20 تير 1400 - 13:10

تکمیل چرخه تولیدات معدنی کشور با افتتاح ۵پروژه بزرگ ملی

آیین بهره‌برداری از ۵طرح‌ بزرگ ملی متعلق به هولدینگ میدکو از هولدینگ‌های مجموعه بانک پاسارگاد برگزار شد.
کد خبر : ۱۲۵۴۱۵
افتتاح 5 پروژه ملی میدکو

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، آیین بهره‌برداری از ۵طرح‌ بزرگ ملی متعلق به هولدینگ میدکو از هولدینگ‌های مجموعه بانک پاسارگاد؛ فولاد زرند ایرانیان با ظرفیت ۱.۷میلیون تن شمش فولادی، کاتد مس شهربابک به ظرفیت ۵۰هزار تن به روش بایوتانک‌لیچینگ برای نخستین بار در دنیا، تجهیز ناوگان عملیات معدنی با ظرفیت ۱۰۰میلیون تن در سال، مجتمع تولید آهک و دولومیت با ظرفیت ۴۰۰هزار تن در سال و واحد خنک‌سازی کک متالورژی به روش خشک با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال برای نخستین بار در کشور در مجموع با ارزش ۴۰هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولین استانی و مدیران عامل بانک پاسارگاد و هولدینگ میدکو در روز پنج‌شنبه مورخ ۱۷تیر۱۴۰۰ بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.


در این مراسم رئیس جمهور حجت‌الاسلام روحانی سخنانی را ایراد فرمودند، متن کامل سخنان ایشان به ‌این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


بسیار خوشحالیم که طرح‌ها و برنامه‌های پنج‌شنبه‌های افتتاح از آغاز سال ۱۳۹۹ تاکنون به طور منظم ادامه پیدا کرده و امروز هفتاد و نهمین افتتاح است و ان‌شاء‌الله در هفته‌های پیش رو هم ادامه خواهد یافت و تا آخرین فرصتی که در این دولت داریم طرح‌های مهمی که آماده می‌شود آنها را افتتاح خواهیم کرد.


افتتاح این طرح‌ها یک معنا و مفهوم بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان دارد برای دوستان این پیام را دارد که ملت بزرگ ایران با استعدادش و شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری و بورس و حضور مردم و استفاده بهینه و درست از همه امکانات کشور و تکنولوژی‌های مهم قادر است در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را به پیش براند و هر روز و هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار مهم در کشور باشیم.


مردم شاهد بودند که امروز ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز آن هم در یک استان افتتاح می‌شود این نشانگر توانمندی این ملت و برنامه‌ریزی درست دولت است و نشانگر کارآمدی دولت و ملت است.


دولت و ملت در کنار هم در سخت‌ترین شرایط مهم‌ترین پروژه ها را به ثمر رساندند اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره‌بلند برای اولین بار افتتاح می‌کنیم، نشان داده می‌شود که مردم، جوانان و مهندسین و کارگران به طور منظم برای سربلندی ایران عزیز آنی درنگ نمی‌کنند و راه و مسیر خودشان را ادامه می‌دهند.


در طرح‌های امروز علاوه بر اینکه موضوع کوره بلند برای ما بعد از انقلاب اولین کار عظیم و بزرگ صنعتی بود، به هر حال در یک مکانی که ما دارای ذغال‌سنگ هستیم و می‌توانیم استفاده کنیم باید از این انرژی هم بهره‌برداری و استفاده شود.


امروز نکات قابل ملاحظه‌ای هم بیان شد و آن اینکه می‌شود در یک سرمایه‌گذاری بزرگ از سرمایه‌های خرد به راحتی یک سرمایه‌گذاری بلند و بزرگ را تولید کرد و از طریق آن سرمایه یک طرح بزرگ را به ثمر رساند و به تدریج پول کم مردم را می‌شود در کنار هم قرار داد و با مشارکت مردم یک طرح عظیم و بزرگ را به ثمر رساند و آن طرح را در فرابورس و بورس عرضه کرد.


همانطوری که رئیس محترم بانک پاسارگاد اشاره کردند ارزش این کار از آغاز تاکنون نزدیک به ۲ برابر شده و این نشان می‌دهد اگر در مسیر تولید حرکت کنیم، می‌توانیم هم سود کافی داشته باشیم و هم برنامه ریزی درستی برای تحول و تولید در کشور داشته باشیم.


باز هم در بحث‌های امروز روشن شد که در زمینه فولاد به طور کامل از خام‌فروشی فاصله گرفته ایم، در یک مقطعی بود که بسیاری از سنگ‌آهن‌هایمان را به صورت خام به فروش می‌رساندیم، از کشور صادر می‌کردیم اما امروز زنجیره تولید کامل شده و به فولاد رسیدیم و امروز دیگر سنگ خام صادر نمی‌کنیم، مراحل مختلف تولیدی را در اختیار داریم و این زنجیره در کنار هم متصل است و محصول نهایی را تولید می‌کنیم و نشانگر این است که از ارزش افزوده بالای کار و تلاش و فعالیت مردم استفاده می‌کنیم. نه اینکه فقط از معدن استخراج کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم.


چند نکته دیگر در بحث امروز بود. امروز طرح عظیمی در تولید فولاد افتتاح شد. همانطور که شنیدید ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن است که ظرفیت بسیار بالایی است. در آغاز به تدریج شروع می‌شود و به ظرفیت کامل می رسد و می‌تواند برای توسعه کشور تاثیرگذار باشد و همانطوری که ملاحظه کردید، تقریباً این مجتمع در یک استان ادعای خودکفایی دارد. یعنی هم زنجیره‌اش را در استان تأمین می‌کند از سنگ آهن گرفته تا مراحل بعدی‌اش. کنستانتره و گندله تا می‌رسد به مجتمع فولاد و هم آب را از داخل استان از طریق آبفا تأمین می‌کند که این بسیار مهم است و همین‌طور از طریق برق، نیروگاه لازم را تولید کند و خودکفا شود.


این خودکفایی حائز اهمیت فراوان است. مشارکت مردم در اینگونه طرح‌ها بسیار مهم است و اینکه همه مردم حضور و مشارکت داشته باشند. هر کسی در حد توان خودش باید بیاید.


دولت یازدهم و دوازدهم در بورس یک کار عظیم و بزرگی را در کشور انجام داد برای اینکه بازار سرمایه یک بازار فعال باشد. البته در بازار سرمایه معمولاً ریسک است. بازار سرمایه ممکن است در یک سالی روند رشدش خیلی خوب باشد، چند ماه روند نزولی داشته باشد، معمولاً در بورس یک خط مستقیم به سمت بالا نداریم و خط‌های شکسته است و در مجموع در این ماه‌های اخیر باز هم بورس یک مقدار نشاط پیدا کرده است.


تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه و تعمیق بورس بود و می‌خواستیم شرکت‌های زیادی و دولتی وارد بورس شوند. از ابتدای دولت یازدهم تصمیم‌ من بر این بود تا کاری کنیم که شرکت‌های اقتصادی دولتی را وارد بورس کنیم و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. اگر لازم است فقط دولت سهام داشته باشد نه اینکه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.


البته بخش بزرگی از این کار انجام گرفت یک بخش بزرگی هم بخاطر مقاومت دستگاه‌ها انجام نگرفت. معمولاً دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند برای اینکه از پول و کاسبی فاصله بگیرند و جدا بشوند. سخت است و شما دیدید در شستا که یک شرکت عظیم و مهم است بخش بزرگی‌ اش در بورس آمد و این بسیار تأثیرگذار بود.


بورس امروز یک بازار بسیار مهمی است. البته مردم وقتی در بورس وارد می‌شوند، نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس زندگی آنها را بهم نزند. اما در عین حال بورس اهمیت دارد در بلند مدت هم سود قابل ملاحظه‌ای دارد.


بورس را در یک زمان ۱۰ ساله حساب کنید، حتی حساب کنید با پولی که مردم در بانک می‌گذارند، حتی با سکه و دلار همه این چیزها حساب کنید در بلندمدت بورس از آنها پایین نیست و الان هم محاسبه می‌کنیم درآمدش درآمد بالاتری است. در میان‌مدت طبیعی است که فراز و نشیب داشته باشد و از طریق همین بورس توانستیم میلیون‌ها نفر مردم را وارد کسب و کار جدیدی کنیم.


ان‌شاء الله امیدواریم با دقت‌هایی که در بورس انجام می‌گیرد و شورای عالی بورس انجام می‌دهد و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر راجع به بورس داشتیم تا پایان دولت بورس در مسیر درست خودش حرکت کند. دولت بعدی، دولت سیزدهم هم از این بازار به خوبی بتواند استفاده کند. این بازار می‌تواند حتی اعتبارات مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را هم تأمین کند بنابراین این هم مسأله مهمی است که در این پروژه‌ها شاهدیم و می‌بینیم.


۲ نکته دیگر هم گفته شد که به نظر من مهم است. یکی در کنار این بخش‌های بزرگ صنعتی، مسأله فضای سبز است. یعنی ممکن است این بخش‌های بزرگ صنعتی یک مقدار آلودگی را ایجاد کند که باید این آلودگی را با درختکاری جبران کنیم. اگر جنگل‌کاری شود در اطراف این مجتمع‌ها همانطور که اشاره کردند ۴ هزار هکتار جنگل کاری در اطراف این جاها انجام گرفته، بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد هم برای زیبایی، محیط زیست و هم برای آب و هوا بسیار مهم است.


نکته آخر اینکه از نیروهای بومی حداکثر استفاده شود. اگر یک جایی، یک مجتمع بزرگ صنعتی را بپا می‌کنیم باید جوان‌های همان منطقه، شهرستان و استان، حداکثر استفاده را ببرند. ممکن است به متخصصینی احتیاج داشته باشیم که از بخش‌های مختلف حضور پیدا کنند و فعال شوند، از همه آنها باید استفاده کنیم.


در اینجا از بانک‌ها در این مجتمع که بانک پاسارگاد فعال است هم تشکر می‌کنم. راجع به بانک‌ها حرف‌های زیادی زده می‌شود ممکن است اشکالاتی در بانک‌ها باشد اما در عین حال کارهای عظیم و بزرگی هم توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد نباید خدمات بانک‌ها را در آبادانی ایرانی فراموش کنیم و مسلماً برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یا باید بانک‌های داخلی یا بانک‌های خارجی وارد شوند یا باید بازار سرمایه وارد شود یا باید صندوق توسعه وارد شود. این ۴، ۵ تا، منابع بزرگی هستند که باید بیایند کمک کنند و بدون اینها نمی‌شود سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بزرگ را انجام داد.


ان‌شاء الله امیدواریم بتوانیم در مسیر آبادانی ایران بیش از گذشته تلاش کنیم و مردم شاهد یک تحول بزرگ در کشور عزیزمان باشند.


در ابتدای مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: پروژه کوره بلند فولاد یکی از پروژه‌های مهم کشور است که در استان کرمان افتتاح می‌شود امروزه بیشتر فولادی‌ها به روش احیای مستقیم کار می‌کنند. به دلیل اینکه در زرند کرمان معادن زغال سنگ خوبی وجود دارد، پروژه کوره بلند توسط سرمایه‌گذار تعریف شده است تا از این ظرفیت استفاده بهینه شود و با استفاده از این ظرفیت، زنجیره ارزش در آن منطقه تکمیل شود.


رزم‌حسینی در خصوص پروژه کاتد بابک مس ایرانیان افزود: در بهره‌برداری از این طرح از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید به همت مهندسین برومند داخلی استفاده شده است. با روش ذکر شده حدود ۴۰درصد سرمایه‌گذاری در تولید کاتد کاهش پیدا خواهد کرد و صرفه‌جویی به دنبال دارد، همچنین حدود ۳۸ درصد قیمت تمام شده کاتد کاهش می‌یابد. با افتتاح این پروژه ظرفیت تولید مس کاتدی ایران به ۵۱۲ هزار تن خواهد رسید. البته تکنولوژی این نوع تولید در دست سرمایه‌گذار طرح است و می‌تواند علاوه بر توسعه، این تکنولوژی را صادر نیز کند.



در ادامه دکتر مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد و رئیس هیأت مدیره هولدینگ میدکو در مراسم افتتاحیه در حضور رئیس جمهور اظهار داشت:فعالیت‌های این مجموعه در راستای سیاست‌های دولت و در جهت تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و در هولدینگ میدکو شاهد سرمایه‌گذاری مردم در اجرای پروژه‌ها هستیم و مشارکت آحاد جامعه از ویژگی‌های مهم این مجموعه است، به‌نحوی ‌که هم اکنون یک و نیم میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار این مجموعه و صاحبان اختیار و تصمیم‌گیرندگان در این مجموعه هستند، این امر باعث شده توانمندی‌های کوچک تبدیل به توانمندی بزرگی شود. این مجموعه فعالیت خود را با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه آغاز کرده و امروز شاهد ارزش ۱۹۵هزار میلیارد تومانی آن در تابلو بورس هستیم که آن را به یکی از ۴شرکت برتر بورسی تبدیل کرده است. مجموعه میدکو دانش‌بنیان بوده و نمونه آن تولید کاتد مسی به روش بایوتانک‌لیچینگ برای نخستین بار در سطح جهان، در کشور ما صورت گرفته است و مجموعه میدکو نمایندگی انحصاری این روش در منطقه می‌باشد که این ویژگی منحصر بفرد است.


مدیرعامل ‌بانک‌ پاسارگاد افزود: اتکا به امکانات داخلی و حداکثر توجه به بحث درون‌زایی و فراهم آوردن توان بالقوه صادرات به‌لحاظ برون‌نگری از ویژگی‌های این مجموعه است. با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت صادرات غیر نفتی میدکو تا پایان سال به ۳میلیارد دلار خواهد رسید. کل سرمایه‌گذاری میدکو در فاز اول ۶.۵ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن افتتاح شده است و یک میلیارد دلار دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. میدکو دارای زنجیره یکپارچه از معدن تا محصول نهایی بوده و از خام‌فروشی صادارت مواد خام جلوگیری می‌کند.


قاسمی خاطرنشان کرد: جامعیت زنجیره تولید ویژگی بعدی مجموعه میدکو است، تجهیزات ساخت و ماشین‌آلات لازم برای جابه‌جایی مواد به ظرفیت ۱۰۰میلیون تن در سال با وجود تحریم‌ها تامین گردیده و پشتیبانی کاملی در جهت موفقیت مجموعه انجام شده است. در مورد حمایت از محیط زیست، میدکو در حوزه فضای سبز ۴۰۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده است.


وی افزود: یک‌هزارودویست شرکت کوچک و متوسط در مجموعه میدکو مشغول به کار هستند و بدون نیاز به منابع بانکی و از طریق هولدینگ میدکو تامین مالی می‌شوند. در فاز بعدی شاهد ۱۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدکو خواهیم بود که تولید فولاد به ۱۰ میلیون تن و تولید مس کاتد در این مجموعه به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.


مدیرعامل بانک پاسارگاد درخصوص تامین آب مورد نیاز پروژه‌ها افزود: تدابیری اندیشیده شده تا بدون نیاز به آب چاه‌های منطقه و برای جلوگیری از صدمات احتمالی به بخش کشاورزی منطقه، آب مورد نیاز با پشتیبانی شرکت‌های آب و فاضلاب زرند و کرمان و استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب این شهرها تامین می‌شود به نحوی که ۷۰‌کیلومتر خط انتقال آب از کرمان برای انتقال پساب تعبیه شده است تا آب مورد نیاز فولاد زرند تامین شود.


دکترعلی‌اصغر پورمند، مدیرعامل هولدینگ میدکو در این مراسم اظهار داشت: سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، هولدینگ میدکو را تاسیس کردیم و پروژه‌های این شرکت عمدتا از سال ۱۳۹۰ آغاز شدند.


وی افزود: شعار میدکو «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» است و بر این اساس، همه پروژه‌های ما از معدن شروع شده‌اند. در میدکو حدود ۱۵هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه به ضریب ۲۰ برابری، میزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم میدکو به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسند. میانگین سنی شاغلین میدکو به ۳۴ سال می‌رسد و ۹۷ درصد نیروهای فعال در این مجموعه بومی هستند.


در این مراسم ماشاءالله سهراب‌نژاد مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان، محمدرضا میرزایی مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان، سید عبدالرضا موسوی مدیرعامل شرکت کارآوران صنعت خاورمیانه و الیاس ایران نژاد مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه ضمن ارائه گزارشی از ویژگی‌ها و روند پروژه‌ها به سوالات رئیس جمهور در این خصوص پاسخ دادند.


در این مراسم پس از ارائه گزارش‌های مرتبط پروژه‌ها با دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شدند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر