19 تير 1400 - 15:10
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

جزییات قانون جدید مالیاتی/ کاهش قیمت تمام شده مصنوعات طلا

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تشریح قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، گفت: پیش از این به دلیل اجرای قانون قبلی یعنی دریافت مالیات از کل فاکتور، شاهد کاهش رغبت مردم برای خرید طلا بودیم.
کد خبر : ۱۲۵۳۷۵
طلا

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار ایبِنا  در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در بازار طلا اظهار داشت: این قانون اصلاح شده ای از قانون مالیات بر ارزش افزوده است که به صورت آزمایشی از سال ۱۳۸۹ اجرا شده بود. در قانون قبلی، کل فاکتور طلا و جواهر را مشمول مالیات قرار داده بود. به بیان دیگر، از کل فاکتور، ۹ درصد ارزش افزوده دریافت می شد. حال در قانون جدید اصل طلا از محاسبات حذف می شود و فقط سود و اجرت مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود.


وی افزود: یعنی وقتی یک گرم طلای ۱۸ عیار را به عنوان نمونه مبنا قرار بدهیم، به آن اجرت ساخت اضافه می شود و بعد ۷ درصد سود محاسبه می شود. در نهایت از مجموع سود به انضمام آن اجرت، مالیات ۹ درصد را دریافت می کنند. نتیجه اجرای این قانون،  کاهش قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم به عنوان خریدار خواهد بود.


کشتی آرای خاطر نشان کرد: پیش از این به دلیل اجرای قانون قبلی یعنی دریافت مالیات از کل فاکتور، شاهد کاهش رغبت مردم برای خرید طلا بودیم، زیرا قیمت تمام شده برای مردم، رقم بالایی بود. در نتیجه به همین دلیل، مردم به سمت خرید طلای دست دوم و طلای آب شده و سکه رفته بودند. از سوی دیگر، با ادامه این شرایط،  صنعت طلا با یک رکود بسیار بدی مواجه شده بود.


الان با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت تمام شده کالا برای مردم به عنوان کاهش پیدا می کند و قیمت تمام شده که کاهش پیدا کند، طبیعتا جنس ارزان تر به دست مردم می رسد و این باعث رونق بازار و صنعت طلا و جواهر خواهد شد. در حقیقت می توان اینگونه بیان داشت که در سال جاری، یکی از موانع مهم در مسیر رونق و توسعه صنعت طلا در کشور، برداشته خواهد شد. وی البته تاکید کرد برای اجرای این قانون جدید مالیاتی،  مسلما باید یک سامانه ای طراحی شود که این معاملات در آن ثبت شود.


بر اساس این گزارش، ساعتی قبل  محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با شبکه خبر در خصوص زمان اجرای این قانون اظهار داشت: تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده که هفته اخیر به دولت ابلاغ شده است، ۱۴۰۰.۱۰.۱۲ است. یعنی در متن قانون پیش بینی شده است که شش ماه پس از ابلاغ به دولت اجرا شود. بنابراین تا آن تاریخ (دوازده دی ماه سال جاری) همچنان اصل طلا (اعم از ذات طلا، اجرت و کارمزد) مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و بعد از تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۱۲ با رعایت شرایط جدید، یعنی صرفا اجرت و کارمزد مشول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر