15 ارديبهشت 1400 - 13:13

روحانی: سال ۹۹ از سخت‌ترین سال‌ها در تاریخ کشور بود

رییس جمهور گفت: سال ۱۳۹۹ از سخت‌ترین سال‌ها در تاریخ کشور بود و بودجه دولت در این سال تنها ۸ درصد به درآمدهای نفتی اتکا داشت که این در تاریخ بی‌سابقه است.
کد خبر : ۱۲۳۸۸۰
روحانی

به گزارش ایبِنا؛ رئیس جمهور با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: امروز مردم ثمره صبر و مقاومت خود را در وین می بینند و از نظر من به عنوان رئیس دولت، تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه کاری و دغل بازی نشود و گزارش ها درست به مردم برسد، به زودی تحریم برداشته خواهد شد.


روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: آمریکا و طرف های ما در مذاکرات راهی جز این ندارند که به قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند و به تعهدات خود کامل عمل کنند، امروز همه دنیا در این زمینه یکصدا است و هم می گویند که راهی جز اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات و قانون وجود ندارد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.


وی همچنین در سخنان امروز خود  با اشاره به بخش هایی از وصیت امیرالمومنین علی (ع) درخصوص ضرورت و اهمیت وحدت، اخوت و برادری در جامعه،‌گفت: لحنی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم مورد قبول نیست و همه باید برای تغییر این وضعیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.


رئیس جمهور با ابراز امیدواری به اینکه بعد از پایان ماه مبارک رمضان یک جامعه متحد، دوست و برادر را در کنار هم ببینیم،گفت: با یک بهانه کوچک یک مسأله را بزرگ نکنیم و بذر کینه را در جامعه نیفشانیم، همه باید دست به دست هم برای سرافرازی ایران تلاش کنیم.


وی گفت: حضرت علی (ع) در آخرین ساعات زندگی یکی از بزرگترین درس‌های خود را به بشریت داد و آن این بود که "تلاش برای اصلاح روابط بین مردم از سال‌ها نماز و روزه ارزشمندتر است"، لذا باید با پیروی از سیره و مشی امیرالمومنین(ع) افراط و تفریط را کنار گذاشته و عدالت، شفقت و دوستی را جایگزین آن کنیم.


رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران درباره اقدامات دولت در سال ۹۹، افزود: سال ۱۳۹۹ از سخت‌ترین سال‌ها در تاریخ کشور بود و بودجه دولت در این سال تنها ۸ درصد به درآمدهای نفتی اتکا داشت که این در تاریخ بی‌سابقه است.


روحانی با اشاره به اینکه منتقدین دولت باید این شرایط سخت و هم‌زمانی آن با شیوع کرونا را در نظر بگیرند، اظهار داشت: با وجود همه فشارها و محدودیت‌های مالی در سال ۹۹، دولت توانست در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید)، ۹۲.۱ هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی تخصیص دهد که حتی از رقم مصوب ۸۸ هزار میلیارد تومانی برای بودجه عمرانی نیز بیشتر بود.


رئیس جمهور با اشاره به رقم ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی پرداخت شده به خانوارها در سال ۱۳۹۹ در جهت حمایت از اقشار آسیب دیده از شیوع کرونا، تصریح کرد: دولت در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌ها و اقشار مختلف آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت کرد که چنین اقدامی در تاریخ کشور بی‌نظیر است.


روحانی در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین و با بیان اینکه مسیر طی شده در این مذاکرات به گواه نتایج حاصل شده، صحیح بوده است، خاطرنشان کرد: دولت در مسیر اهداف اعلامی خود حرکت موفقی داشته و علاوه بر به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها، در زمینه مهار کرونا، بهبود معیشت مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز قدم‌های موفقی برداشته شده است و این اهداف تا آخرین روز دولت با قدرت و جدیت پیگیری می شود.


رئیس جمهور ادامه داد: در ماه‌های پیش‌رو ده‌ها میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد و واکسن داخلی نیز به ثمر رسیده و واکسیناسیون سراسری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. دولت در رفع تحریم‌ها و انجام واکسیناسیون پای حرف خود ایستاده و امیدواریم در هفته های آینده میلیون ها واکسن در اختیار مردم قرار گیرد.


روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن روز قدس گفت: صهیونیست‌ها دشمن منطقه، امنیت ملت فلسطین، دشمن ملت‌های منطقه و جلادان و سفاکان تاریخ هستند که میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده‌اند.


رئیس جمهور اضافه کرد: صهیونیست‌ها با توجه به ضربه‌ای که از انقلاب اسلامی و امام راحل خوردند، علیه ملت ایران، امام راحل، انقلاب و نظام اسلامی کینه داشته و دارند و همواره سعی کرده اند به این ملت ضربه بزنند. در سال ۹۳ کار برجام تمام شده بود اما صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه علیه آن توطئه کردند. در سال ۹۴ هم هیچ کس به اندازه صهیونیست‌ها از به نتیجه رسیدن برجام عصبانی نبود.


روحانی اظهار داشت: صهیونیست‌ها توطئه خود را از طریق انتخابات آمریکا به نتیجه رساندند و برجام را با ترامپ برهم زدند و هر چه از سال ۱۳۵۷ در دل داشتند، سعی کردند با ترامپ تلافی کنند.


رئیس جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر صهیونیست‌ها تلاش کردند روابط خوب ایران با همسایگانش را برهم بزنند که این تلاش آنها نیز امروز درحال شکست خوردن است و کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران روابط خوبی داشته باشند و روز قدس سال ۱۴۰۰ روز عزای واقعی صهیونیست‌ها است.


روحانی همچنین با بیان اینکه امروز دو فتنه بزرگ صهیونیست‌ها، (شکست برجام و برهم زدن رابطه ایران و همسایگان) به خاطر مقاومت ملت ایران در سه سال و نیم گذشته در حال شکست خوردن است، گفت: ملت ایران به هیچ توافقی کمتر از برجام رضایت نمی‌دهد و حقوقی که این ملت در برجام به دست آورد باید به طور کامل احیا و اجرا شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر