسعه و پیشرفت کشور حفظ کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر