روبل در برابر دلار آمریکا به بالاترین رکورد ۱۱ ماهه دست یافت

با خروج دلار آمریکا از اقتصاد روسیه، روبل به بالاترین رکورد ۱۱ ماهه رسید.
کد خبر : ۱۲۴۷۸۷
روبل

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، روبل روسیه در برابر دلار آمریکا از جولای سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح رسیده، در حالی که قیمت جهانی نفت خام در حال افزایش است و این کشور هم به حذف دارایی های دلار از ذخایر ارزی خود ادامه می دهد. روز چهارشنبه در حالی که قیمت نفت در بالاترین سطح ۲۶ ماهه قرار گرفت، ارز روسیه در برابر دلار حدود ۷۲ دلار معامله شد و تنظیم کننده پولی این کشور برای مهار تورم نرخ سود را افزایش داد. در حالی که هفته گذشته سود اوراق قرضه روسیه حتی با عقب نشینی سود اوراق آمریکا، افزایش یافت.


یک اقتصاددان با اظهار نظر در مورد حرکت های بعدی ارز روسیه، گفت: احتمالاً در کوتاه مدت با افزایش قیمت نفت و سود اوراق قرضه، فرصت رشد بیشتری برای رشد روبل وجود دارد. این تحلیلگر افزود که ممکن است نشست روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با جو بایدن جرقه افزایش بیشتر در روبل باشد، این امر می تواند منجر به همکاری بیشتر بین این دو کشور شود. روز جمعه، بانک مرکزی روسیه نرخ  سود را تا ۵۰ واحد پایه و ۵.۵ درصد افزایش داد، که سومین افزایش متوالی از ماه مارس است. این تنظیم کننده به دنبال کاهش تورم سالانه ۶ درصدی مصرف کننده است که بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۶ است.


از زمانی که وزارت دارایی روسیه اعلام کرد مسکو ۵ میلیارد دلار ارز ایالات متحده را فقط در ماه می از صندوق ثروت ملی روسیه فروخته، روبل در حال افزایش است. پیش از این، وزیر دارایی روسیه گفته بود که سهم دلار در این صندوق طی ماه آینده به صفر می رسد. این اقدام به عنوان بخشی از فعالیت این کشور برای کاهش دلار در ذخایر ارزی خود و  آسیب پذیری کمتر این کشور در برابر تحریم های غرب صورت گرفت. هفته گذشته، این وزارت اعلام کرد قصد دارد نقدینگی ارز خارجی کشور را از دلار آمریکا به یورو تغییر دهد. در همین حال، معاون نخست وزیر روسیه گفت که اگر دولت آمریکا به تحریم های هدفمند اقتصادی ادامه دهد، ممکن است روسیه به زودی وسوسه شود تا از قراردادهای دلاری نفت خام فاصله بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر