29 فروردين 1400 - 15:51

علاقمندی فیلیپین به بانکداری اسلامی

رئیس بانک مرکزی فیلیپین گفت: «بانکداری اسلامی در دسترس سرمایه‌گذاران غیر مسلمانی قرار خواهد گرفت که می‌خواهند سبد سهام خود را متنوع کنند».
کد خبر : ۱۲۳۵۱۷
بانکداری

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، بانک مرکزی فیلیپین اعلام کرده است با ادامه صنعت بانکداری اسلامی در این کشور، فرصت‌های جدیدی در انتظار فعالان و مشارکت‌کنندگان عرصه بازار خواهد بود.

بنیامین ای. دیوکنو؛ رئیس بانک مرکزی فیلیپین (BSP) گفت: «بانکداری اسلامی در دسترس سرمایه‌گذاران غیر مسلمانی قرار خواهد گرفت که می‌خواهند سبد سهام خود را متنوع کنند».


بانک مرکزی فیلیپین در سال 2019، قوانین مربوط به بانکداری اسلامی را پس از اجرای اقدامات لازم در جهت تنظیم آن، منتشر کرد. بانک‌های اسلامی در چارچوب اصول سازگار با شریعت مانند ممنوعیت ربا مدیریت می‌شوند. بانک مرکزی به این بانک‌ها اجازه می‌دهد از طریق صکوک و ابزاری مانند اوراق قرضه نسبت به تأمین مالی اقدام نمایند. لازم به ذکر است، این اقدامات موجب شده است بانک مرکزی از سوی علاقه‌مندان بانکداری اسلامی مورد سوال و پرس و جو قرار گیرد اگرچه کماکان درخواست رسمی برای تأسیس یک بانک اسلامی یا واحد بانکداری اسلامی مطرح نشده است.


آقای دیوکنو گفت: بانک مرکزی در این رابطه صرفا به تنظیم مقررات می‌پردازد و ترجیح می‌دهد مسائل مربوط به انطباق و نظارت شرعی را به بانک‌های اسلامی بسپارد. مقررات پیش روی بانکداری اسلامی شامل مواردی می‌شود که مدیریت نقدینگی، چارچوب گزارشگری مالی، کفایت سرمایه و همچنین چارچوب نسبت‌های اهرم مالی را پوشش می‌دهد.


رئیس بانک مرکزی فیلیپین تأکید کرد: BSP  به رویکرد منعطف خود نسبت به توسعه بانکداری اسلامی ادامه می‌دهد تا به فعالان و نقش‌آفرینان صنعت بانکداری اجازه دهد وارد این محیط جدید شده و به تدریج رشد و پیشرفت نمایند. نهادهایی که بانک‌های اسلامی یا گیشه‌های بانکداری اسلامی را تأسیس ‌کنند حتما باید یک شورای فقهی مشورتی ایجاد نمایند. این شورا از افراد واجد شرایط و با تجربه در زمینه‌های فقه، بانکداری، مالی، حقوق و رشته‌های مرتبط تشکیل می‌شود.


در حال حاضر بانک اسلامی الامانه تنها وام‌دهنده اسلامی در این کشور است که از سال 2008 تحت نظارت بانک توسعه فیلیپین (DBP) مشغول به فعالیت می‌باشد.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر