12 تير 1400 - 08:27

با کُربنکینگ آشنا شوید

سیستم بانکداری الکترونیکی یکپارچه، سیستمی است که کلیه محصولات و خدمات بانکی و عملیات راهبری و مدیریت آنها را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم ارایه می‌شود.
کد خبر : ۱۲۵۱۱۸
بانکداری الکترونیک

به گزارش ایبِنا، سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) به مجموعه‌ای از خدمات بانکی گفته می‌شود که در یک مجموعه نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده و اطلاعات آن عمدتاً در یک بانک اطلاعاتی متمرکز ادغام می‌شود و قابلیت ارائه خدمات به کلیه شعب و سایر زیرمجموعه‌های بانک را از محل این بانک اطلاعاتی متمرکز در هر لحظه داراست. 


در نرم‌افزارهای بانکی متمرکز، با توجه به دسترسی هر شعبه به کلیه اطلاعات بانک که به‌ صورت متمرکز نگهداری می‌شود و در هرلحظه قابل دسترسی است، نه‌تنها در هر شعبه می‌توان به مشتریان سایر شعب بانک نیز خدمات درخواستی ارائه کرد، بلکه کانال‌های دسترسی جدیدی مانند کارت، اینترنت، تلفن‌بانک، پیامک، موبایل و بانکداری باز (Open API) هم سرویس‌های مورد نظر مشتریان را ارائه خواهند کرد. 


اجزای مختلف یک سامانه بانکداری متمرکز


تاکنون هیچ قالب و استاندارد خاصی درزمینه اجزای یک سامانه جامع بانکداری متمرکز ارائه نشده است و هر یک از تولیدکنندگان این محصولات بر اساس ایده‌ها و تجربیات و جمع‌بندی درخواست‌های مشتریان خود و با اتکا به دانش فناوری اطلاعات کارکنان بخش آی‌تی اقدام به ارائه محصولات متنوع بانکی کرده‌اند. همچنین دسته‌بندی محصولات (سرویس‌های) مختلف بانکی و چیدمان آن‌ها در کنار هم بر اساس شباهت موضوعی و عملکردی، با مدنظر قرار دادن ملاحظات بومی، فرهنگی و کاربردی و کمی هم به‌ صورت سلیقه‌ای انجام شده است.


در حال حاضر بانک‌های ایرانی در مقیاس‌های بزرگ و کوچک و از بانک‌های دولتی گرفته تا بانک‌های خصوصی، تجربه‌های متعدد و متفاوتی را در زمینه خرید/توسعه و استقرار سامانه‌های کر بانکینگ داشته‌اند. با این مقدمه بر اساس بررسی و مطالعه نمونه‌های موجود نرم‌افزارهای خارجی و داخلی و با توجه به روال‌های گردش کار بومی (بانک‌های ایرانی)، می‌توان اجزا و ویژگی‌های زیر را به‌ عنوان نمونه مناسب برای یک سامانه جامع بانکداری متمرکز مطرح کرد.


سامانه‌های بانکداری متمرکز در بانک‌های ایران


در حال حاضر تمامی بانک‌های ایران از سامانه متمرکز بانکی استفاده می‌کنند. برخی از این سامانه‌ها تولید و توسعه‌یافته داخلی و برخی دیگر محصولات خارجی بومی‌سازی‌شده توسط شرکت‌های نرم‌افزاری هستند؛ اما اینکه این سامانه‌ها تا چه حد نیاز بانک‌ها را برآورده ساخته است به‌ صورت دقیق قابل اندازه‌گیری نیست ولیکن میزان پوشش اجزا و ویژگی‌های بیان‌ شده در بالا و سطح بلوغ شرکت‌های داخلی در زمینه تولید ماژول‌های بانکی می‌تواند در مقایسه نسبی محصولات موجود به کار رود.  


بدون ایجاد یک بانک اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه، خدمات الکترونیک به صورت جزیره ای و غیرهمسان ارائه خواهد شد. مزایا و نتایج حاصل از راه‌اندازی سیستم‌های جامع بانکی در برنامه توسعه بانکداری الکترونیکی مواردی همچون افزایش رضایتمندی مشتریان از طریق ارایه محصولات و خدمات متنوع، افزایش بهره‌وری عملیاتی، افزایش کارایی و بهره وری منابع انسانی، مدیریت هزینه‌های عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیشتر در تبعیت و انطباق با الزامات قانونی داخلی و خارجی را در برمی‌گیرد. 


صرف حضور مشتری در شعبه برای بانک هزینه آور است . توسعه خدمات الکترونیک مبتنی بر بانکداری جامع  امکان کنترل لحظه ای سود و زیان و روند جذب منابع و اعطای تسهیلات فراهم می آورد. بنابراین فراهم آوردن امکانات بانکداری متمرکز الکترونیک در درازمدت سبب کاهش چشمگیر هزینه ها خواهد بود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها