23 تير 1400 - 08:05

پیش‌نویس مشارکت ایران در افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی

پیش‌نویس لایحه اجازه مشارکت ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی ارائه شد.
کد خبر : ۱۲۵۴۹۹
بانک توسعه اسلامی

به گزارش ایبِنا، با توجه به لزوم حفظ جایگاه و رتبه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی به عنوان سومین سهامدار بانک و استفاده از فرصت برای ارتقاء نفوذ کشورمان در هیأت عامل و هیأت مدیره اجرایی بانک با هدف استفاده بیشتر از تسهیلات این بانک به ویژه تأمین مالی به نفع پروژه های زیربنایی، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش نویس لایحه «اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.


بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگ ترین نهاد مالی منطبق بر قوانین شرع اسلام در جهان، یکی از نهادهای تخصصی سازمان همکاری اسلامی (OIC) با رتبه AAA در بین بانک های توسعه ای می باشد و جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۸ میلادی) با پذیره نویسی ۲۵۰ سهم به میزان ۲/۵ میلیون دینار اسلامی به عضویت بانک موصوف پذیرفته شد.


کشورمان تاکنون با مشارکت در پنج دور افزایش سهام سرمایه بانک جایگاه سهامداری خود را در این بانک حفظ نموده است. درحال حاضر ایران با پذیره نویسی ۴ میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۶۳۰ هزار دینار اسلامی، سومین سهامدار بانک توسعه اسلامی پس از کشورهای عربستان سعودی و لیبی می باشد.


بانک توسعه اسلامی براساس قطعنامه (OIC) در تاریخ ۳۱ می ۲۰۱۹ (۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۸) و مصوبه چهل و پنجمین نشست هیأت عامل بانک توسعه اسلامی در سال ۲۰۲۰، پیشنهاد ششمین دور افزایش سهام سرمایه عمومی خود را تصویب نمود. به موجب ششمین دور افزایش سهام سرمایه مذکور، سرمایه عمومی بانک از میزان ۵۰ میلیارد دینار اسلامی به ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دینار اسلامی افزایش می یابد. این افزایش سهام سرمایه با هدف حمایت از افزایش سرمایه عمومی، حفظ رتبه اعتباری بانک و همچنین بهبود توان تجهیز منابع مالی طرح های زیربنایی صورت پذیرفته است.


ارزش هر سهم از سهام ششمین دور افزایش سرمایه برابر با ۱۰ هزار دینار اسلامی است. پذیره نویسی و پرداخت هر سهم برابر با یک رأی می باشد. لذا قدرت رأی توسط کشورهای عضو منوط به اخذ مجوزهای قانونی است و مهلت تعیین شده از سوی بانک برای این امر ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰ می باشد.


بر این اساس و با توجه به لزوم حفظ جایگاه و رتبه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی به عنوان سومین سهامدار بانک و استفاده از فرصت موصوف برای ارتقاء نفوذ کشورمان در هیأت عامل و هیأت مدیره اجرایی بانک با هدف استفاده بیشتر از تسهیلات این بانک به ویژه تأمین مالی به نفع پروژه های زیربنایی، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش نویس لایحه «اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه نموده است.


گفتنی است، پیشنهاد مذکور هم اکنون در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی و تصمیم گیری است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها