08 تير 1400 - 11:24
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی برای رونق تولید و رشد اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی معتقد است باید بنگاه‌های کوچک اقتصادی را راه بیندازیم و کالاهای مورد نیاز کشور است و وارد شده است را تولید کنیم.
کد خبر : ۱۲۵۰۰۹
رشد اقتصادی

به گزارش ایبِنا؛ حدود یک ماه و چند روز دیگر، دولت جدید کار خود را شروع می کند. در این میان، دغدغه اصلی فعالان و کارشناسان اقتصادی، رونق تولید و به دنبال آن، تداوم رشد اقتصادی مثبت و قابل در سال جاری است. اما مسلما برای رونق تولید، موانع مختلف داخلی و خارجی سد راه کارآفرینان داخلی است. موضوعی که به گفته یک کارشناس اقتصادی، می‌تواند از ناحیه توافق احیای برجام و کاهش موانع خارجی، مورد توجه دولت آینده قرار بگیرد.


مسعود اسلامی؛ تحلیل گر و مدرس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در اینباره اظهار داشت: تحریم‌ها مانع رشد بخش تولیدی بوده است؛ در حقیقت در این سال‌ها، واردات و صادرات ما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار داشته است.


به گفته این کارشناس اقتصادی، در این شرایط اگر سیاست دولت بعدی بر توافق باشد و در حقیقت توافقی در خصوص برجام انجام شود، می توان امیدوار بود که بخش تولید نیز رونق پیدا کند و در نهایت رشد اقتصادی و چرخه اقتصادی رونق و توسعه پیدا کند.  اما اگر برعکس این موضوع باشد و توافقی حاصل نشود در نتیجه در بخش تولید به مشکل خواهیم خورد. زیرا می‌دانیم که مبادلات بانکی و واردات و صادرات ما محدود شده و بخش تولید به طور کلی با مشکلات مواجه شده است. حال اگر بخواهیم تصور کنیم که دولت بعدی بخواهد بر توسعه و رونق تولید توجه داشته باشد، باید توجه داشت که این روند در شرایط تحریم قدری سخت می‌شود.


راهکار پیشنهادی


اسلامی معتقد است: باید بنگاه‌های کوچک اقتصادی را راه بیندازیم و کالاهایی که نیاز کشور بوده و وارد شده است را تولید کنیم، بنابراین تولید داخل به جای واردات صورت بگیرد که هم رونق تولید داشته باشیم و هم از خروج ارز جلوگیری کنیم.


این تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: در این شرایط تحریمی، باید دولت حمایت از لحاظ مالی و تسهیلات کم بهره از بنگاه‌های که شروع به تولید می‌کنند را در دستور کار قرار دهد تا این بنگاه‌ها و تولیدکنندگان دلگرم شوند تا کار خود را انجام دهند؛ البته این را هم باید در نظر گرفت که برای تولید بعضی کالاهایی که قبلاً واردات انجام می شد دوباره به مواد اولیه نیاز خواهید داشت که باید آن را وارد کشور کنیم.


به گفته اسلامی، حال شاید بتوان پرداخت منابع مالی این کار را با ارزهای دیجیتال صورت داد و واردات مواد اولیه تحت نظر دولت از طریق گمرک انجام شود که یک ساز و کارهایی را باید در نظر گرفت.


وی افزود: مسئله دیگر نیز این است که کارخانه‌هایی داریم که به دلیل تحریم‌ها تقریباً یا نیمه تعطیل شدند یا کلا تعطیل شده‌اند؛ در این باره دولت اگر بخواهد از بخش تولید حمایت کند می‌تواند به جای راه‌اندازی کارخانه جدید، همین کارخانه‌های نیمه تعطیل را راه‌اندازی کند و همچنین برای رونق تولید ما باید روی کالاهایی تمرکز کنیم که نیاز جامعه است و تولید داخل نداریم و در نهایت شاهد ارزآوری از ناحیه صادرات این محصولات در آینده باشیم.


بنابراین برای کارخانه‌هایی که نیمه کاره و نیمه تعطیل رها شدند باید حمایت دولت از این کارفرماها و تولیدکنندگان را در دستور کار قرار دهیم و در نهایت با این موارد را مد نظر قرار دهیم تا تولید و رونق اقتصادی در کشور ما روز به روز بیشتر شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر