21 ارديبهشت 1400 - 09:37
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

تقویت ارزش ریال از رشد تولید می‌گذرد/ افت دلار ملاک دقیقی نیست

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کاهش ارزش دلار همیشه یک نقطه قوت برای پول ملی و به معنای واقعی تقویت آن نیست و تولید و تمرکز بر توانایی‌های واقعی ملی؛ از زمینه‌هایی است که تقویت واقعی ریال را ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۱۲۳۹۵۹
محمدجلیلی

محمد جلیلی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر افت نرخ ارز بر تورم به خبرنگار ایبِنا گفت: بررسی موضوع تورم در کشور نیاز به مورد توجه قرار دادن وجه علمی و واقعیت‌های جامعه به صورت جداگانه دارد. وی در ادامه اضافه کرد: نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان رسیده و نسبت به زمان اوج تقریبا ۳۰ یا ۳۵ درصد کاهشی شده است.


این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: سایر کالاها هم وضعیتی مشابه مسکن دارند و به نظر نمی‌رسد، افت قیمت دلار تاثیری بر آن‌ها داشته باشد. البته این احتمال وجود دارد تاثیرات روانی بر برخی کالاها مانند خودرو را شاهد باشیم، ولی واقعیت این است که افزایش قیمت در ایران به دلیل نوع فرهنگی که وجود دارد، بسیار سریع به عادت مردم تبدیل می‌شود، جامعه هم به همان سرعت با این مسئله خود را تطبیق می‌دهد، ولی عکس آن چنین نیست.


جلیلی در ادامه تاکید کرد: نباید تصور شود که با کاهش نرخ ارز در مدت چند ماه تورم هم کاهش قابل توجه و ملموسی پیدا خواهد کرد، تحقق این مسئله بعید به نظر می‌رسد. وی در این خصوص افزود: کاهش نرخ ارز  مباحث خاص خود را دارد و آنچه اکنون شاهد هستیم مقطعی خواهد بود. از آنجا که حس درک عمومی جامعه متوجه این مسئله است، بنابراین در صورتی که از این بعد هم به بحث مورد اشاره توجه شود، اثرگذاری آن بر تورم را لمس نخواهیم کرد.


این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با تقویت ریال در نتیجه افت نرخ دلار تصریح کرد: یکی از نمادهای قوی پول ملی به درستی این است که کالاها را با معادل پایین‌تری بتوان مورد خریداری قرار داد، اما همیشه این اتفاق روی نمی‌دهد. ارزی که در کشور وجود دارد ذخایری محسوب می‌شود که در قبال آن کالاهای مهمی به مشتریان خارجی فروخته شده و برگه‌ای را در نتیجه این معامله تحویل گرفتند که سند مطالبه از دیگر کشورها به حساب می‌آید.  


جلیلی در ادامه یادآور شد: کاهش ارزش دلار همیشه یک نقطه قوت برای پول ملی و به معنای واقعی تقویت آن به حساب نمی‌آید و از نگاه دیگر لزوما اینکه توانایی خرید کالای بیشتر با پول ملی  فراهم شود و ارزش آن کمی بالا برود، معنای رشد اعتبار آن نخواهد بود.


وی در این‌باره بیان کرد: ارزش پولی متغیرهای بنیادین دیگری غیر از خرید کالا دارد که تولید و تمرکز بر توانایی‌های واقعی ملی از این موارد به حساب می‌آید. در چنین شرایطی به معنای واقعی می‌توان ادعا داشت که ارزش پول ملی تقویت شده است. مسئله مورد اشاره در بالا مواردی ظاهری و صوری محسوب می‌شود که چنانچه تاثیر هم داشته باشد، بسیار کم خواهد بود. به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی تاثیر افت نرخ ارز در روزهای اخیر بیشتر روانی است و به لحاظ بنیادی موثر واقع نمی‌شود.

برچسب ها: دلار پول ملی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر