«HSBC» از آغاز تا امروز؛

با بزرگترین بانک انگلیسی جهان آشنا شوید

«HSBC» شناخته شده‌ترین بانک بین‌المللی است که یک و نیم قرن پیش کار خود را در شرق آسیا شروع کرد؛ اما چگونه یک بانک محلی در هنگ‌کنگ به چنین جایگاه معتبری در جهان رسید؟
کد خبر : ۱۲۵۳۷۷
HSBC

به گزارش ایبِنا، جهان مدرن یادگارهای خوب و بد زیادی از دوران استعمار بریتانیا دارد و یکی از آنها ظهور شرکت‌های چندملیتی در جهان است که حالا بعد از دو قرن توانسته‌اند بخشی از اقتصاد کنونی را شکل دهند و با به‌روز کردن تکنولوژی‌ و ایده‌ها در بسیاری از کشورها خود را توسعه و گسترش دهند.


یکی از شناخته‌شده‌ترین این شرکت‌ها، بانک بزرگ اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)یا همان موسسه مالی و بانکداری بریتانیایی است که در سال ۱۸۶۵ در هنگ‌کنگ، از مستعمرات وقت بریتانیا، راه‌اندازی شد.


کلمه «HSBC» که در آغاز تنها مخفف Hongkong and Shanghai Banking Corporation بود اما حالا نماد یکی از بزرگترین شرکت‌های چند ملیتی است که در زمینه بانکداری بازرگانی، بانکداری جهانی، بانکداری خرد و مدیریت ثروت و همچنین بانکداری خصوصی بین‌المللی فعالیت می‌کند.


اما چگونه این بانک به چنین جایگاهی رسیده است. شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت «HSBC»، پیشگامی اقدامات بانکی مدرن در بسیاری از کشورها بوده است به عنوان مثال، در سال ۱۸۸۸ اولین بانکی بود که در تایلند تاسیس شد، در آنجا اولین اسکناس های کشور را چاپ کرد.


تاریخچه بانک «HSBC»


توماس ساترلند، بانکدار و کارآفرین اسکاتلندی، حدود صد و پنجاه سال قبل با هدف ایجاد روابط تجاری میان چین و اروپا و گسترش روابط اقتصادی چین با ایالات متحده آمریکا، بانک اچ‌اس‌بی‌سی را تاسیس کرد. او ‌از فعالان سیاسی زمان خود، عضو حزب لیبرال بریتانیا و از نمایندگان پارلمان این کشور بود.





«توماس جکسون (نشسته در مرکز) برای مدت سه دوره از سال ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۲ مدیر ارشد HSBC بود. این بانک تحت مدیریت وی رونق گرفت و با شروع قرن بیستم در ۱۶ کشور و سرزمین فعالیت کرد. همچنین تجارت مالی دولت خود را گسترش داد و وام های زیادی برای راه آهن دولت و سایر پروژه های زیربنایی صادر کرد.»


به مرور، موسسه مالی «HSBC» از سال ۱۹۸۰ با خرید سهام بانک‌ آمریکایی میدلند، دارایی‌ها و فعالیت‌های خود را گسترش داد و با خرید سهام بانک‌های کوچک و بزرگ و ادغام موسسات مالی مطرح دیگر در دنیا با «HSBC» باعث شد نام این بانک، شهرت بسیاری پیدا کند.


لوگوی «HSBC»


برند و لوگوی شش ضلعی این بانک که توسط گرافیستی به نام «هنری اشتانیر» طراحی شده، توانست در مدت دو دهه به تدریج جایگاه خود را میان برندهای تجاری مطرح دنیا پیدا کند.


این لوگوی شش ضلعی توسط بانک هنگ گنک و شانگهای در سال ١٩٨٣ تصویب شد و استفاده از ٢ مثلث سفید در داخل آن به این دلیل است که کل لوگو به ظاهر یک ساعت شنی است و به نظر می‌رسد دلیل دیگر آن، ملیت موسس آن باشد که باعث طراحی لوگو بر اساس شکل ظاهری صلیب اندروی مقدس شده است.




حضور بانک «HSBC» در خاورمیانه و ایران


با خرید سهام بریتیش بانک خاورمیانه (British Bank of the Middle East) در سال ۱۹۵۹میلادی (۱۳۳۸ شمسی) بانک «HSBC» به بازارهای خاورمیانه وارد شد.


همچنین بانک «HSBC» در سال ۱۸۸۹ فعالیت خود را در ایران با نام امپریال بانک پرشیا(Imperial Bank of Persia)  آغاز کرد.



رویتر و سرنوشت امپریال بانک ایران


از قرار معلوم، این بانک در سال ١٨٨٩ توسط بارون جولیس دو رویتر (Baron Julius de Reuter) در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و بر خلاف دیگر شعبات خارجی «HSBC»، شعبه ایران لقب Royal Charter را نیز از دولت انگلستان دریافت کرد.



«امپریال بانک پرشیا»، در سال‏های بین ١٨٩٠ تا ١٨٩٣، هفت شعبه در شهرهای مختلف ایران تاسیس کرد و گسترش چشم‏گیری در ایران داشت به طوری که تا سال ١٩٢٠، ٢۶ شعبه از این بانک در ایران دایر شده بود. در سال ١٩٣۵،  زمانی که نام کشور از پرشیا به ایران تغییر یافت، نام بانک نیز از امپریال بانک پرشیا به «امپریال بانک ایران» تغییر کرد.


در سال ١٩۵٢، «HSBC» از ایران خارج شد اما مجددا در سال ١٩۵٩ به ایران بازگشت. در نهایت با «ملی شدن صنعت بانکداری در ایران» در سال ١٩٧٩میلادی (۱۳۵۸ شمسی) شعبه «HSBC» برای همیشه در ایران تعطیل شد.


تا نیم قرن پیش، بانک «HSBC» در سایر کشورهای خاورمیانه مثل کویت، بحرین، دبی، عمان، عربستان، لبنان، قطر، تونس، مراکش و ابوظبی هم شعبه‌ها خود را افتتاح کرد.که البته بیشتر این شعبه‌ها هم با ملی شدن بانکداری در کشورهای خامورمیانه، یکی پس از دیگری بسته شدند. شعبه بانک HSBC در ابوظبی یکی از معدود شعب باقی مانده از این بانک در خاورمیانه است.




«HSBC» بزرگترین بانک محلی جهانی!


اکنون نام و هویت دیداری شرکت در تمام دنیا همسان شده‌ است و قدرت خود را به بانک‌های خود در بازارهای محلی و منطقه‌ای نیز منتقل و اعمال می‌کند. البته هر قدر یک بانک در خارج از کشور اصلی بیشتر شناخته شده باشد، در کشور خود اعتماد بیشتری را بر می‌انگیزد و این پارادوکسی است که در شعار تبلیغاتی شرکت یعنی «بانک محلی جهان» هم نمود یافته‌است. تا جایی که در سال ۲۰۱۰ مجله فوربز این بانک را به عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه مالی و بانکداری و هشتمین شرکت بزرگ در دنیا معرفی کرد.


«HSBC» فعال در دو کشور هند و چین


هند و چین دو کشوری هستند «HSBC» در آنان حضور بسیار فعال و گسترده‏ای دارد. در عین حال، این بانک  از ورود به بازار کشورهای دیگر نیز باز نمانده است.


با این حال بانک شانگهای و هنگ کنگ، وفاداری و تعهد خود به کشور اصلی خود یعنی هنگ کنگ را نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی استراتژیک حفظ کرد و یکی از شیک‌ترین دفاتر مرکزی نیز در همین کشور قرار دارد که با عنوان دفتر مرکزی بانک در هنگ‏کنگ توسط یکی از معماران و طراحان خبره آن زمان، یعنی نورمن فاستر ساخته شد و در سال ١٩٨۶ بازگشایی شد و تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است.



کشور هند نیز از کشورهایی است که «HSBC» گسترش و پیشرفت فراوانی در آن داشت. در سال ٢٠٠١، اولین شعبه بانک «HSBC»در پونا  افتتاح شد که هر ٣۶۵ روز در سال باز و در حال ارائه خدمات بانکی به مشتریانش بود و در همان سال «HSBC»توانست وارد بازار بیمه هند نیز شود.




«HSBC» سربلند در بریتانیا


در حال حاضر «HSBC» یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی و بانکداری دنیا و نیز موفق‌ترین شرکت بریتانیا است. شعبه مرکزی بانک در شهر لندن قرار دارد.




اولین بانک بکارگیرنده تکنولوژی بلاک‌چین


سیستم بلاک‌چین Blockchain با هدف کاهش خطاهای انسانی هنگام نقل‌وانتقال کلان مالی و ممانعت از کلاه‌برداری تعریف شده ‌است و در آن، اجازه نقل‌ و انتقال پول به‌صورت رمزنگاری‌شده بدون خطا و بدون تناقض در زنجیره بلوکی فراهم می‌شود که هم‌زمان اپراتورهای مختلف می‌توانند تغییرات لازم را انجام داده و تراکنش‌ها را مرتب کنند، بدون اینکه تداخلی در سیستم بانکی به وجود بیاید.


در واقع مراحل نقل ‌و انتقال از طریق بلاک‌چین کمتر شده و جلوی هر نوع سوءاستفاده مالی گرفته می‌شود و از این حیث، «HSBC» به‌عنوان اولین بانک بین‌المللی از سیستم بلاک چین برای انتقال مالی شناخته می‌شود.


مبادلات بانکی «HSBC» با دولت ایران


تا قبل از اعمال تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران، بیش از شصت درصد مبادلات بانکی دولت ایران از طریق بانک بریتانیایی «HSBC» انجام می‌گرفته، اما به دلیل تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ایران اعمال کرده، دولت ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی، همکاری با این بانک را محدود کرده و عملاً «HSBC» دیگر نقشی در مناسبات مالی ایران ندارد.


زیان بزرگ HSBC از صندوق سرمایه گذاری برنارد میداف در آمریکا


البته این بانک بزرگ نیز در طول دوران فعالیت خود آبستن حوادث بی‌شماری بوده است. برای مثال، در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی، اعلام شد که بانک «HSBC»، زیان عمده‌ای را بر اثر کلاه‌برداری پنجاه میلیارد دلاری صندوق سرمایه‌گذاری برنارد میداف در آمریکا، متحمل شده است. بانک اچ‌اس‌بی‌سی، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار را در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده بود.


پشتیبانی از جوامع در طول پاندمی کرونا


«HSBC» اقدامات مختلفی را برای کمک به بخش های آسیب دیده از پاندمی کرونا انجام داده است، از اعطای وامهای شخصی گرفته تا وام به مشتریان بخش عمده فروشی.


همچنین سرمایه گذاری این بانک در بخش فناوری این امکان را پدید آورده تا کارمندان از خانه هم بتوانند به ارائه خدمات به مشتریان ادامه دهند. در همین حال صندوق ۲۵ میلیون دلاری خیریه این بانک نیز فعال است.


با همه این احوال غول بانکی اچ‌اس‌بی‌سی پارسال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود درآمد این بانک در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰میلادی (دی۹۸ تا خرداد۹۹)،  به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده که این میزان ۶۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است که این امر به دلیل مشکلات مالی ناشی از بحران شیوع کرونا (کووید-۱۹) بوده است.


رادیو «HSBC»؛ زنده در سراسر جهان


جالب است بدانید «HSBC» سرویس رادیویی منحصربه‌فردی به‌عنوان HSBC Live راه انداخته و تبلیغات خدمات، موسیقی و آخرین اخبار مالی جهان را به‌صورت زنده در تمامی شعب جهان پخش می‌کند.


«HSBC» و افتتاح حساب از راه دور


همچنین کلیه فرآیند افتتاح حساب به‌صورت اینترنتی و توسط خود مشتری انجام می‌شود. اینترنت رایگان در شعب در اختیار همه افراد وجود دارد و جهت افتتاح حساب از شما می‌خواهند که با تلفن همراه خود یا هر دستگاهی که در اختیار دارید به سایت  «HSBC» مراجعه و اطلاعات فردی را وارد کنید.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر