18 فروردين 1400 - 10:32

برنامه پنج ساله استراتژیک صنعت بانکداری اسلامی در پاکستان

بانک مرکزی پاکستان (SBP) سومین برنامه پنج ساله استراتژیک صنعت بانکداری اسلامی را با هدف گسترش سهم دارایی‌ها و سپرده‌های بانک‌های اسلامی به ۳۰ درصد از کل صنعت بانکداری خود اعلام کرد.
کد خبر : ۱۲۳۲۸۸
بانک پاکستان

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، این برنامه پنج ساله (۲۰۲۱ الی ۲۰۲۵) برای بانک‌های اسلامی به ترتیب، سهم ۳۵ درصدی در صنعت بانکی سراسری، سهم ۱۰ درصدی در شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME) و سهم ۸ درصدی در تأمین مالی بخش کشاورزی را در نظر گرفته است. در حال حاضر، صنعت بانکداری اسلامی تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ در بازار دارایی و سپرده‌ها به ترتیب سهم ۱۷ و ۱۸٫۳درصدی را به خود اختصاص داده است.


 در اطلاعیه بانک مرکزی پاکستان آمده است: «هدف SBP این است که بانکداری اسلامی تا سال ۲۰۲۵ یک سوم صنعت بانکداری سراسری را تشکیل دهد». بانکداری اسلامی به دلیل پتانسیل بالا برای رشد و توسعه اقتصادی گسترده، اولویت اصلی برای بانک مرکزی به شمار می‌آید.


بانک مرکزی پاکستان از طریق تنظیم برنامه‌های استراتژیک در جهت رشد صنعت بانکداری اسلامی بر اساس مبانی صحیح، راهنمایی‌های فعالانه‌ای را ارائه داده است. در همین راستا، تاکنون دو برنامه استراتژیک پنج ساله صادر شده است. این طرح از طریق در پیش‌گرفتن یک استراتژی دقیق برای صنعت بانکداری اسلامی صورت می‌گیرد و هدف آن، تقویت حرکت پیش‌رونده موجود و هدایت آن به سطح بعدی رشد است. ضمن اینکه، این طرح به منظور ایجاد هماهنگی و ارائه مشاوره دقیق به کلیه ذینفعان اصلی ایجاد شده است.


این برنامه استراتژیک، دستیابی به اهداف مشخص‌شده را از طریق تمرکز بر چندین ستون‌ اصلی پیش‌بینی کرده است. این ستون‌های اصلی شامل تقویت چشم‌انداز قانونی، تقویت قابلیت اجرایی چارچوب نظارتی، تقویت چارچوب جامع حکمرانی شرعی، بهبود چارچوب مدیریت نقدینگی، گسترش ارتباطات و توسعه بازار، تقویت سرمایه انسانی و افزایش آگاهی می‌شود.


این طرح یک دستور کار و استراتژی مبتنی بر اجماع را ارائه می‌دهد تا بانکداری اسلامی را به یک راه‌حل کارآمد و عملی برای مصرف‌کنندگان تبدیل کند. در همین راستا، این طرح شامل تمرکز گسترده‌ بر بهبود درک عمومی از بانکداری اسلامی به عنوان یک سیستم متمایز و قابل اجرا نیز می‌باشد. این سیستم قادر به تأمین نیازهای متنوع اقشار مختلف جامعه و ارائه خدمات مالی به آنان است و به طور قابل توجهی در توسعه صنعت مالیِ پاکستان و گسترش دامنه آن نقش دارد.


در این طرح همچنین تأکید شده است که  نهادها و مؤسسات بانکداری اسلامی باید محصولات نوآورانه مبتنی بر خصوصیات متمایز شرعی را تهیه کنند و از این طریق به شرکت‌های کوچک و بزرگ و همچنین ‌بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش کشاورزی که برای تداوم رشد اقتصاد کشور حیاتی هستند، کمک نمایند. 


در پایان، بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: «انتظار می‌رود صنعت بانکداری اسلامی از پتانسیل مالی اسلامی در جهت دستیابی به چشم‌انداز مشترک بانکداری اسلامیِ پر جنب و جوش و پایدار در پاکستان استفاده نماید.»


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.



فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر