01 خرداد 1400 - 10:19
دکتر بهزاد شیری در نمایشگاه اینوتکس:

رفاقت بجای رقابت اقتصادی به اهداف دولت برای توسعه کشور کمک می کند

شیری گفت: فین تک ها می توانند با استفاده از مدل پیشنهادی رفاقت اقتصادی با استفاده از زیرساخت های پست بانک در روستاها، به گسترش شمول مالی و توسعه خدمات بانکی و بیمه ای در این مناطق کمک کنند.
کد خبر : ۱۲۴۲۱۰
بهزاد شیری

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران، دکتر بهزاد مدیر عامل پست بانک ایران در سخنرانی مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۱)، با بیان اینکه پست‌بانک ایران در ۲۵ سال گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه زیرساخت‌ها انجام داده است، تصریح کرد: درحال حاضر به بیش از ۶/۷ میلیون از جمعیت ۲۱ میلیونی مناطق روستایی، خدمات مستقیم بانکی ارائه توسط پست بانک ایران  ارائه می شود  و این بانک با عرضه ۳۴ نوع خدمت ضریب شمول مالی را در این مناطق به ۴۸ درصد ارتقا داده است. بنابراین پست‌بانک ایران با بیش از ۶۰۰۰ باجه بانکی در سراسر کشور از شبکه وسیعی برای دسترسی به مشتریان برخوردار است که با استاندار بانک مرکزی ارائه خدمت می کنند.


وی افزود: در این فضا، استارت‌آپ ها دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت ندارند و می‌توانند با معرفی فناوری‌های مالی متناسب با شرایط مناطق روستایی از مزیت بانکداری باز ارائه‌ شده توسط پست‌بانک در این مناطق بهره‌مند شوند و خدماتی با هزینه پایین به مشتریان پست‌بانک ارائه دهند.


مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره این‌که فناوری باعث تحول کسب‌ وکارها شده است، گفت: شناخت روند اصلی فناوری از قبیل: رمز ارز، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی و مدیریت بانک اطلاعاتی، از دیدگاه فناوری و کسب‌ وکار بسیار اهمیت دارد.


دکتر شیری استفاده از فناوری در بهبود روش های صنعت مالی را شیوه جدیدی در این حوزه دانست و تصریح کرد: فناوری مالی به‌صورت فعال در حوزه های  مختلفی مانند ارز دیجیتال، بانکداری باز، مناطق محروم از خدمات بانکی و امنیت سایبری در حال تکامل و نوآوری است و روزبه‌روز به تنوع آن‌ها افزوده می شود و یک فناوری تحول گرایانه سیستم های جدید را به دلیل ویژگی هایی که به‌طور قابل‌ تشخیصی برتر هستند را جایگزین و سیستم های قدیمی را از بین می برند و در مرکز این نوآوری های تحولگرایانه، فناوری های دیجیتال قرار دارد و باعث شده سرعت پردازش داده و اطلاعات در بخش های مختلف کسب ‌وکارها افزایش یابد.


وی با تاکید بر اینکه بسیاری از ابتکارات فناوری اطلاعات بانک ها از اواخر دهه ۱۹۹۰ یا اوایل سال ۲۰۰۰ با تأکید بر استفاده از راهکارهای بانکداری متمرکز (سی‌بی‌اس)، اتوماسیون شعب و تمرکز عملیات بانکی در سی‌بی‌اس آغاز شد، افزود:  امروز بیشتر خدمات از طریق دستگاه های خودپرداز، اینترنت بانک و همراه بانک ارائه می شوند و نیازی نیست مشتری برای دریافت این خدمات به شعب بانک مراجعه کند و بانک ها  این فرصت را بدست آورده اند که به ارائه خدمات جدید به مشتریان و پایداری سازی روابط خود با آنها اقدام کنند.


مدیرعامل پست بانک ایران با بیان اینکه «شمول مالی دیجیتال» به معنای دسترسی دیجیتالی و استفاده از خدمات مالی توسط افراد ساکن در مناطق محروم و کم ‌برخوردار است، گفت: چنین خدماتی باید متناسب با نیازهای مشتریان باشد که با هزینه ای مقرون‌ به ‌صرفه برای آنان و به صورت مستمر برای ارائه‌دهندگان خدمات ارائه شود.


دکتر شیری با ارائه مدل همکاری پیشنهادی رفاقت اقتصادی به‌جای رقابت اقتصادی به استارت آپ ها ادامه داد:  پست بانک ایران در روستاها دو هدف را دنبال می کند، اول به دنبال گسترش شمول مالی در همه مناطق روستایی است تا همه جمعیت را به‌طور مستقیم تحت پوشش خدمات مالی پایه قرار دهد و دومین هدف این است که دایره خدمات بانکی و مالی را گسترش داده و خدمات بیمه‌ای متنوعی را به روستاییان ارائه دهد و برای دست یابی به این اهداف، به دنبال بهره‌برداری از فناوری‌های مالی جدید است.


این مدیر ارشد شبکه بانکی کشور افزود: با این مدل شرکت‌های فعال در فین‌تک که در زمینه فناوری مالی دارای مزیت نسبی هستند می توانند با استفاده از زیرساخت های پست بانک ایران در این دو حوزه فعالیت کنند و علاوه بر اینکه هزینه ارائه خدمات برای آنان کاهش می یابد، برای مشتریان هم جذابیت بیشتری به وجود می آید، لذا بهترین راهکار، رفاقت اقتصادی به‌جای رقابت اقتصادی است که برای همه بازیگران مفید خواهد بود.


مدیر عامل پست بانک ایران با بیان اینکه با بهره برداری از این شیوه، بانک از گسترش شمول مالی و درآمد ناشی از آن بهره‌مند می شود و شرکت‌ها در هزینه ها صرفه جویی می کنند و با ارائه خدمات مالی به درآمد پایدار دسترسی خواهند داشت، گفت: همچنین در این روش مردم مناطق روستایی به خدمات متنوع و رفاه بیشتری دسترسی پیدا می کنند و در باجه‌های بانکی روستایی اشتغال پایدار ایجاد  می شود و در نهایت دولت از گسترش برابری‌های اقتصادی، اجتماعی و رفاه در مناطق روستایی به اهداف کلان خود دست پیدا می کند.


شیری تصریح کرد: همکاری با استارت‌آپ‌ها می‌تواند الگویی برای توسعه شمول مالی دیجیتال در مناطق روستایی و کم‌برخوردار باشد و دسترسی همه مردم در مناطق روستایی را به انواع خدمات مالی، پولی و بیمه‌ای فراهم کند و بی‌تردید این اقدام علاوه بر منافع برای گروه‌های ذی‌نفع، برابری‌های اقتصادی، بهبود فقر، کاهش همگرایی منطقه‌ای و رفاه اقتصادی در کشور را  افزایش  می دهد.


بر اساس این گزارش در حاشیه دهمین  نمایشگاه، اینوتکس ۲۰۲۱ از کتاب" تولد و تکامل پست بانک ایران" رونمایی شد. همچنین دکتر شیری از نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بازدید کرد و با فعالیت این شرکت ها آشنا شد.


این گزارش می افزاید: دکتر شیری علاوه بر سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس، در پنل اختصاصی نمایشگاه با موضوع “نقش بانکها در مهار تورم و هدایت نقدینگی “، به همراه مدیران ارشد بانکهای اقتصاد نوین، سامان و توسعه تعاون که در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار می شود، حضور خواهد داشت.


گفتنی است؛ پست بانک ایران در دهمین نمایشگاه اینوتکس که از ۲۸ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود حضوری فعال دارد با اختصاص غرفه ای در آن، از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ هر روز پذیرای بازدید کنندگان و شرکت ها و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت های فناور مالی می باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر