10 تير 1400 - 13:41
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

خروج از وضع شکنندگی اقتصاد اولویت دولت سیزدهم باشد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج از وضع شکنندگی اقتصاد، باید مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم باشد.
کد خبر : ۱۲۵۱۵۵
احسان خاندوزی

به گزارش ایبِنا، سید احسان خاندوزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما درباره اولویت‌های اصلی اقتصادی دولت آینده افزود: دولت ماهانه حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند کمتر از نصف این عدد به عنوان وصولی مالیاتی وارد خزانه می‌شود.


وی ادامه داد: در کشورهای با اقتصاد پایدار، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های دولت، فقط از طریق مالیات تأمین می‌شود.


خاندوزی با بیان اینکه رشد نقدینگی، کسری تراز تجاری و کاهش درآمدهای نفتی موجب افزایش تورم می‌شود، اضافه کرد: این وضعیت قابل تداوم نیست و شکننده و آسیب پذیر است.


وی افزود: تجربه ۱۰ سال گذشته و رفت و آمد آدم‌های مختلف و سیاست‌های متفاوت، نشان می‌دهد نیازمند تغییر ریل هستیم و اگر ساختارهای معیوب اصلاح شود می‌توانیم درباره اهداف بعدی اقتصاد، گفتگو کنیم.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختارهای نظام پولی و بانکی، ساختارهای بودجه‌ای معیوب، ساختارهای تجاری و ارزی کاملاً وابسته کننده و غیر مقاومتی ما و ساختارهای محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی، مهمترین دستورهای کار دولت سیزدهم می‌تواند باشد.


خاندوزی افزود: دوراندیشی و نگاه سیستمی به اداره اقتصاد، اقتضا می‌کند از اکنون که زاویه مجلس و دولت آینده کمتر خواهد بود و امیدواریم وارد فضای همکاری بیشتر و تنش و مخالفت‌های کمتری شویم، شروع کننده این همکاری باشیم.


وی ادامه داد: هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفتیم که خلاصه‌ای از کلیات طرح بانک مرکزی را که جزو اصلاح ساختار است آماده کنیم و از آیت الله رئیسی وقت بخواهیم و وارد تعامل شویم تا از همین ابتدا نظر و پیشنهادات دولت آینده را داشته باشیم.

خاندوزی افزود: بسیاری از ضربه‌های این چند سال اخیر، به علت این بود که وزرا نمی‌توانستند در اتاق هماهنگی دولت، مسائل خود را حل کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر