06 ارديبهشت 1400 - 10:25
ایبِنا بررسی کرد؛

تسهیل مراودات مالی با استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی

تسهیل تجارت در شرایط تحریم، یکی از مزایای تصمیم جدید بانک مرکزی برای پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور است، موضوعی که گامی موثر در مراودات مالی خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۳۶۵۷
رمزارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بازار رمزارزها به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است. روندی که به ادعای کارشناسان اقتصادی، نوید ورود به دنیای جدیدی از مبادلات اقتصادی در آینده نزدیک را می‌دهد. مسلما با فراگیرتر شدن بستر و دسترسی مردم دنیا به ابزارهای تبادلات ارز دیجیتال، شاهد حرکت به سمت پرداخت با ارزهای دیجیتال به شکل گسترده خواهیم بود. کمااینکه در حال حاضر نیز در برخی نقاط دنیا، این هدف به طور نسبی محقق شده است. هرچند لزوم تبین سازوکار شفاف برای این منظور، امری ضروری است.


به عنوان نمونه اداره پست آمریکا در بیانیه ای مهم اعلام کرده است که استفاده از توکن های غیرقابل تعویض یا NFT را آغاز خواهد کرد و از تمبرهایی که در این قالب عرضه شوند، پشتیبانی می‌کند. اداره پست آمریکا به نخستین نهاد بزرگ جهان تبدیل می‌شود که در سطح ملی استفاده از NFT را تایید می‌کند. (توکن های غیر قابل معاوضه برخلاف نوع قابل معاوضه، غیر یکسان و دارای ارزش متفاوت از هم هستند) و یا نشانه هایی وجود دارد که فعالان بورس وال استریت بالاخره پس از حدود یک دهه از راه اندازی ارزهای دیجیتالی در حال قبول آن ها هستند. برای نخستین بار قرار است تا سهام صرافی ارزهای دیجیتالی کوین بیس در بورس وال استریت عرضه اولیه شود. ارزش اولیه سهام این صرافی چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. دو بانک بزرگ آمریکایی گلد من ساکس و جی پی مورگان نیز اعلام کرده اند به زودی امکان دسترسی به ارزهای دیجیتالی را در اختیار مشتریانشان خواهند گذاشت.


همچنین در ادامه روند ورود شرکت‌های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، این بار نوبت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی رسیده است. طبق اعلام مدیران شرکت میتو، این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار در بیتکوین و اتریوم سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این اقدام در راستای تنوع بخشی به دارایی‌های این شرکت در زمان همه گیری کرونا و کاهش آسیب پذیری به سبد دارایی‌های نقدی این شرکت انجام می‌شود.


مسلما روند کنونی باعث شده است بسیاری از بانک های مرکزی دنیا با تبیین سازوکارهای مشخص، از مزایای بازار رمزارزها بهره مند شوند. به گونه ای که سال قبل بانک مرکزی چین اعلام کرد ارز دیجیتالی این کشور تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی سال آینده آماده استفاده خواهد شد و این مساله، چین را به نخستین کشوری در جهان تبدیل می‌کند که در سطح ملی اقدام به راه اندازی یک ارز دیجیتالی کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی چین، یوان دیجیتال دارای برخی از ویژگی‌های مشابه بیتکوین است و به تدریج جایگزین اسکناس‌ها و سکه‌های فعلی خواهد شد.  


هرچند احتمال استفاده از یوان دیجیتال در دور زدن تحریم‌های آمریکا و همچنین شبکه توزیع یوان دیجیتالی، اصلی‌ترین نگرانی‌های آمریکایی ها هستند. همچنین پس از بانک‌های مرکزی چین، کانادا، روسیه و سوئد، حالا بانک مرکزی تایلند نیز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۲ از نسخه آزمایشی ارز دیجیتالی خود رونمایی خواهد کرد. طبق بیانیه منتشره توسط این بانک، هدف اصلی از توسعه چنین ارزی، فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان به روش‌های نوین پرداخت و تراکنش‌های مالی خواهد بود


دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز پیش تر گفته بود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است. به گفته دکتر همتی: از جمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل درخصوص انتقال اعتبار، بین المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. 


تصمیم جدید بانک مرکزی ایران برای واردات کالا با رمزارز


حال در شرایطی که بسیاری از بانک مرکزی دنیا، برای ورود به مبادلات تجاری بر مبنای رمزارز، چراغ سبزنشان داده‌اند، بانک مرکزی کشورمان نیز ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت را صرفاً به منظور انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات و با رعایت مجموعه مقررات ارزی تصویب کرده است. براین اساس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند.


به نظر می رسد در آینده نزدیک، شاهد خارج شدن پول‌های کاغذی از مبادلات اقتصادی باشیم و به مرور، پرداخت ها و مبادلات مالی کاملا دیجیتال و بر پایه اعتبار جای آن را بگیرد.


در خصوص مزایای سیاست جدید بانک مرکزی پیرامون واردات کالا از طریق رمزارزها، بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی معتقد است "این مصوبه می‌تواند تجارت را تسهیل کند و به جای اینکه تجار گرفتار مسائلی مانند متصل نبودن شبکه بانکی به سوئیفت، تحریم و  FATF شوند، معاملات خود را با رمزارز و بدون این گرفتاری‌ها انجام دهند."

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر