30 خرداد 1400 - 10:31
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

پیش‌نیاز حذف تدریجی دلار از مبادلات/ مسئله FATF باید حل شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کمرنگ شدن نقش دلار در معادلات بین‌المللی امکان‌پذیراست و حرکت فوق با توافقنامه و مبادلات مالی با کشورهای مختلف ممکن خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۴۷۴۱
آرگون

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره امکان تغییر ارزهای مبادله شده در معاملات خارجی از دلار به دیگر ارزها گفت: تغییر ارز مبادلاتی با دیگر کشورها نشدنی نیست، اما بسیار سخت است زیرا قسمت اعظم تجارت دنیا با دلار صورت می‌گیرد.


وی در ادامه اضافه کرد: نقش دلار را با این وجود می‌توان کمتر کرد، ولی همانطور که توضیح داده شد، هر کاری هم صورت گیرد بخش اعظمی از مبادلات در دنیا با دلار انجام می‌پذیرد، بنابراین حذف کامل آن شاید مشکلاتی به دنبال داشته باشد، ولی کمرنگ شدن نقش این ارز بین‌المللی امکان‌پذیراست وحرکت فوق با توافقنامه و مبادلات مالی با کشورهای مختلف ممکن خواهد بود.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص اظهار داشت: موضوع فوق بحث مفصلی است زیرا باید اقدامات متعددی دربخش‌های مختلف صورت گیرد تا به این مهم دست پیدا کرد. در ابتدا ضرورت دارد تا مشخص شود، جایگزینی دلار با کدام ارز باید صورت گیرد که این مسئله به یک برنامه زمان‌بندی شده نیاز دارد. اکنون دنیا از این بابت به نوعی تحت سیطره بیشتر آمریکا قرار گرفته و چین و روسیه نیز به دنبال همین امر هستند و اروپا نیز با ایجاد پول واحد در پی کاهش نقش دلار بوده است. 


آرگون در این رابطه ابراز کرد: کالاهایی مانند نفت و ... با وجود تمام این تلاش‌ها عمدتا در دنیا با دلار معامله می‌شود، بنابراین دستیابی به چنین امری نیاز به یک کار منسجم  جهت شکل‌گیری آن دارد تا به شکل فراگیری درآید. کشورهای بزرگ اروپایی و  چین و روسیه باید نسبت به این مسئله اقبال نشان دهند و به این سمت حرکت داشته باشند. 


وی در ادامه افزود: راه‌های مختلفی در رسیدن به این راه وجود دارد که پیمان‌های پولی دو طرفه، مبادلات پولی طرفین و انجام تهاتر از جمله این کارها است. موضوع مورد اشاره یک بحث کارشناسی به حساب می‌آید که باید نقاط قوت، ضعف و تاثیرات آن را به درستی مورد سنجش قرار داد.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص ارزهای جایگزین دلار در صورتی که ایران درصدد بر آید قدم‌هایی در این زمینه بردارد، چنین پیشنهاد کرد: اولین بحث این است که ایران باید به سمتی حرکت کند که موضوع تحریم‌ها از بین برود زیرا از آنجا که این مقوله و داستان FATF از موضوعات تاثیرگذار در تجارت ایران با سایر کشورها به حساب می‌آید، بنابراین در این صورت است که مراوادات مالی با کشورهای مختلف ساده خواهد شد. 


آرگون در ادامه چنین توضیح داد: مباحث تحریم و FATF بر جایگزینی ارز مبادلاتی مقدم است. فرض کنید با پیمان‌های دوجانبه و استتفاده از پول‌های کشورها امکان مراودات ایجاد شود، اما تا زمانی که دو موضوع فوق به قوت خود باقی باشد، از این طریق هم بعید است، بتوان راه به جایی برد.

برچسب ها: دلار معاملات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر