افزایش سهم یوآن و حذف دلار آمریکا در تجارت بین چین و روسیه

سفیر چین در روسیه عنوان کرد: روسیه و چین سهم یوان خود را در تجارت با یکدیگر افزایش داده و دلار آمریکا را کنار گذاشتند.
کد خبر : ۱۲۵۸۳۸
یوآن

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، به گفته یک دیپلمات ارشد چینی، با توجه به افزایش تلاش های چین و روسیه برای حذف دلار آمریکا در واکنش به سیاست های تحریمی واشنگتن، سهم پول چین در تجارت بین این دو کشور افزایش یافته است. ژانگ هانهویی سفیر چین در روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که سهم یوان در تجارت دوجانبه کشورها از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.


به گفته وی، روسیه به طور مداوم سیاست دلارزدایی تجارت خارجی را دنبال می کند، کاربرد ارز چینی را برای خرید محصولات مالی به یوآن گسترش داده و از آن به عنوان ارز ذخیره در سال های اخیر استفاده کرده است.


وی افزود که یوان از طرف دولت روسیه، شرکت ها و سرمایه گذاران مورد توجه قرار گرفته است. این تغییرات مزیت ذاتی یوآن و پتانسیل استفاده از آن در بازار روسیه را نشان می دهد و پیشرفت چشمگیری را نشان می دهد که چین و روسیه در توافق تجاری دوجانبه شان انجام داده اند.


ژانگ تاکید کرد که تسویه حساب های ارزی یکی از جنبه های کلیدی مشارکت های مالی بین چین و روسیه است و به نظر می رسد که برای شکل دهی به سیستم ارزی بین المللی انعطاف پذیرتر است. سفیر گفت: یوان چین ۳۰.۴ درصد از دارایی های صندوق ثروت ملی روسیه و ۱۲.۸ درصد از دارایی های ذخیره روسیه را به خود اختصاص داده است.


در نیمه اول سال ۲۰۲۱، گردش تجاری روسیه و چین بالغ بر ۶۳.۰۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته تقریباً ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد. طی سه سال گذشته، تجارت سالانه دو جانبه از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. سفیر گفت انتظار دارد تجارت روسیه و چین رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر