21 تير 1400 - 10:25
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

۶ چالش‌ اقتصادی روی میز دولت/ از FATF تا جهش ارز و موانع تولید

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با برشمردن برخی چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت سیزدهم، گفت: اقتصاد در فضای آرام می‌تواند مشکلات خودش را حل کند؛ یکی از مسائل مهم نیز حل مناقشات بین‌المللی همچون FATF است.
کد خبر : ۱۲۵۴۳۱
روغنی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی؛ رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص انتظارات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از دولت آینده و همچنین موانع و مشکلات در حوزه کسب و کار و تولید با بیان اینکه ابتدا باید به دولت جدید تبریک گفت و فرصت داد تا دولت تیم خود را مستقر کند و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم انتظارات و مطالبات خودشان را به دولت جدید منتقل کنند، افزود: کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و اتاق ایران به صورت مکتوب انتظارات خودش را خدمت رییس جمهور منتخب ارسال کرده و انتظار می‌رود که با استقرار یک تیم قوی و وزرای فعال، خوب، پرتوان، پرانرژی و بانشاط و صاحب علم، بتوانند بر مشکلات کشور فائق بیایند و موفقیتی برای کشور حاصل شود.


وی تاکید کرد: اما آنچه که مسلم است، حوزه کارآفرینی می‌تواند به رفاه اجتماعی منتج شود و اشتغال پایدار را به وجود بیاورد و در متغیرها و مؤلفه های قدرت اثرگذار باشد، در نتیجه بایستی مورد توجه همه مسئولین به خصوص مسئولین اجرایی کشور قرار بگیرد.


رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در خصوص مشکلات و موانع موجود اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در سنوات قبل داشتیم، جهش‌های ارزی با نوسانات بسیار زیاد بود، که این نوسانات و جهش‌ها باید در دولت آینده مدیریت و کنترل شود و به نوعی بایستی یک نوع آرامش را بر فضای اقتصادی و منابع ارزی کشور به وجود بیاوریم.


موضوع دوم، همان‌گونه رهبری عزیز هم فرمودند موضوع جهش تولید، مانع زدایی و هم حمایت از تولید است که بایستی به عنوان یک دستور کار عملیاتی در دولت تعریف و عملیاتی شود. وی افزود: متاسفانه در داخل کشور، قوانین و مقررات بسیار زیادی داریم که مانع از انجام کار مناسب و تولید مطلوب در کشور است. یعنی در واقع برای برطرف کردن قوانین متورم و مزاحمی که در داخل کشورمان است، بایستی برنامه ریزی عملیاتی صورت بگیرد. البته مدت زیادی است که برای برطرف کردن آن اقداماتی شروع شده، ولی در اینباره، توفیق بسیار کم و محدودی حاصل شده تا بخواهیم قوانین مزاحم را از بین ببریم.


موضوع سوم، در واقع ایجاد بستر آرامش برای اقتصاد و فعالان اقتصادی است. چون اقتصاد در فضای آرام می‌تواند مشکلات خودش را حل بکند؛ بنابراین یکی از مسائل مهم حل مناقشات بین‌المللی و توجه به FATF،  CFT و مواردی است که در دنیا پذیرفته شده است. مثل WTO که ما هم بایستی به هر شکل ممکن عضو سازمان تجارت جهانی شویم. به هر حال با قبول و پذیرش قواعد بازی بین‌المللی، می‌توانیم در بازی جایگاه خودمان را تعیین کنیم و بتوانیم در واقع مشکلات خودمان را با اقتصاد دنیا حل بکنیم.


مسئله چهارم که قابل اهمیت است، توجه به فضای کسب و کار است که خودش از مهم‌ترین شاخصه های توسعه‌یافتگی و پیشرفت‌های اقتصادی هر کشوری می‌تواند باشد. در نتیجه این موضوع را هم اگر بتوانیم ارتقا بخشی کنیم و جایگاه کشورمان در همه شاخص‌های کسب و کار ارتقا بدهیم، قطعاً موفقیت‌های زیادی برای کشور به وجود می‌آید. البته این مورد مستلزم داشتن برنامه و هدف گذاری سالانه برای رسیدن به یک جایگاه مشخص است. همچنین مسئول کردن دستگاه‌ها و وزارت خانه های مختلف است که بتوانند به آن عمل، پایبندی مناسب را داشته باشند.


مسائل تامین اجتماعی و بانک‌ها چالش پنجم است که باید برای رفع موانع موجود برنامه ریزی شود. وی افزود: بالای دو هزار واحد تولیدی در چند سال اخیر به تملک برخی از بانک‌ها درآمده و این خودش به عنوان معضلات فضای کسب و کار است و متاسفانه برخی از بانک‌های ما استثمارگرایانه برخورد می‌کنند و وامی را که می‌دهند بلافاصله بعد از یک دوره کوتاه شروع به بازپس‌گیری با بهره و دیرکرد می‌کنند و این باعث می‌شود قیمت بنگاه های ما به شدت بالا برود.


موضوع ششم که باید مورد توجه قرار بگیرد توجه به موضوع و مبحث صادرات است؛ چون جهش تولید در مبحث صادرات، جایگاه خودش را می‌تواند پیدا کند تا بتوانیم صادرات مناسبی را داشته باشیم.


این فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: البته برای حل مشکلات و چالش‌های بیان شده، دولت به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را حل و برطرف کند، بلکه همه ارکان نظام در این راستا باید برنامه ریزی داشته باشند. رهبری عزیز هم بارها و بارها نسبت به این موضوعات، بر حمایت از تولید، حمایت از کسب و کار، اقتصاد مقاومتی و ... همواره تاکید فراوانی داشته‌اند. بنابراین امیدواریم که همه دستگاه های دولتی، قوای سه‌گانه و سازمان‌های مستقل و نهادها، برای داشتن یک ایرانی آباد و موفق و در رتبه و جایگاه مناسب، دست به دست هم دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر