30 ارديبهشت 1400 - 10:25

ریزش بورس‌های جهانی تحت تاثیر سقوط بیت‌کوین

همزمان با ریزش کم سابقه ارزهای دیجیتالی بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان نیز ریزش کردند.
کد خبر : ۱۲۴۱۹۵
بورس جهانی

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، همزمان با ریزش کم سابقه ارزهای دیجیتالی، شاخص‌های مهم بورسی در جهان هم به رنگ قرمز درآمدند. برخی معامله‌گران از ترس سرایت وضعیت بازار رمزارزها به بازارهای بورسی و برخی نیز با هدف تامین مالی برای خرید ارزهای دیجیتالی در نرخ‌هایی که به عقیده آن‌ها کف قیمتی است، اقدام به فروش سهام خود کردند. افراد مشهور نیز از قافله خرید جا نماندند تا جایی که جاستین سان- مدیر پروژه ارز دیجیتالی ترون- اعلام کرد حدود ۱۲۰ میلیون دلار بیتکوین خریداری کرده است.  


رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در دالاس- گفته است به شخصه انتظار ندارد زودتر از سال آینده نرخ بهره فعلی تغییر پیدا کند و تصمیم بر حفظ رویکرد فعلی است. به عقیده بسیاری از فعالان بازارهای مالی، فدرال رزرو می خواهد پیش از مقابله با افزایش قیمت‌ها، مساله رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را حل کند و به همین دلیل هم تصمیم گرفته است به طور موقت میدان را برای تاخت و تاز تورم باز گذارد.  


اقتصادهای بزرگ دنیا کماکان تحت تاثیر کرونا عملکرد بدی دارند: مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به میزان ۱.۵ درصد کوچک شده است که این عملکرد ۰.۴ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به ماه قبل بوده است. سال قبل پنجمین اقتصاد بزرگ جهان ۱۰ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور طی سه قرن اخیر بوده است. با کاهش محدودیت های کرونایی امید می رود رشد اقتصادی در فصل بعد مجددا به محدوده مثبت برگردد.   


داده‌های جدید منتشر شده از بخش خرده فروشی آمریکا نشان می دهد که در ماه آوریل رشد این بخش کلیدی اقتصاد امریکا به صفر رسیده که این رشد یک درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلی بوده است. از آنجایی که بخش خرده فروشی تقریبا دو سوم کل بار رشد اقتصادی آمریکا را روی دوش می کشد، آمار ضعیف ماه آوریل می تواند یک نشانه هشدار آشکار از کند شدن بیش از پیش شتاب رشد اقتصادی این کشور باشد. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا امسال حدود هشت درصد رشد کند.  


در نخستین هفته از ماه می شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۳۴ هزارنفری به ۴۷۳ هزار  نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۹۰ هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.  


اگرچه معامله گران انتظار افزایش قابل توجه نرخ تورم آمریکا را داشتند اما اینکه متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۴.۲ درصد رسیده، برای بسیاری از فعالان شوکه آور بوده است به ویژه آنکه جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- پیشتر وعده داده بود نرخ تورم در سطح معقولی از محدوده دو درصدی عبور کند. این نرخ تورم بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده است.  


نگرانی از مسیر آینده نرخ تورم معامله گران را در بازارهای مالی به وحشت انداخته است. نرخ تورم در بسیاری از مناطق از جمله در آمریکا، آلمان و برخی از کشورهای اروپایی دیگر از سطح هدفگذاری شده عبور کرده و دست بانک های مرکزی برای اتخاذ رویکرد انقباضی به دلیل ضرورت تداوم حمایت ها از بخش های اقتصادی در برابر پیامدهای کرونایی بسته است و این مساله در صورت وخیم تر شدن می تواند خود منجر به پیدایش یک بحران جدید در جهان شود.  


 امیدواری ها به ثبت ارقام بالای رشد اقتصادی پس از برنامه های واکسیناسیون سراسری کماکان در سطح بالایی باقی مانده است. یک نظرسنجی جدید از اقتصاددانان نشان می دهد که میانگین رشد اقتصادی مورد انتظار آن ها برای آمریکا در سال جاری ۷.۶ درصد است که در صورت تحقق، بالاترین رشد ثبت شده سالانه این کشور طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود. از طرف دیگر اوضاع برای چین احتمالا از این هم بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور حدود هشت درصد پیش بینی می شود.  


تاکنون بیش از ۱۶۵ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۴۶۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۴۲۶ هزار و ۲۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۰۱ هزار و ۴۷۳ نفر، برزیل با ۴۳۹ هزار و ۳۷۹ نفر، هند با ۲۸۷ هزار و ۱۰۱ نفر، مکزیک با ۲۲۰ هزار و ۷۴۶ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۶۹۴ نفر بوده است.


جوزف اشتلوتسفوتز - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه اوپنهایمر اینوستمنتز - گفت: کم کم در حال بازگشت به سطح اقتصادی قبل از آغاز کرونا هستیم و این یک پیشرفت بزرگ و نشانه ای دلگرم کننده در غلبه بر یکی از جدی‌ترین بحران های مالی معاصر است. در نیمه دوم امسال مطمئنا اخبار بهتر بیشتری خواهیم داشت اما قطعا روزهای پرنوسان بازارهای مالی تکرار خواهد شد چرا که هنوز هیچ کس نسبت به اینکه بحران به طور کامل پشت سر گذاشته شده است اطمینان ندارد.


بورس آمریکا


در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.


شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۹۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۷۴۹.۴۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۹ درصد کاهش تا سطح ۴۰۸۷.۰۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۹ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۲۵۱.۹۳ واحدی بسته شد.


بورس‌های اروپایی


در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۵۰.۲۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۱.۷۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۱۳.۵۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۱.۴۳ درصدی در سطح ۶۲۶۲.۵۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۲۳ درصد پایین رفت و به ۹۰۷۰.۷۰ واحد رسید.


بورس‌های آسیایی


در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۲۸ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۴۴.۴۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۴۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۵۹۳.۸۱ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۷۲.۲۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۹ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۹۳۱.۶۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)


نفت


در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۳.۳۳ درصد کاهش به ۶۳.۳۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۳.۱۱ درصدی به ازای ۶۶.۵۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.


طلا و نقره


همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۴۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۸.۳۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۱.۱۵ درصدی به ازای ۲۷.۷۳ دلار مبادله شد.

برچسب ها: بورس بیت کوین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر