31 فروردين 1400 - 09:18
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم:

کاهش نرخ سود بانکی نوسانات قیمتی سایر بازارها را تقویت می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ کاهش نرخ سود بانکی با توجه به نااطمینانی سهامداران بازار سرمایه موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و هدایت به سایر بازارها از جمله ارز، خودرو و مسکن خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۳۵۴۸
علیرضا شهبازی

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه اکنون اعتماد عمومی به بازار سرمایه کمرنگ شده است، از برگزاری جلسه سه قوا که در روزهای آینده که با موضوع بورس برگزار می‌شود، خبر داد و افزود:‌ این امیدواری وجود دارد که سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی که متولیان این بازار هستند در جهت رونق‌بخشی به بازار و جلوگیری از زیان بیشتر سهامداران تدابیری چاره کنند.


وی با بیان اینکه محور برگزاری جلسه آتی سران قوا بورس است، عنوان کرد:‌ اعتماد و اطمینان مردم از بازار سرمایه سلب شده است و یکی از موضوعات مهم برای خرید سهم موضوع آگاهی از شرایط شرکت‌ها است تا سهامداران به صورت آگاهانه سهام شرکت‌ها را خریداری کنند. طبیعی است تقویت حضور سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار از وظایف سازمان بورس است.


شهبازی با بیان اینکه هر گونه تغییر در نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیرگذار است، عنوان کرد: بسیاری از سهامدارانی که در بازار سرمایه متضرر شده‌اند اکنون تمایل دارند به محض آنکه سهامشان زیان کمتری در بورس داشته باشد در صف فروش قرار بگیرند و نقدینگی خود را از این بازار خارج کنند، بنابراین طبیعی است که افزایش نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه از بورس و سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌شود و کاهش نرخ سود هم می‌تواند به دلیل نااطمینانی سهامداران در بازار سرمایه، گرایش به سایر بازارهای موازی را تقویت کند و زمینه ایجاد تلاطم قیمتی در آن بازارها را فراهم کند.


عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس عنوان کرد:‌ با وضعیتی که بازار سرمایه به دلیل جو روانی و هیجانات سهامداران طی می‌کند طبیعی است که با کاهش نرخ سود نقدینگی و سپرده سپرده‌گذاران در بانک‌ها به سمت بازار سهام حرکت نخواهد کرد و ایجاد تلاطم در بازار ارز یا سایر بازارها قابل پیش‌بینی است و بازاری مانند خودرو اکنون هم شرایط مناسبی ندارد و قیمت‌ها در آن حبابی است.


وی خاطرنشان کرد: حضور سرمایه در بازار بورس موجب تقویت بازار و اطمینان بخشی به سهامداران می‌شود و طبیعی است که فروش آن بخش از سهامی که قرار است در قالب بودجه ۱۴۰۰ در بورس عرضه شود، نیازمند تغییر وضعیت کنونی و ایجاد آرامش در بازار سرمایه است.


شهبازی بیان کرد: مجلس در سال گذشته بارها در قالب جلسات علنی و غیرعلنی و در نشست‌های کمیسیون‌های مختلف موضوع تلاطمات بازار بورس و زیان سهامداران را مورد بررسی قرار داد اما نتیجه واحدی از آن ایجاد نشده است؛ طبیعی است که سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولیان این بازار باید برای جلوگیری از زیان بیشتر سهامداران تدابیری بیندیشند.


وی افزود: این امیدواری وجود دارد که درجلسه سران قوا که در روزهای آتی برگزار می‌شود، تصمیماتی اثرگذار برای بازار سرمایه کشور که می‌تواند نقش مهمی در تامین مالی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی داشته باشد، اتخاذ شود.


/////////////


علی احمدقاسمی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر