02 تير 1400 - 12:37
رییس‌جمهور:‌

۷۰۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی به خاطر اصلاح بانک‌هاست

رییس جمهور اظهار کرد: دولت در میان همه مشکلات توانست مسائل اساسی بانک‌ها را حل و فصل و تکلیف موسسات غیرمجاز را روشن کند که برای این کار پول زیادی هم پرداخت کرد.
کد خبر : ۱۲۴۹۳۸
دولت

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، اظهار کرد: جمهوریت و اسلامیت دو پایه بسیار مهم نظام است و همه توان ما باید حفظ این دو پایه باشد تا متزلزل نشود و همه تلاش ها، اقدامات، فداکاری ها و مجاهدت ها تا امروز برای محفوظ ماندن اسلامیت و جمهوریت نظام بوده است.


روحانی انتخابات ۲۸ خرداد با توجه به پروتکل های بهداشتی را از افتخارات بزرگ دولت دوازدهم دانست و گفت: انتخابات با یک مفهومی از ارکان نظام است و جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد. وی با بیان اینکه راستگویی، صداقت، احترام و حسن ظن داشتن به مردم و آبروی مردم را پایمال نکردن اصل مهم در اسلام است، گفت: همه باید تلاش کنیم اسلامیت به تمام معنا در جامعه حاکم شود.


رئیس جمهور در ادامه به اشاره به اهمیت جمهوریت به عنوان دومین پایه نظام اسلامی، ادامه داد: در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است، اگر ۷۰ درصد را سهیم کنید در نقطه قابل قبول قرار دارید و با همراه کردن ۹۰ درصد به نقطه اوج رسیده اید.


روحانی با تاکید بر اینکه در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم، گفت: طرد کردن مردم هنر نیست و نگران شدن و اندوهگین شدن مردم فایده و سودی ندارد. رئیس جمهور تصریح کرد: بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است. اینکه امروز غصه می‌خوریم چرا حضور مردم در انتخابات بیش از ۴۸ درصد نبوده است و اینکه مقام معظم رهبری با بیان صریح و مراجع تقلید همه را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند به معنای آن است که صندوق آرا برای نظام مهم است


وی گفت: اگر در دوره‌ای حضور مردم مقداری کاهش یافت باید بررسی کنیم که علت آن چیست و این موضوع مشارکت ۴۸ درصدی بایستی فقط یک بار در تاریخ کشور اتفاق بیفتد. می‌توان دلایل کاهش حضور مردم را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داد.


رئیس جمهور در عین حال اظهار داشت: اینکه مردم پای صندوق رای آمدند به آمریکا نشان داد که مسیر غلطی را انتخاب کرده و نتوانسته است ملت ایران را از شرکت در انتخابات ناامید کند. روحانی اضافه کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید آن را حل و فصل کنیم و نباید با صندوق قهر کنیم و مشکلات را برای انتخابات بعدی برطرف سازیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید به آقای رئیسی که ۱۸ میلیون رای کسب کرده و رئیس جمهور منتخب مردم شدند یاری و کمک کنیم اظهار داشت: به محض اینکه صبح روز شنبه وزیر کشور اعلام کرد نتیجه انتخابات روشن است در تماس به رئیس جمهور منتخب به ایشان تبریک گفتم و حضورا نیز خدمت ایشان رفتم و ضمن تبریک مباحث خوبی درباره سیاست خارجی، روابط بین‌الملل، مسائل داخلی و اقتصادی مطرح شد البته این نوع جلسات را ادامه خواهیم داد و باید همه واقعیت‌های کشور دقیقا و بدون کم و کاست برای ایشان توضیح داده شود.


روحانی با اشاره به اینکه این دولت در شرایط بسیار سختی کشور را اداره کرد و معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسانتری خواهد داشت اظهار داشت: در این دوران، جنگ اقتصادی بر کشور ما تحمیل شد که در تاریخ ایران بی سابقه و در تاریخ جهان کم سابقه بوده است به نحوی که برای واردات دارو و مواد غذایی مشکلات فراوانی داشتیم اما با وجود همه این مشکلات تمامی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت نفت تلاشهای گسترده‌ای انجام دادند تا ارز لازم و مورد نیاز کشور را تامین کند.


رئیس جمهور افزود: برخی در انتقادات خود می‌گویند نگاه این دولت به آسمان است البته که چنین است و ما به آسمان و رحمت خداوند در کنار تلاش و کوشش مردم توجه داریم و وقتی ترامپ از برجام خارج شد دست روی دست نگذاشته و تلاش کردیم کمبودها را جبران کنیم و توانستیم کشور را بدون نفت اداره کنیم این درحالی است که حتی یک نفر هم به این موضوع اشاره نکرد و به دولت خسته نباشید نگفت و متاسفانه با بی‌انصافی واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.


روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت کار بزرگی انجام داده است و جنگ را به پایان رسانید، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشاند و مسائل مهم را حل و فصل کردیم و اگر بخواهند و اختیارات به آقای عراقچی داده شود همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.


رئیس جمهور افزود: عهد دولت با مردم این بود که در برابر آمریکا تسلیم نشویم و بتوانیم کشور را در جنگ اقتصادی اداره کنیم و مواد اولیه را تامین نماییم و به این عهد خود پایبند بودیم. روحانی خاطرنشان کرد: دولت در میان همه مشکلات توانست مشکلات اساسی بانک ها را حل و فصل کند و تکلیف موسسات غیرمجاز را روشن نماید و برای این کار پول زیادی هم پرداخت کرد و بخشی از نقدینگی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانک‌ها است.


رئیس جمهور با بیان اینکه با دادگاه نمی شود با فساد مبارزه کرد، تصریح کرد: این دولت مقابل فساد ایستاد و جلوی آن را گرفت و این ما بودیم که با شفافیت توانستیم جلوی فساد را بگیریم، معتقدیم هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد و دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و پهنای باند را افزایش داد این دولت بود.


روحانی گفت: امروز باید با آرامش، امنیت و همدلی قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم و خوشحالیم که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده که به دنبال شایسته‌سالاری است و نگاه حزبی و جناحی ندارد و ما از این سخنان استقبال می‌کنیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه باید تا ساعت و لحظه آخر همت همه ما خدمت به مردم باشد، اظهار کرد: دولت کرونا را با شرایط مناسبی تحویل دولت بعدی می‌دهد و برای تهیه واکسن تلاش خود را همچنان ادامه خواهیم داد و واکسن داخلی نیز به زودی وارد بازار می‌شود.


روحانی افزود: در سه ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است و تراز تجاری نیز سه ماهه اول امسال مثبت بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر