05 مرداد 1400 - 10:48
ایبنا بررسی می کند؛

سرعت افزایش نرخ دلار در تیرماه کاهش یافت

بازار ارز در نخستین ماه تابستان، شاهد افزایش نسبی قیمت دلار از کانال بیست و سه هزار تومان به کانال بالاتر بود.
کد خبر : ۱۲۵۷۵۶
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ نوسانات شاخص ارزی در تیرماه ۱۴۰۰ نشان داد در چهارمین ماه سال، بازدهی نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی های مجاز سطح کشور تنها ۱.۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر در این مدت، میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، با افزایش حدود ۴۰۰ تومانی همراه بوده است.


هرچند از ابتدای تیرماه تا آخرین روز کاری این ماه، شاخص ارزی تا مرز ۲۵ هزار تومان در تاریخ دهم تیرماه نیز پیشروی داشت، اما با افزایش عرضه و پاسخ به نیاز متقاضیان واقعی از سوی بازارساز، جو افزایشی در بازار تداوم نداشت و به مرور بازار به ثبات نسبی در کانال بیست و چهار هزار تومانی رسید.


از نکات قابل توجه در خصوص تغییرات نرخ دلار در تیرماه، کاهش سرعت رشد شاخص ارزی نسبت به ماه قبل یعنی خردادماه است. به عبارت دیگر در خردادماه امسال، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با افزایش حدود ۱۳۰۰ تومانی معادل ۶.۰۸ درصد مواجه شد که در مقایسه با تیرماه، می توان نتیجه گرفت که سرعت افزایش نرخ دلار کاهش یافته است.



از سوی دیگر، یورو نیز در این مدت با نوسان همراه بود. به گونه ای که میانگین نرخ فروش هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با رشد حدود ۹۰۰ تومانی معادل ۳.۲ درصدی مواجه شد. هرچند بر خلاف دلار، در این مدت سرعت رشد نرخ یورو با افزایش بیشتری نسبت به خردادماه (۲.۶ درصد) به ثبت رسیده است.



آنچه در دو ماه گذشته بر روند معاملات بازار ارز تاثیرگذار بوده است، کاهش یا افزایش انتظارات تورمی در سایه انتظارات سیاسی پیرامون مذاکرات احیای برجام و همچنین ورود و خروج تقاضای کاذب در بازار بوده است.


در این میان، افزایش یا کاهش خریدهای معامله گران ارزی با رصد به موقع بازارساز همراه بود. به گونه‌ای که در این مدت، با حضور پرقدرت بازارساز در سمت عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی به طور نسبی کنترل شد و شاهد جهش‌های یکباره نرخ ارز همچون سال‌های گذشته نبودیم.


در مجموع در تیرماه، کاهش انتظارات تورمی بر فضای معاملات بازار غالب بود و با وجود تلاش سفته‌بازان و نوسان‌گیران، شاهد مدیریت هوشمندانه بازارساز و استفاده از ابزارهایی همچون بازار متشکل ارزی بودیم تا در نهایت نرخ دلار در بازار آزاد نیز از کانال بیست و پنج هزار تومانی عقب‌نشینی کند و به میانه کانال بیست و چهار هزار تومانی نزدیک شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر