04 تير 1400 - 13:32

کابوتاژ و انواع آن 

کابوتاژ از نظر حمل و نقل حق تحویل کالا یا مسافر بین بندرهای یک کشور، توسط کشتی از کشور دیگر است.
کد خبر : ۱۲۴۹۳۶
کشتیرانی

به گزارش ایبِنا، اصطلاح کاپوتاژ  “Cabotage” که به آن کابوتاژ و مصالحه گفته می‌شود، به طور خاص از واژه فرانسوی caboter به معنی سفر در ساحل گرفته شده است. در طول قرن هجدهم، تحرک روزافزون بازرگانان به این معنی بود که آنها می‌توانند فروش کالاهای خود را در بندرهای کشور خود با حمل و نقل در سواحل کشورهای خارجی آغاز کنند. این عمل بازار داخلی کشور را تهدید می‌کرد، زیرا باعث می‌شد تا وسایل داخلی برای حمل و نقل با رکود مواجه شوند، بنابراین قوانینی وضع شد تا کشور مبدأ ذینفع باشد که به مصالحه معروف شد. 


این اصطلاح از نظر حمل و نقل حق تحویل کالا یا مسافر بین بندرهای یک کشور، توسط کشتی از کشور دیگر است. در واقع مسامحه به معنای حق تجارت داخلی ساحلی است و دقیقاً کابوتاژ حمل و نقل داخلی کالا یا افرادی را که توسط یک شرکت خارجی انجام می شود، تعریف می کنند.


کابوتاژ دریایی 


این مفهوم به معنای حمل و نقل کالا از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر گفته می‌شود که از راه دریا و یا هر رودخانه ‌مرزی انجام می‌شود. به این معنی که شما قصد دارید یک کالا را از بندر الف در کشور خودمان به بندر ب ارسال کنید، برای این کار از مرز دریایی کشور خارج شده یا از رودخانه‌های مرزی استفاده می‌کنید تا ارسال کالا یا حمل و نقل مسافر برای شما کم هزینه‌تر و در مسافت کوتاه‌تری انجام شود.


این نوع حمل و نقل هم با وسایل نقلیه خارجی و هم به کمک وسایل نقلیه داخلی انجام می‌شود. در صورتی که از وسایل نقلیه داخلی استفاده شود، این وسیله نقلیه مورد استفاده هم مشمول قوانین  و تشریفات کاپوتاژ خواهد شد. این قوانین فقط شامل بار و مسافر در حیطه حمل و نقل دریایی نیست. همچنین شامل لایروبی، یدک کشی، گذاشتن کابلهای زیردریایی، تحقیقات لرزه‌ای و … می‌شود که توسط یک شرکت خارجی یا شرکت داخلی در ساحل یک کشور دیگر انجام می‌شود. کابوتاژ دریایی را می‌توان به طور کلی در سه دسته طبقه بندی کرد:


حمل و نقل مسافر


جابجایی بار


عملیات های مستقر در ساحل مربوط به انبار و گمرک


کاپوتاژ خودرو به چه معنی است؟


یکی دیگر از اشکال این مفهوم مربوط به خودرو است. اولین نکته‌ای که در این رابطه باید به آن توجه کنید این است که نیازمند به مجوزهای عبور و مرور هم برای شما و هم برای افرادی از جمله اعضای خانواده است که همراه شما باشند. وسایل حمل و نقل چون انواع خودرو جزو کالاهای کاپوتاژی محسوب می‌شود و برای انجام این کار باید با کلیه قوانین مربوط آن آشنا بود. اولین قدم در این راستا داشتن پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی است. با این تفاسیر کاملاً مشخص می‌شود که کابوتاژ خودرو به معنای دریافت مجوز خروج خودرو از کشور خواهد بود و طبیعی است برای دریافت این مجوز خروج باید به گمرک مراجعه کرد. 

برچسب ها: حمل و نقل کابوتاژ
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر