ایجاد سامانه‌ انتقال سهام عدالت به وارثان تا پایان سال

مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی گفت: تا پایان سال، سامانه‌ای در جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۵۵۳۶
سهام عدالت

به گزارش ایبِنا، حسین قشمی درباره سهام عدالت فوت شدگان افزود: با توجه به تعداد سه میلیون نفر از فوت شدگان سهام عدالت، امکان اینکه عملیات قهری آنان به صورت دستی انجام و سهام را به وارثان انتقال داد، وجود ندارد.


وی بر ایجاد سامانه‌ای به منظور انجام عملیات فوق اشاره کرد و گفت: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند مشخص شود که امیدوارم این موضوع در سال جاری عملیاتی شود.


قشمی با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه در سامانه سجام ثبت نام کرده، اما موفق به دریافت سود سهام عدالت نشده اند، افزود: با توجه به درج شماره شبا در سامانه سجام، سامانه فوق، شماره شبا را راستی آزمایی کرده و استعلام‌های معتبری از بانک مرکزی دریافت می‌کند.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تعدادی از سهامداران در سامانه سجام ثبت نام نکرده بودند، قرار بر این شد تا ابتدا از طریق سامانه، شبا آن‌ها را استخراج کنیم و چنانچه شماره شبا در آن موجود نباشد از طریق سایت سهام عدالت و شباهایی که از طریق سازمان خصوصی سازی در اختیار ما قرار داده شده، بتوانیم سود را به حساب این افراد واریز کنیم.


مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی در ادامه با بیان اینکه برای تعدادی از حساب‌ها سود واریز شده و به دلایل مختلف برگشت خورده است، گفت: علت اصلی این امر، داشتن حساب بلند مدت و یا حساب مسدود، راکد، انفرادی و یا حساب مشترک بوده است که در این صورت امکان واریز سود وجود نخواهد داشت.


قشمی در ادامه با اشاره به تماس برخی افراد با مرکز ارتباطات سپرده گذاری مر کزی مبنی بر اینکه سودی به حساب آن‌ها واریز نشده است، افزود: رهگیری‌های ما حاکی از این است که شماره حسابی توسط آنان کنترل و ملاحظه می‌شود که اصلاً سودی به آن واریز نشده و سود به حساب دیگری واریز شده است.


وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد ۶۰ درصد سهام خود را فروخته اند، اما پولی برای آن‌ها واریز نشده است، گفت: وجه معامله در اختیار شرکت سپرده گذاری نیست بلکه در اختیار کارگزاران ناظری است که از طریق آن‌ها فروش انجام می‌شود و افراد می‌توانند با حضور در کارگزاری، پیگیری دریافت وجوه معاملات را داشته باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر