06 تير 1400 - 12:33
بانک مرکزی گزارش داد؛

افزایش حدود ۳۰ درصدی معاملات مسکن تهران در خردادماه

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن شهر تهران به ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۹.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۲۵۰۲۵
مسکن

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس آمار بانک مرکزی، در خردادماه سال ۱۴۰۰، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۹.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.  در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.


کاهش سهم واحدهای زیر ۵ سال ساخت از معاملات مسکن


بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۵۱۰۲ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۵.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با خردادماه سال قبل حدود ۳.۱ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های "۶ تا ۱۰"، "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰ سال ساخت" افزوده شده است.


بیش‌ترین خرید و فروش مسکن در منطقه ۵


توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۹ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۴ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹.۸ و ۸.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۱.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۰ مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیش‌ترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۱۰، ۴، ۲، ۷، ۱۵، ۱۴، ۸، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۸.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.


در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۰.۹ و ۴۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.


 افزایش ۳۷ درصدی اجاره‌بها در کشور


بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۳.۹ و ۳۷.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.


///////////


علی احمدقاسمی


برچسب ها: بانک مرکزی مسکن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر