24 خرداد 1400 - 11:28

مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن آذربایجان شرقی

صنایع مختلفی از قبیل صنایع شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات کانی غیرفلزی، موادغذایی، آشامیدنی و دخانیات، نساجی، پوشاک، چرم و کفش در استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند.
کد خبر : ۱۲۴۷۱۱
قهرمان موحدی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، علیرغم وجود واحدهای صنعتی فعال در این منطقه هنوز پتانسیل مطلوبی برای توسعه صنعتی این استان وجود دارد که اگر کارآفرینان و سرمایه گذاران در بخش های صنعت و معدن مورد حمایت قرار بگیرند، می توانیم شاهد پیشرفت و شکوفایی بیشتر در استان یادشده باشیم.

بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن با قهرمان موحدی نوجه دهی مدیر بانک صنعت و معدن استان آذربایجان شرقی و رییس شعبه تبریز در خصوص وضعیت صنایع و سرمایه گذاری در این استان، برنامه های بانک برای حمایت از واحدهای تولیدی و رفع مشکلات آنان و ارتقای خدمات قابل ارائه به مشتریان به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید:


۱- در راستای تحقق شعار سال"تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" چه برنامه هایی دارید؟
چندین سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را در ارتباط با تولید و اقتصاد نامگذاری می نمایند که نشان از اهمیت مقوله تولید در تمام عرصه های کشور دارد و از آنجا که بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک توسعه ای و تخصصی در حوزه صنعت و تولید می باشد این امر اهمیت نقش بانک صنعت و معدن در اقتصاد و تولید کشور را پر رنگ تر و جایگاه آن را مهم تر ساخته و در همین راستاست که تمامی فعالیتهای بانک صنعت و معدن به طور مستقیم در حمایت از تولید و پشتیبانی مالی از تولید متمرکز گردیده است و به ارائه انواع خدمات مورد نیاز واحدهای تولیدی از قبیل تأمین تسهیلات و منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد، توسعه و بازسازی و افزایش ظرفیت آنها و نیز تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای فعال جهت تداوم و استمرار تولید و حفظ اشتغال پرداخته و با کمترین قیمت در مقایسه با سایر بانکها و مؤسسات نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می نماید از روشهای دیگر تأمین مالی از قبیل اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی یا خرید دین و اوراق گام نسبت به تامین سرمایه در گردش آنها اقدام می نماید که تبلور حمایت و پشتیبانی از تولید است همچنین این بانک با ایجاد بانکداری هوشمند و باز در راستای تسهیل امور مشتریان و نیز مانع زدایی از پیش راه مشتریان قدم برمی دارد .


۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟
مهمترین سیاستها و استراتژیهای این بانک در استان در سال ۱۴۰۰ تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی، تلاش برای پیاده سازی بانکداری هوشمند با ارائه محصولات هوشمند و با قیمت تمام شده پایین به تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه های مالی و زمانی مشتریان و نیز شفاف سازی امور و دسترسی آسان تمام مشتریان به خدمات بانک می باشد همچنین پیاده سازی تمام سیاستهای کلان بانک جزو سیاستها و استراتژیهای این شعبه می باشد.


۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۹ بهره برداری از طرحهای مهم صنعتی در استان به منظور تکمیل زنجیره تأمین از قبیل فولاد آذرحدید بناب با حضور وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت و شرکت دمیرچیلک آذر جمعاً به تعداد ۱۵ واحد با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال و با تسهیلات ۵۰۰۰ میلیارد ریال بانک صنعت و معدن همچنین تأمین بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز واحدهای استان ، مشارکت در پیاده سازی محصولات بانکداری دیجیتال و هوشمند و انجام پایلوت چندین مورد از این محصولات در استان و می توان گفت حدود ۱۰۲ درصد از برنامه های پیش بینی شده برای استان محقق گردید که این امر با تعامل، همدلی و انجام کار تیمی توسط همکاران محقق شده است .


۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
در راستای حمایت از واحدهای فعالی که دچار آسیب گردیده بودند بانک بسته های حمایتی ویژه ای ارائه نموده که شامل امهال بدهیها، تأمین سرمایه در گردش تکمیلی و بخشش جرایم و نیز مکانیزه نمودن بخشی از امور در قالب بانکداری دیجیتال جهت جلوگیری از تردد غیر ضروری تولیدکنندگان محترم به بانک و انجام حواله های ارزی و انجام امور مرتبط با انتقال ارز مشتریان نیز از جمله اقدامات مؤثر بانک بوده است و در حال حاضر نیز تمام فعالیتهای بانک در جهت حمایت همه جانبه از این گروه از مشتریان با جدیت دنبال می شود.


۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
برای تحقق سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک، بایستی این امر متناسب با شرایط روز جامعه و مشکلات صنعت و در راستای شعار سال مبنی بر پشتیبانی از تولید باشد لذا لازم است اقدامات متناسب با شرایط داخلی و بین المللی کشور و وضعیت واحدهای تولیدی و در جهت حل مشکلات آنها انجام پذیرد و در این راستا تبیین سیاستهای شفاف و در پی آن به حداقل رساندن فرآیندها جهت دستیابی به اهداف می تواند پیاده سازی آنها را اثرگذارتر نماید .


۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
این مدیریت به عنوان یکی از مدیریت های پنج گانه انجام پروژه های پیاده سازی بانکداری دیجیتال می باشد و در این راستا محصولات به بهره برداری رسیده در بانک با کمک همکاران این مدیریت پیاده سازی شده است .


۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
جذب منابع در بانک از حوزه های مختلف انجام می شود که از جمله انعقاد قرارداد با صندوق توسعه ملی و سازمانهای توسعه ای از قبیل ایمیدرو و شرکت شهرکهای صنعتی که این امور توسط مدیران محترم ارشد بانک انجام می پذیرد و در استانها نیز از روشهای مختلف از جمله بازاریابی از مشتریان دارای منابع ارزان قیمت، ارائه خدمات اعتباری از قبیل LC داخلی و ضمانتنامه و نیز تعامل با مشتریان موجود با ترغیب به تمرکز حسابهای خود نزد بانک جهت حمایت از تولید صورت می پذیرد.


۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
طی یکسال گذشته به ۴۵ طرح صنعتی و در مجموع به میزان ۶۱۶۲۲۳۱ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است .


۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
۱۵ طرح صنعتی با اشتغال ۹۰۲ نفر


۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
۷ طرح اکثراً با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد و با اشتغال ۱۱۷۵ نفر


۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان آذربایجان شرقی در گذشته به عنوان یک استان توسعه یافته صنعتی بوده است لیکن با توجه به فرسوده شدن صنایع بزرگ در استان از قبیل ماشین سازی، لیفتراک سازی، بلبرینگ سازی و کمپرسور سازی و غیره و عدم ایجاد صنایع مادر جدید در استان به نظر می رسد استان از جایگاه قبلی خود تنزل نموده است لیکن استان پتانسیل های بسیار بالایی هم از نظر وجود زیرساختهای توسعه از قبیل جاده، فرودگاه، قطار، معادن غنی مس، آلومینیوم، همجواری و قرار گرفتن در مسیر ارتباط ایران با اروپا و روسیه و کشورهای قفقازی و نیز نیروی تخصصی و ماهر در زمینه های مختلف می باشد که در صورت بهره برداری مناسب از این پتانسیل ها می تواند به جایگاه قبلی خود بازگردد .


۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
در حال حاضر با توجه به شرایط واحدهای تولیدی و نیز لزوم حمایت همه جانبه از واحدهای فعال به منظور تداوم تولید اولویت اصلی و اساسی این بانک در وصول مطالبات ، استفاده از روشهای تعاملی و حفظ تولید و اشتغال می باشد به طوریکه تبدیل سرمایه در گردش دریافتی واحدهای تولیدی به حد اعتباری به منظور ثبات نقدینگی در واحد برای تأمین نیازهای مواد اولیه و ... از برنامه های اساسی برای وصول مطالبات و همزمان حفظ استمرار تولید واحدهای فعال است. امهال مطالبات واحدهایی که علیرغم فعال بودن دارای مشکلاتی هستند نیز یکی از روشهاست که بانک سعی دارد به روش علمی و تقسیط مجدد ضمن وصول بدهیها ، تولید و اشتغال واحد را نیز حفظ کند؛ یادآوری اقساط به مشتریان قبل از سررسید، مذاکره و بازدید از طرحها نیز از جمله روشهای دیگر وصول مطالبات می باشد .


۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟ برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
تعریف محصولات جدید و مشتری محور و نیز پیاده سازی بانکداری دیجیتال در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از اولویت اصلی این شعبه می باشد و نیز به کارگیری تمامی روشهای تصویب شده توسط بانک مرکزی در راستای افزایش کارمزدها از دیگر اقدامات می باشد اصولا بانکها باید به سوی خدمات کارمزد محور حرکت کنند و با ارائه خدمات online و به روز و در دفتر مشتری ضمن کاهش هزینه های مشتریان از قبیل هزینه های ایاب و ذهاب، نیروی انسانی و ... نسبت به افزایش کارمزدها اقدام کنند؛ ارائه خدمات اعتباری از قبیل LC (اعتبارات اسنادی) و LG (ضمانتنامه) نیز نقش مهمی در افزایش کارمزدهای بانک دارد .


۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
تعامل سازنده و اعتقاد به کار تیمی و تأمین نیازها و تسریع در انجام تقاضای صف توسط ستاد انتظاراتی است که شعب از ستاد دارند .


۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر (استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل بسیار مناسبی بین این بانک و مقامات ارشد استان وجود دارد.


۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
اصولا موفقیت هر سازمانی بستگی کامل به نیروی انسانی کارآمد آن سازمان دارد لذا با اعتقاد به این اصل، این مدیریت به منظور افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان ضمن استفاده از اصول مدیریت دانش و انتقال تجارب همکاران به یکدیگر ، آموزشهای به موقع و به روز رسانی اطلاعات کارکنان را در دستور کار دارد و این آموزش ها بطور مستمر به انجام می رسد.


۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
ایجاد فضای تبادل و ارائه پیشنهادات بسیار مهم و حیاتی است و با فراهم کردن آن کارکنان فرصت پیدا خواهند کرد نسبت به ارائه ایده های جدید و خلاقانه اقدام نموده و بهره برداری از این ایده ها سبب افزایش انگیزه کارکنان خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر