21 تير 1400 - 08:19

هر آنچه از گروه ۲۰ باید بدانید

گروه ۲۰ یا همان G۲۰، گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی اقتصادهای برتر جهان است که از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد تشکیل می‌شوند.
کد خبر : ۱۲۵۴۱۷
جی ۲۰

به گزارش ایبِنا، گروه ۲۰ در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را در بر دارد. اعضا اصلی گروه ۲۰ شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.


گروه ۲۰ در پاسخ به بحران مالی اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تاسیس شد. از دیگر دلائل تـشکیل این گروه به ویژه می توان به احساس نیاز به ایجاد هماهنگی بین اقتصادهای نوظهوری که با رشد قابل توجهی ظاهر شده و تا آن زمان در هسته مباحث اقتصاد جهانی و حاکمیتی قرار نگرفته بودند، اشاره کرد.


این گروه دبیرخانه دائمی‌ ندارد و هر ساله در ماه دسامبر یکی از اعضا گروه ۲۰ به صورت چرخشی ریاست آن را برعهده می‌گیرد. کشوری که ریاست را برعهده می‌گیرد، مسئول سازماندهی و برگزاری نشست بعدی رهبران خواهد بود و نشست‌های متفرقه دیگری را نیز باید برگزار نماید.


اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در شهر برلین آلمان برگزار شد. این نشست پس از بحران اقتصادی شرق آسیا برگزار شد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اکثریت کشورهای جهان گذاشت. گروه کشورهای ۸، هشت کشور ثروتمند دنیا، با اضافه کردن کشورهایی که سریعترین اقتصاد در حال رشد را داشتند، مانند چین، برزیل و عربستان سعودی گروه ۲۰ را تشکیل دادند. گروه ۸ از آن پس روسیه را کنار گذاشت و پس از آن، با عنوان گروه ۷ شناخته می‌شود.


در ابتدا نشست‌های گروه ۲۰ تنها با حضور وزیران اقتصاد و روسای بانک مرکزی تشکیل می‌شد اما پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی بانک‌ها و بالا رفتن آمار بیکاری و رکود دستمزدها، گروه ۲۰ نشستی اضطراری را با حضور روسای جمهور و نخست‌وزیران تشکیل داد. از آن پس مسولان ارشد کشورها در جلسه سالانه شرکت می‌کنند.


در نشست گروه ۲۰، رهبران کشورها در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی و مالی روز دنیا تبادل نظر و تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایشان با هم هماهنگ باشد. اقتصاد جهان همیشه یکی از مهمترین نکات مورد بحث در نشست‌های گروه ۲۰ است، به عنوان نمونه در نشست سال ۲۰۰۹ که در شهر لندن برگزار شد، رهبران جهان تصمیم گرفتند تا برای محدود کردن اثرات بحران اقتصادی، ۵ تریلیون دلار به اقتصاد دنیا تزریق کنند.


گاهی اوقات موضوعات دیگری نیز تبدیل به موضوع اصلی این نشست‌ها می‌شود، مانند نشست سال ۲۰۱۷ که به موضوع آتش بس در سوریه پرداخته شد.


چرا عکس یادگاری گرفته می‌شود؟


رهبران کشورها در این نشست معمولا عکس دسته‌جمعی می‌گیرند. یکی از کاربردهای این عکس نشان دادن همراهی رهبران با همدیگر است. به عنوان نمونه در نشست سال ۹۸، تعداد کمی از رهبران برای دست دادن به سمت محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی رفتند و او مدتی طولانی‌ در گوشه جایگاه به تنهایی ایستاده بود و توجهی به او نمی‌شد. این اولین باری بود که محمد بن‌سلمان پس از قتل جمال خاشقچی در یک نشست بین‌المللی حضور پیدا می‌کرد.   

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر