26 ارديبهشت 1400 - 12:35

چگونه از کسب و کار خود در برابر پولشویی محافظت کنیم؟

جرم پولشویی در دنیای امروزی به ابزاری مبدل شده که با استفاده از پول غیرقانونی از طریق مشاغل مشروع و بعضاً غیرقابل باور به واسطه پیشرفت تکنولوژی، شیوع زیادی پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۲۴۰۸۹
حاجی زاده

مهرداد حاجی زاده فلاح، مدرس علوم بانکی دانشگاه در یادداشت خود برای ایبِنا به چگونگی محافظت از کسب و کار در برابر پولشویی پرداخت. در ادامه این یادداشت را می خوانید.


پولشویی فرآیندی است که برای بدست آوردن منافع ناشایست ناشی از اقدامات مجرمانه از طریق سیستم های مالی پیشرفته انجام می گیرد تا منشا غیرقانونی آنها را پنهان کرده و به نظر برسد که آنها از طریق درآمدهای قانونی تامین شده و در نتیجه قابل مصرف هستند. پولشویی می تواند تقریبا با هر جرمی مرتبط باشد و درآمد قابل توجهی از قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، زورگیری، کلاهبرداری، تجارت داخلی، فرار مالیاتی و سایر جرایم به دست می آورد.


البته باید توجه داشت که گاهی اوقات از روش های پولشویی برای پنهان کردن غیر قانونی وجوه کاملا قانونی استفاده می شود. به عنوان مثال مواردی مانند موضوع طلاق آقای مدیرعامل ثروتمند برای فرار از پرداخت مهریه همسرش به ذهن خطور می کند! و یا تمایل سازمان های دولتی به دور زدن محدودیت های هزینه با تغییر مکان یا استفاده مجدد از منابع وجود دارد.


فرآیند پولشویی شامل این سه مرحله اساسی است که در اصطلاح بانکی معروف هستند:


جایگذاری - قرار دادن پول نقد غیرقانونی به طور فیزیکی در بانک ها یا خرید کالا با آن ... مانند کالای هنری، فلزات گرانبها، املاک و مستغلات، سنگ های قیمتی یا جواهرات و غیره.


لایه گذاری - عمل تفکیک عواید حاصل از منشأ جنایی آنها از طریق حرکات پیچیده ای مانند انتقال، تبدیل پول نقد به ابزار مالی؛ فروش کالاهای با ارزش مانند کالاهای هنری، فلزات گرانبها و غیره. و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات. و شرکت های صدف ساز دریایی نیز یک ابزار معمول لایه گذاری هستند. پوسته ها مالکان ذینفع را از طریق قوانین محدودکننده رازداری بانکی در خارج از کشور پنهان می کند.


ادغام - قانونی جلوه دادن ثروت حاصل از عواید غیرمجاز. استفاده از وجوه سپرده گذاری در موسسات مالی خارجی به عنوان وام برای وام های داخلی یک روش مورد علاقه است. ترفند دیگر صورتحساب بیش از حد یا تولید فاکتورهای دروغین کالاهایی است که ادعا می شود در خارج از مرزها فروخته می شوند.


روش های زیادی برای پولشویی وجود دارد به شکلی که تجارت مورد استفاده در آن حتی کوچکترین شکی باقی نمی گذارد. مثلا:


سپرده بزرگی برای سفارشی در نظر گرفته می شود و بعداً لغو می شود، جریمه ای که ممکن است پرداخت شود و مانده موجودی را با دلارهای تمیز و عادی بازپرداخت می کند. این نوع کلاهبرداری توسط پولشویی هایی استفاده می شود که مبلغی منظم را برای خرید کارمندان خود در نظر می گیرند تا در این معامله تبانی کنند.


سایت های حراج آنلاین توسط پولشویی ها برای مشروعیت بخشیدن به پول نقد استفاده می شود. یکی دیگر از کلاهبرداران یک مورد را لیست می کند، پولشویی برای آن هزینه اضافی پرداخت می کند که پیشنهادهای رقابتی را شامل نمی شود و فروشنده محصول اضافه پرداخت را از طریق PayPal دریافت می کند و معامله جعلی پول از طریق یک منبع قانونی شسته می شود و دو کلاهبردار سود را به روشی از پیش تعیین شده تقسیم می کنند.


از مشاغل کوچک اغلب برای پولشویی استفاده می شود، به ویژه آن دسته از مشاغل که به طور معمول مقدار زیادی پول نقد دریافت می کنند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:


- شرکت های فروشنده


-کارواش


-رستوران ها


-مبادلات ارزی


-گالری های هنری


-لباسشویی


این نوع مشاغل مدارک زیادی برای جعل ندارند که اجرای آن را بسیار ساده تر می کند.


در گذشته برای انجام بیشتر طرح های پولشویی مجبور بودید به تبانی دیگران اعتماد کنید. اما این روزها ما با پول نقد اینترنتی، بانکداری و لذت ناشناس EFT ها و نقل و انتقال های بانکی روبرو هستیم. ابزار پیشرفته رمزگذاری، تکانه های پولشویی را با سرعت نور تسهیل می کند! و حجم گسترده معاملات حقوقی را سبب می شود و بنابراین نظارت را به چالشی بزرگ برای صنعت مالی و نهادهای نظارتی تبدیل می کند.


تشخیص اینکه قوانین بانکی کدام کشور صلاحیت رسیدگی به معاملات مرزی را دارد اغلب دشوار است. اینترنت، بانک های فراساحل و شرکت های پوسته ای محیطی مناسب برای "لایه گذاری" فراهم می کنند. تلاش برای یافتن یک ردیابی حسابرسی در میان باتلاق موجودات مجازی، تقریبا غیر ممکن است.


بسیاری از کشورها قوانین پنهان کاری را دارند که از دستیابی به هرگونه اطلاعات جلوگیری می کند. بانک های پوسته ای برای دسترسی به پولشویی ها در سیستم بانکی برخی از کشورها در عین حال عایق کاری آنها را از رعایت مقررات، تشکیل داده اند.


خریدهای کلاهبرداری بزرگ در ایالات متحده با وجوه غیرقانونی که از طریق روشی به نام smurfing شسته می شود، انجام می شود. Smurfing گاهی اوقات به عنوان ساختار شناخته می شود. هم توطئه کنندگان سپرده های کوچک (زیر ۱۰هزار دلار) را به چندین حساب با عنوان متفاوت در چندین بانک ایالات متحده واریز می کنند. این معاملات به گونه ای طراحی شده اند که توجه را به خود جلب نکنند، بنابراین پرونده های گزارش فعالیت مشکوک (SAR) را برای هشدار مقامات از قصد احتمالی مجرمانه تحریک نمی کنند. اقلام خریداری شده با این وجوه (به عنوان مثال، تجهیزات سنگین و غیره) را می توان با قیمت تورم برای خریداران خارج از کشور حمل کرد. پول و سود شسته شده سپس بین شرکا تقسیم می شود.


از زمان امضای قانون میهن پرستی ایالات متحده آمریکا در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۱، به دولت اختیارات فوق العاده ای داده شده است تا فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده برای تامین بودجه تروریسم را متوقف کند. حتی قبل از ۱۱سپتامبر، قانون دقیقی در تلاش برای تنظیم پولشویی بود، اما در مقایسه با قانون میهن پرستی ایالات متحده، بسیاری کمرنگ بود.


-قوانین گزارشگری مالی سعی در جلوگیری از پولشویی دارد.


در سال ۱۹۷۰، به عنوان بخشی از قانون رازداری بانکی، بانک ها و سایر مشاغل موظف شدند معاملات مربوط به مبالغی بیش از ۱۰، ۰۰۰ دلار (پول نقد یا دارنده قابل معامله) را که به این حساب پرداخت می کند یا از حسابداری ایالات متحده خارج می کند، گزارش کنند. گزارش مذکور در فرم معروف به ۸۳۰۰، در واقع رمز دکمه داغی برای سازمان امور مالیاتی است. در سال ۱۹۹۴، قانون رازداری بانک اصلاح شد تا از فروش دستورهای نقدی یا چک های صندوق دار برای بیش از ۳۰۰۰ دلار جلوگیری کند، مگر اینکه هویت خریدار تأیید شود. در این روش میلیون ها گزارش فعالیت مشکوک (SAR) و سایر سازوکارهای گزارشگری هر ساله ثبت و ضبط می شوند.


-موسسات مالی خط اصلی دفاع در برابر پولشویی هستند


نهادهای مالی ما خط اصلی دفاع در برابر این جنایت مخرب هستند. خط مشی "مشتری خود را بشناسید" برای بانک ها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که معاملات مشکوک از طریق فرم های ارائه شده توسط دولت به نیروی انتظامی گزارش می شود.


وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنین سازمان های مالی ایالات متحده را ملزم می کند تا اطلاعات خاصی در مورد معاملات انجام شده در کشورهایی که به عنوان پناهگاه های اصلی پولشویی معرفی می شوند، ثبت کنند.


شما نیز بخشی از تلاش های ملی حفاظت برای جلوگیری از پولشویی هستید. شاید شما فکر می کردید که پولشویی فقط انتقال های بانکی از طریق سیستم بانکی جهانی است. نه، تجارت شما نیز می تواند به راحتی به بخشی ناخواسته از این فرآیند تبدیل شود.


بنابراین شما، کسبه کوچک، برای شناسایی و جلوگیری از پولشویی چه کاری می توانید انجام دهید؟ بیایید بگوییم شما مثلاً یک جواهر فروش هستید، یا یک گالری هنری، یک فروشنده عتیقه فروشی یا یک شرکت کوچک CPA.


هنگام معامله با مشتریان خود، ممکن است بخواهید از خود سوالاتی از این قبیل بپرسید:


آیا من واقعاً این مشتری را می شناسم؟ آیا منبع معتبری وی را ارجاع داده است یا منشا مبهم یا ناشناخته ای دارد؟ اگر یک مشتری جدید به ظاهر مرفه ناگهان از درب اتوبوس در آستان شما بیفتد، باید زنگ های خطر را بشنوید! به خصوص اگر او هر روز در میان توقف کند تا جواهرات به ارزش ۹۷۵۰ دلار با پول نقد یا چک مسافرتی بخرد.


آیا من واقعاً معامله پیشنهادی این مشتری را می فهمم و آیا راحت می توانم آن را انجام دهم؟ آیا این معامله با توجه به آنچه من در مورد مشتری و تجارت وی می دانم منطقی است؟


آیا این روش معمول و عرفی انجام چنین معامله ای است یا گره های عجیب و غریب در آن وجود دارد؟ چرا یک غریبه کاملاً پیشنهاد می دهد که پول زیادی را برای مثال در تجارت کوچک من سرمایه گذاری کند؟


آیا سوابقی وجود دارد که برای محافظت از خود بایستی نگهداری کنم؟ چیزی به نام مستندات زیاد وجود ندارد.


چه ابزارهای فناوری ممکن است به من کمک کند تا از مشارکت در طرح های پولشویی جلوگیری کنم؟


چه کاری می توانم انجام دهم تا خودم را در جریان آخرین ترفندها قرار دهم؟

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر