11 مرداد 1400 - 12:32
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

امکان اقدامات ضدتحریمی را داریم/"تهاتر" ابزار مناسب انجام مبادلات

رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار با اشاره به موثر بودن ابزار "تهاتر" در شرایط تحریمی برای انجام مبادلات بین‌المللی، گفت:‌ کشورهای زیادی بودند که به دلیل مشکلات بانکی امکان کار با آنها از دست رفت.
کد خبر : ۱۲۵۸۵۶
محمدرضا نجفی منش

محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره ایجاد زمینه‌های تهاتر با کشورهای طرف تجاری ایران به عنوان یکی از راهکارهای بی‌اثرکردن تحریم‌ها در دریافت و پرداخت ارزی، گفت: شکی وجود ندارد که تهاتر برای دور زدن تحریم‌ها قابل استفاده است، بر همین اساس در دوران تحریم اول کره‌ای‌ها چنین پیشنهادی را مطرح کرده بودند.


وی درباره پیشنهاد کشور کره به ایران درباره تهاتر، ابراز کرد: کره در این خصوص عنوان کرده بود کالای مورد نیاز از طرف ما (کشور کره) ارائه خواهد شد و این خرید در یک حساب انجام می‌شود و حساب مشخص دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرد تا حساب‌ها در نهایت با یکدیگر جهت روشن شدن وضعیت بدهکار و بستانکار تسویه شود.


رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی در ادامه یادآور شد: تهاتر در شرایط تحریمی ابزار بسیار مناسبی است، البته پیش از انقلاب هم از آن و بیشتر با کشورهای بلوک شرق  استفاده می‌شد، اکنون نیز می‌توانند آن را به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار دهند، مخصوصا با کشورهایی که مایل به کار با ایران هستند، ولی فاقد امکان راه‌اندازی آن به دلیل محدودیت‌های بانکی هستند.


نجفی منش درباره اینکه چه کشورهایی امکان انجام تهاتر را با ایران دارا هستند؟ بیان کرد: نام کشورها را به طور معمول در چنین شرایطی مطرح نمی‌کنند، زیرا پس از اعلام بلافاصله گوش‌های کشورهایی که به دنبال تحریم علیه ایران هستند، تیز می‌شود و دست به تقابل می‌زنند و راهکاری برای بستن این مسیر در دست می‌گیرند، اما در کل می‌توان عنوان کرد تعداد کشورهایی که امکان عملی ساختن این راه با آنان وجود دارد، کم نیست.  


وی در خصوص میزان موفقیت بانک مرکزی در زمینه ایجاد شرایط تهاتر در مبادلات، اظهار داشت: بانک مرکزی در صورتی که این اقدام را انجام دهد درباره کشورهایی که ارتباط کاری و تجارت دوجانبه بیشتری داریم، بسیار کمک کننده خواهد بود و باید در نظر داشت که اخذ نتیجه از این کار منوط به این است که صادرات یا واردات به صورت یکطرفه صورت نگیرد.  


رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد: ایران ارز را برای خرید و پس از فروش نیاز دارد، تهاتر یک استفاده دوطرفه محسوب می‌شود که به این نیاز پاسخ خواهد داد. بر فرض در خصوص کشوری مانند عراق که با ایران صادرات و واردات انجام می‌دهد، بهره‌گیری از این مکانیزم بسیار کمک خواهد بود. بنابراین از آنجا که بانک مرکزی اصرار به بازگشت ارز حاصل از صادرات دارد، با به کار بردن تهاتر مشکل حل خواهد شد.

برچسب ها: بانک تهاتر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر