21 ارديبهشت 1400 - 08:59
ایبِنا بررسی کرد؛

چرا سرمایه‌گذاری در دلار با ریسک بالا همراه است؟

تحولات مذاکرات بین‌المللی برای احیای برجام در هفته‌های اخیر به عنوان مثالی مطرح می‌شود که به خوبی ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری ارزی را نمایان کرد و عملا شاخص ارزی با ریزش قابل توجهی مواجه شد.
کد خبر : ۱۲۳۹۹۷
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در تمام اقتصادهای دنیا، مردم به دنبال بهترین راهکار برای سرمایه گذاری و کسب سود هستند. به گونه ای که در داخل کشورمان نیز به دلیل رشد نسبی تورم در سال های گذشته، یکی از مهم ترین چالش ها، حفظ ارزش دارایی ها و قدرت خرید در طول سال است.


هرچند در اینجا در باب چرایی رشد تورم و به دنبال آن، تلاش مردم برای حفظ ارزش دارایی هایشان، باید به برخی چالش های مهم مانند ناترازی بودجه اشاره داشت، اما مردم در این فضا، ناخواسته تمایل برای ورود به بازارهای پُرریسکی همچون ارز دارند. بازاری که در طول این سال ها، به دلیل فراز و فرودهای متعدد، به خوبی نشان داده که از ریسک بسیار بالایی برخوردار است و نمی تواند رهکار مناسبی برای حفظ ارزش دارایی های مردم باشد.


سوال مهمی که در اینجا همواره برای بسیاری از مردم مطرح شده این است که آیا با ورود به بازار و خرید دلار، می توان به حفظ ارزش دارایی هایمان در آینده امیدوار بود؟


پاسخ کوتاه، خیر زیرا فضای آینده بازار ارز مبهم است. اما در توضیح بیشتر باید به نکات متعددی اشاره داشت که در هر زمان و لحظه ای می توانند بازار ارز را متاثر کنند و ضرر و زیان قابل توجهی را به سرمایه گذاران وارد کنند.


اما این نکات چیست؟


یکی از مهم ترین مسائلی که همواره بازار ارز تحت تاثیر فراز و فرود قرار داده است، موضوع تقاضای خرد و کلان در ایام مختلف سال است، به خصوص در شرایط کرونایی امروز در دنیا که هر لحظه بر ابهامات آینده گردشگری و سفرها می افزاید و آینده تقاضا در بازار ارز، فعلا نامشخص است.


موضوع تقاضا همواره در این سال ها، باعث افزایش یا ریزش بهای ارز به ویژه دلار شده است. اتفاقی که در سمت ریزش دلار، به یکباره سرمایه مردم عادی و غیرحرفه ای را کاهش و یا حتی در زمان هایی نابود کرده است.


از سوی دیکر، نکته بعدی به تنش های سیاسی و بعضا اقتصادی دنیا مربوط می شود. به عنوان مثال در طول سال ها، بهای نفت با تغییرات عمده ای همراه می شود. در نتیجه بر همگان روشن است که میزان ارزآوری و ذخایر ارزی کشورمان، به میزان فروش و قیمت جهانی نفت، وابسته است. همچنین تحولات مذاکرات بین المللی برای احیای برجام در هفته های اخیر به عنوان مثال دیگری مطرح می شود که به خوبی ریسک بالا برای سرمایه گذاری ارزی را نمایان کرده و عملا در کمتر از یک ماه و یا حتی دو هفته، شاخص ارزی با ریزش قابل توجهی مواجه شد. کاهش چند پله ای نرخ دلار، مستقیما بر ریزش دارایی های ارزی مردمی که در روزهای پایانی سال گذشته با امید به ادامه روند صعودی ارز، اقدام به خرید دلار کرده بودند و حالا به دلایل مختلفی همچون مذاکرات برجامی در وین، ریزش بهای دلار را شاهد هستند.


بنابراین در جمع بندی موارد فوق باید به کار نادرست خرید ارز به بهای حفظ ارزش دارایی در آینده اشاره داشت و به مردم تاکید کرد: اگر بر روی دلار سرمایه‌گذاری کنید با کاهش نرخ دلار قسمتی از سرمایه شما به‌ طور حتم از دست می‌رود یا حداقل باعث راکد ماندن سرمایه می‌شود. در نهایت سرمایه‌گذاری بر روی دلار کار چندان عاقلانه ای به نظر نمی رسد. به عنوان مثال، نرخ دلار در پایان مهرماه سال قبل، در محدوده ۳۲ هزار تومان قیمت گذاری شد و پس از گذشت حدود ۷ ماه از آن تاریخ، نرخ دلار آمریکا پیش از یازده هزار تومان ریزش داشته است. در نتیجه تصور کنید افرادی را در این روزها، با دلارهایی به بازار آمده اند که هفت ماه قبل، به نرخ ۳۱ هزار تومان خریداری کرده بودند و حالا ضرر و زیان قابل توجهی را باید تحمل کنند. پس هرگونه سرمایه گذاری در بازار ارز، ریسک بسیار بالایی را دارد و هر روز و هر لحظه، تحت تاثیر عوامل متعدد داخلی و خارجی، می تواند ریزش نرخ داشته باشد و مردم باید ریسک آن را نیز بپذیرند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر