19 تير 1400 - 11:29

دولت بر بانکداری خصوصی نظارت کند نه دخالت

یک فعال بخش خصوصی با تاکید بر لزوم فعالیت بانک‌های خصوصی واقعی، گفت: نظارت دولتی باید بر بانک‌های خصوصی وجود داشته باشد اما دولت نباید در مدیریت و تصمیمات آنها دخالتی داشته باشد.
کد خبر : ۱۲۵۳۱۹
آرگون

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در بانکداری باید بیشتر و قوی‌تر شود، اظهار کرد: بخش خصوصی واقعی نه خصولتی، باید بهره ور، کارا و مدیریت شده باشد و اینطور نباشد که دولت آن را رها کند؛ بلکه باید نظارت و کنترل بر بانک‌های خصوصی وجود داشته باشد اما دخالتی نباشد. 


نائب رئیس کمیسین بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در گذشته شاهد این بودیم که فقدان نظارت باعث شد معضلاتی را به دلیل راه اندازی موسسات فاقد مجوز که هزینه های زیادی را به کشور و مردم و بودجه دولت تحمیل کرد، در بخش نظام پولی داشته باشیم. زمانی که منابع مالی مملکت از بین می رود در واقع این پول از جیب مردم می رود. 


وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل دولت باید نظارت خود را بر بانک‌های خصوصی داشته باشد، گفت: بانک های خصوصی در نظام بانکداری کشور اگر هدفمند و ساختارمند باشند می‌توانند موثر واقع شوند. ضمن اینکه به شکل‌گیری بانک‌های بزرگی که بتوانند این قابلیت را داشته باشند و بخش خصوصی را برای توسعه فعالیت‌هایشان حمایت کنند نیاز داریم. 


به گفته نائب رئیس کمیسین بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند و به این سمت پیش بروند که به عنوان یک ابزار تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط عمل کنند. 


آرگون ادامه داد: بانک های خصوصی باید به گونه ای عمل کنند که بنگاه های بزرگ بتوانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند و بنگاه های کوچک و متوسط برای کوتاه مدت از نظام بانکی کشور تامین شوند. نباید اینگونه باشد که هدفشان از تامین مالی بنگاه‌ها تغییر کند و معطوف به بنگاه‌های خودشان باشد که در این صورت قطعا موثر نخواهند بود. 


وی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی واقعی ارائه خدمات بهتر و بهره‌وری بالاتری نسبت به بانک‌های دولتی دارند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد بانک‌های خصوصی اگر نظارت‌های بهتر انجام می‌شد و پول‌ها را به بنگاه‌های خودشان نمی‌بردند، می‌توانستند از منظر عملکردی بهتر از بانک‌های دولتی باشند. اما متاسفانه ما معمولا نظارت‌های موثری نداریم و اغلب صفر و یکی عمل می‌کنیم. 


نائب رئیس کمیسین بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: کنترل و نظارت باید موثر، به جا و به موقع باشد که در این صورت می‌تواند کمک کننده باشد ؛ چرا که نظارت چندگانه از جانب‌های مختلف خوب نبست اما متاسفانه ما سیستم نظارتی و کنترلی متعدد و بسیاری داریم که نقش موثری ندارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر