07 ارديبهشت 1400 - 11:22
یک کارشناس امور اقتصادی:

اقتصاد چاره‌ای جز تعامل با دنیا ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد دنیا امروز مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته است و ایران نمی‌تواند راه جدایی از تمام دنیا را برگزیند.
کد خبر : ۱۲۳۶۳۲
مهرداد بائوج لاهوتی

مهرداد لاهوتی، کارشناس امور اقتصادی و نماینده پیشین مجلس درباره راهکارهای موجود برای کنترل نقدینگی و تقویت ارزش ریال به خبرنگار ایبِنا گفت: تورم دارای دو بخش است، یک قسمت آن به فضای روانی برمی‌گردد که به معادلات سیاسی گره خورده، آثار آن هم کاملا مشخص است. به طور نمونه رابطه قسمت ارز و مذاکره از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه محسوب می‌شود، به صورتی که وقتی به مذاکره می‌پردازند، قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و برعکس آن افزایش می‌یابد.


وی در ادامه اضافه کرد: مدیریت تورم برمیزان آن بسیار تاثیرگذار است، بطوریکه باید در نظر داشت انسجام در گفتاربه جلوگیری از رشد آن کمک فراوانی می‌تواند، انجام دهد و گفتارهایی که به وحدت رویه منجر نمی‌شود، آسیب می‌رساند. البته باید عقاید  متفاوت حق اظهار نظر داشته باشد و وجود اختلاف نظر برای کشور لازم است، اما دربرخی از مسائل مخصوصا مباحث اقتصادی بدون شک به یک استراتژی واحدی در دولت و مجلس نیاز است تا همه درفهم مشترک، کلام واحد داشته باشند. مباحث اقتصادی به کلام واحد نیاز دارد و تمام قوا باید برموضوعات مشترک به تقاهم دست پیدا کنند.  


این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص یادآور شد: حل مشکلات با تفاوت مسیر دولت و دیگر نهادها میسر نخواهد شد. دراین رابطه دو موضوع بسیارضروری است، اول اینکه باید پذیرفت برای حل بخشی از مشکلات چاره‌ای جز حرکت به سمت تعامل با دنیا در اختیار نداریم که این تعامل هم صرفا به کشور آمریکا محدود نمی‌شود.


لاهوتی در ادامه تاکید کرد: حرکتی که ایران با چین آغاز کرده، نشان از این دارد که دنیا در غرب و آمریکا خلاصه نمی‌شود. چین کشوری به حساب می‌آید که رتبه بین اول و دوم اقتصادی را تحت اختیار دارد و آمادگی تفاهم با ایران برای همکاری در زمینه‌های مختلف را دارا است، امکان تحقق مشابه همین مسئله با  کشورهای همسایه و اروپایی هم وجود دارد. چنانچه بنا باشد ورودی کشور را بسته نگه داریم و مدام اظهارنظرات ضدو نقیض منتشر کنیم، طبیعتا شرایط  درصورتیکه بدتر نشود، بهتر از وضع موجود هم نخواهد شد.


این نماینده پیشین مجلس در این خصوص اظهار داشت: نکته دیگر در این زمینه پیوستن به معاهدات بین‌المللی است. اقتصاد دنیا امروز مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته و ایران نمی‌تواند راه جدایی از تمام دنیا را برگزیند. پیوستن به معاهدات بین‌المللی دارای این توانایی است که در کنار کاهش فساد دست به روشنگری اقتصادی هم زده خواهد شد. 


وی در این رابطه تصریح کرد: مسئله بعدی درباره قیمت ارز است که باید تلاش شود تا ثابت نگه داشته شود. نرخ ارز باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند، بنابراین چنانچه نرخ ارز به مدیریت درآید، فضای روانی که یک مرتبه در نتیجه تغییرات به وجود می‌آید، در این امر دخالتی نخواهد داشت و تورم پایین کشیده می‌شود.


این کارشناس امور اقتصادی در ادامه افزود: تلاش مدیران باید براین اصل استوار باشد تا توان اقتصادی مردم افزایش یابد. اکنون نگاه واردات به کشور کاهش یافته و نگاه صادرات در کشور افزایش پیدا کرده است که ناشی از اتفاقات اقتصادی است. امید می‌رود در این فاصله کم که نزدیک به انتخابات هم قرار داریم اظهارنظرها به شکلی باشد که آسیب بیشتری به بدنه اقتصادی وارد نشود و زمینه برای کار مفیدتر برای دولت آتی به وجود فراهم شود.   

برچسب ها: تورم اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر