پیش‌بینی غربی‌ها از زمان بازگشت نفت ایران به بازار جهانی

مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در مصاحبه ای به تلویزیون بلومبرگ گفت:اگر مذاکرات ایران و آمریکا درباره احیای برجام به نتیجه برسد،احتمالا نفت ایران زودترین زمانی که رسما وارد بازار می شود اوت خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۴۳۴۸
نفت ایران

 به گزارش ایبِنا به نقل از ایسنا؛ دور پنجم مذاکرات ایران، آمریکا و سایر کشورهای حاضر در برجام روز سه شنبه آغاز شد و روسیه امیدوار است که این دور آخرین دور مذاکرات باشد.


آمریتا سِن، مدیر تحقیقات انرژی اسپکتس گفت: آمریکا و ایران قصد دارند پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران به توافق برسند. اگر توافق تا هفته آینده اعلام شود، دستکم دو ماه زمان خواهد برد تا نفت ایران از تحریمهای آمریکا آزاد شده و وارد بازار جهانی شود. زیرا دولت بایدن هر گونه توافق حاصل شده در این مذاکرات را به کنگره خواهد فرستاد که ۶۰ روز برای بررسی آن مهلت دارد. دولت آمریکا می تواند به شکل تئوری بازبینی کنگره را دور بزند اما تحلیلگران انرژی اسپکتس انتظار ندارند چنین کاری را انجام دهد.


وی خاطرنشان کرد آمریکا تنها زمانی معافیت از تحریم ها را صادر می کند یا تحریمها را معلق می کند که ایران به تعهدات برجامی برگردد. بنابراین نفت ایران زودتر از اوت به بازار بازنخواهد گشت و احتمال این که دیرتر از اوت شاهد ازسرگیری عرضه نفت ایران باشیم، وجود دارد.


هر چه نفت ایران دیرتر به بازار برگردد، تاثیر کمتری روی بازار نفت خواهد داشت، زیرا تحلیلگران و آژانس های پیش بینی کننده انرژی انتظار دارند تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال بهبود قوی پیدا کند.


الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه اظهار کرد: اوپک پلاس از احتمال بازگشت صادرات نفت ایران به بازار جهانی به خوبی آگاه است و با در نظر گرفتن ایران، به محاسبه توازن عرضه و تقاضا خواهد پرداخت.


انرژی اسپکتس انتظار ندارد ایران بلافاصله پس از این که به بازار برگشت، تحت سهمیه تولید اوپک پلاس قرار بگیرد.


در این بین شرکت جیبسون شیپ بروکرز برآورد کرد ایران ممکن است حدود ۶۹ میلیون بشکه نفت در ذخایر شناور داشته باشد که پس از رفع تحریم های آمریکا به بازار عرضه می شوند.


بر اساس گزارش اویل پرایس، گروه مالی سیتی هم برآورد مشابهی داشته و روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد ایران احتمالا حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت در دریا و ۵۴ میلیون بشکه در خشکی نگهداری می کند. اگر توافقی حاصل شود و تحریم ها رفع شوند، ایران می تواند در مدت ۱۰ تا ۲۰ روز به بازارهای صادراتی مهم شامل هند و چین نفت صادر کند.


با این حال ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات جیبسون شیپ بروکرز به بلومبرگ گفت: ذخایر نفت شناور ایران پس از رفع تحریم ها یک شبه ناپدید نمی شود و باید مواردی مانند کانال پرداخت روشن شوند و همچنین تشریفات دیگر انجام گیرد تا خریداران برای خرید قانونی نفت ایران اطمینان پیدا کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر